امروز:10 اردیبهشت 1403

پتنت جدید اپل خبر از استفاده تاچ آی دی در پشت نمایشگرهای آیفون و آیپاد خبر می‌دهد

روز پنجشنبه سازمان ثبت نشان‌های تجاری و پتنت‌ها در ایالات متحده، پتنت جدید اپل را ثبت کرده است.احتمالا این پتنت نشان دهنده خط مشی اپل و آینده پیشروی دنیای موبایل است. فرم‌هایی که توسط اپل ثبت شده‌اند دارای عنوان «سنسور تشخیص اثر انگشت در یک وسیله الکترونیکی» هستند و نشان می‌دهند که اپل چگونه ممکن است از این نوع سنسورها در نمایشگر محصولاتی مانند آیفون استفاده خواهد کرد.

 

برای مثال می‌توان در صفحه قفل (lock screen) آیفون یا یک اپلیکیشن دیگر از کاربر خواسته شود انگشتش را برای باز کردن قفل و یا تشخیص هویت، روی بخشی مشخص شده از صفحه نمایش بگذارد تا اثر انگشت او اسکن شود. البته می‌توان با توسعه این قابلیت تمام نمایشگر را دارای اسکنر اثر انگشت کرد و یا اینکه قابلیت اسکن هم زمان چندین انگشت را با هم به گوشی اضافه کرد. البته با توجه به فرم‌های منتشر شده، اپل گفته است که قرار دادن سنسورهای اثر انگشت در نمایشگر باعث کاهش دقت تشخیص این سیستم خواهد شد چراکه اضافه کردن این سنسورها نیازمند افزدن یک لایه اضافه به صفحه نمایش است که همین لایه اضافه سبب افت کیفیت تصویر و کاهش دقت این سیستم خواهد شد.

اپلی‌ها برای رفع این مشکل دو پیشنهاد دارند: یکی اینکه بردی یکپارچه در قسمت زیرین صفحه نمیاش به کاربرد که این برد از طریق یک رابط به لایه رویی در تماس است. دوم اینکه سنسورهای اثر انگشت به صورت یک پنل کامل بر روی صفحه نمایش قرار داده شوند. در فایل‌های این پتنت گفته شده که این پنل می‌تواند نقش ابزار تشخیص لمس و دریافت فرمان‌های ورودی را هم بازی کند. بنا به ادعای اپل با استفاده از مواد رسنایی مانند اکسید ایندیم قلع، تولید این پنل ممکن و مشکلات مربوط به کیفیت تصویر و … نیز برطرف خواهد شد.

 

 

AuthenTec پیش‌تر برای تهیه و تعبیه سنسور تاچ آی دی در محصولاتی مانند آیپد و آیفون توسط اپل خریداری شد، تحقیقات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده است و یکی از پتنت‌های مشابهی که این شرکت در سال 2013 و پیش از تولید آیفون 5S و پیش از اینکه تاچ آی دی به صورت عمومی عرضه شوند به ثبت کرده است باعث شد توجه بسیاری از رسانه‌ها به این موضوع جلب شود. بنابر این علاقه‌ی اپل به استفاده از سنسور اثر انگشت در صفحه نمایش گجت‌هایش امری جدید نیست.

 

 

اپل یکی از کمپانی هایی است که تا کنون به بهترین شکل ممکن توانسته از سنسور تشخیص اثر انگشت موسوم به تاچ آی دی در محصولات خودش بهره بگیرد و سرعت و دقت عملکرد سنسور مورد بحث در تولیدات این کمپانی زبان زد تمام کاربران است. پتنت های لو رفته در سال ۲۰۱۳ و این پتنت‌های جدید ،همه  به نام Dale Setlak، موسس AuthenTec، به ثبت رسیده‌اند. اپل AuthenTec را در سال ۲۰۱۲ خریداری و با خود ادغام کرد تا یکی از با کیفیت ترین سنسورهای اثر انگشت را به محصولات موبایلی خودش بیاورد، تا جایی که کمی قبل تر مشخص شد این خرید سبب گشته گوگل از قرار دادن سنسوری مشابه در تلفن هوشمند نکسوس ۶ خودش صرف نظر نماید زیرا گزینه دیگری که توانایی هایش در طراحی و تولید سنسورهای شناسایی از طریق اثر انگشت در حد AuthenTec باشد وجود نداشته است.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.