امروز:31 فروردین 1403

کانادا به تجهیزات مخابراتی Huawei و ZTE 5G را ممنوع کرد

کانادا تجهیزات مخابراتی 4G و 5G را از شرکت‌های چینی Huawei و ZTE ممنوع کرد. این تصمیم به دنبال بررسی سه ساله ای است که به دلیل تنش های سیاسی با چین پس از دستگیری منگ وانژو، مدیر مالی هوآوی در کانادا بر اساس حکم آمریکا، به تعویق افتاد.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر نوآوری کانادا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «دولت ما همیشه از ایمنی و امنیت کانادایی‌ها محافظت می‌کند و هر اقدام لازم را برای حفاظت از زیرساخت‌های مهم مخابراتی ما انجام خواهد داد.»

علیخان ولشی، سخنگوی هوآوی به گاردین گفت: “ما ناامید شده‌ایم اما تعجب نمی‌کنیم. ما متعجبیم که دولت اینقدر طول کشید تا تصمیم بگیرد.” ما این تصمیم را یک تصمیم سیاسی می‌دانیم که ناشی از فشار سیاسی عمدتاً از جانب ایالات متحده است.»

دو تا از بزرگترین ارائه دهندگان بی سیم کانادا، بل و تلوس، در سال 2020 به تجهیزات اریکسون و نوکیا روی آوردند تا نسل بعدی شبکه های 5G خود را بسازند. با این حال، هر دو اپراتور برخی از تجهیزات 5G هواوی را به عنوان بخشی از شبکه‌های 5G غیرمستقل که با شبکه‌های 4G قبلی یکپارچه شده‌اند، در اختیار دارند. آن شبکه های 4G نیز با استفاده از تجهیزات هواوی ساخته شده اند. هواوی از سال 2018 تاکنون بیش از 700 میلیون دلار تجهیزات به اپراتورهای کانادایی فروخته است که عمدتاً به بل و تلوس می‌رسد.

بر اساس گزارش‌ها، هر دو اپراتور در گذشته با دولت فدرال تماس گرفتند تا در مورد غرامت مالیات دهندگان برای حذف احتمالی تجهیزات Huawei یا ZTE درخواست کنند. مدیر عامل یک اپراتور کوچکتر شمالی، Iristel، قبلاً گفته بود که الزام حذف تجهیزات موجود “فاجعه بار” خواهد بود.

با این حال، Champagne گفت که اپراتورها ملزم به حذف هر گونه تجهیزات Huawei یا ZTE با هزینه خود خواهند بود. بر اساس بیانیه خط مشی، تجهیزات 5G موجود باید تا 28 ژوئن 2024 و هرگونه تجهیزات 4G تا 31 دسامبر 2027 حذف یا پایان یابد.

متحدان اطلاعاتی پنج چشم کانادا، ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند قبلاً تجهیزات بی سیم هوآوی و زد تی ای را ممنوع کرده اند. با توجه به اینکه قوانین چین شرکت‌های دولتی را ملزم به همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی می‌کند، کانادا با فشار فزاینده‌ای برای انجام همین کار، به دلیل ترس از اینکه می‌تواند امنیت هر پنج کشور را به خطر بیندازد، مواجه شده است.

اشتراک گذاری