امروز:10 فروردین 1403

امید کردستانی روح گوگل؛ بازگشتی شکوهمند

کمپانی گوگل در حال حاضر دومین کمپانی ارزشمند دنیاست. شاید شما نام لری پیج را با گوگل عجین بدانید اما آیا نام امید کردستانی را شنیده اید. امید کردستانی یک ایرانی است که در در سال های گذشته در گوگل مشغول بود و در مدتی از این شرکت جدا شد و سال گذشته به این کمپانی بازگشت. امید کردستانی یکی از مهمترین و موثرین اعضای گوگل بوده و هست. این مقاله که در حال مطالعه ی آن هستید یک مقاله از سایت انگلیسی زبان recode می باشد. این مقاله آن چیزی است که بدون هیچ جانبداری نوشته شده است.با آریامونز همراه باشید تا بیشتر با این شخصیت موثر گوگل آشنا شوید.

زندگی نامه ی امید کردستانی

امید کردستانی در سال 1963 در تهران متولد شد. پدر امید کردستانی مهندس و مادر او پرستار بود. بعد از انقلاب ایران در سال 57 امید کردستانی در سن 14 سالگی به انگلیس مهاجرت کرد. در ادامه نیز از انگلیس به آمریکا مهاجرت نمود.

کردستانی دلیل مهاجرت خود را شاد بودن آمریکا می داند و او در سخنرانی دانشگاه سن خوزه در سال 2007 به این نکته اشاره کرد. کردستانی در آن سال ها به دلیل آن که یکی از ذوستان خوانوادگیشان در آمریکا مهندسی می خواند به مهندسی روی آورد.

شروع کار حرفه ای کردستانی از HP شروع شد و در دانشگاه اقتصاد استنفورد به مطالعه پرداخت. سپس به شرکت GO رفت و بعد از چندی این شرکت ورشکست شد.

در سال 1995 امید کردستانی به نت اسکیپ وارد شد.

رام شرایم عضو کمپانی نت اسکیپ در ان زمان در مورد او می گوید:

وی بدون تکبر، اعتماد می‌آفرید.

7-21-2015-9-54-28-AM

بعد این این سوابق کاری سرانجام به گوگل آمد. در آن زمان لری پیج و برین دو موسس گوگل با سرمایه گذاران به این نتیجه رسیدند که باید یک آدم زبردست در زمینه ی اقتصادی برای گوگل جذب کنند. این زمانی بود که کردستانی به گوگل معرفی شد.

کردستانی با لری پیج و برین ملاقات کرد و 2 درصد سهام گوگل را تصاحب کرد و به این صورت وارد گوگل شد. همین دو درصد در آینده کردستانی را ثروتمند کرد. این ملاقات در کنار میز پینگ پنگ صورت گرفت.

 

رابطه ی امید کردستانی با استارت آپ ها و گوگل

به بیان سایت ریکد امید کردستانی یکی از محبوب ترین افراد در سیلیکون ولی می باشد. (سیلیکون ولی در جنوب سانفرانسیکو قرار دارد و مجموعه ای از استارت های مختلف در آن قرار دارند.)

در سال گذشته امید کردستانی دوباره به گوگل وارد شد. این ورود دوباره باعث پیشرفت مالی بزرگی برای گوگل بود. بعد از یک سال از ورود مجدد کردستانی به گوگل، گوگل بیشترین سود خود را در به ثبت رساند. این سود به گفته ی گفته ی ریکد مدیون فعالیت های کردستانی است.

لری پیج در سال گذشته کردستانی را مجددا به گوگل باز گرداند. اما بیاید در مورد جدایی کردستانی از گوگل بیشتر بدانیم. بر اساس اطلاعات به دلیل مشغله ی کاری بسیار زیاد در گوگل، کردستانی قصد جدایی از گوگل را گرفت همچنین بعضی از مشکلات دیگر هم در این مورد تاثیر داشت.(مشکل دیگر: مرگ دوست کردستانی) اما باید بدانید که هیچ اظهار نظر رسمی ای در مورد جدایی آن وجود ندارد و باید به همین دو دلیل بسنده کنیم.

به موضوع اصلی برگردیم و آن ورود مجدد کردستانی به گوگل است. زمان ورود کردستانی به گوگل زمانی بود که گوگل به روند متعادل خود ادامه می داد. به صورتی که مشکلات و شکست های زیادی در پروژه های خود مانند گوگل گلس و پروژه ی Loon (پروژه ی فرستادن بالون با اینترنت به سراسر دنیا) جلوی راه ی گوگل دیده می شد.

کردستانی به عنوان یک جز اساسی و به عنوان DNA گوگل شناخته می شد. کردستانی زمانی به گوگل آمد که گوگل تنها 10 مهندس را درون خود می دید. در غیاب این چند سال نیکش آرورا به جای کردستانی در منصب مدیر اجرایی مشغول بود و اینک کردستانی با همان تفکر گوگلی خود دوباره وارد گوگل شد.

7-21-2015-9-53-19-AM

گوگل زمان خروج کردستانی همانطور که گفته شد با گوگل سال گذشته متفاوت بود. از سال 2009 تا سال گذشته درآمد گوگل سه برابر شده بود و مخارج ان نیز 4 برابر شده بود. گذشته از این نیز زمان خروج کردستانی فقط 2 درصد گوشی های موبایل را اندروید تشکیل میداد در حالی که اینک 80 درصد را در دست دارد.

دلایل بازگشت کردستانی به گوگل دو مورد است:

اولین دلیل اعتماد کامل لری پیج به کردستانی و دلیل دیگر فکری بود که در سال های اولیه فعالیت او در گوگل در او شکل گرفته بود و همانطور که گفته شد DNA گوگل در تفکر او وجود داشت.

کار های موثر کردستانی در گوگل

امید کردستانی اقتصاد گوگل را بنا نهاد و همچنین سیستم تبلیغاتی گوگل به همت کردستانی بنا نهاده شد. او در زمان های ابتدای شروع به کار گوگل با جذب مسئولان فروش از علی بابا ی چینی بر قدرت گوگل افزود. همچنین کردستانی چندین مدیر ارزشمند را کشف کرد و به گوگل معرفی کرد. از جمله ی این مدیران می توان به آرورا، شریل سندبرگ و تیم آرمسترانگ اشاره کرد.

همچنین یکی از کارهای مهم کردستانی در این یک سال افزایش محبوبیت یوتیوب در بخش موبایلی بود به صورتی که توانست فیسبوک را در پشت سر خود جای گذارد.

7-21-2015-9-58-13-AM

اشتغال کردستانی در زمان غیبت در گوگل

کردستانی در هیئت مدیره ی سایت اسپاتیفای در زمان  غیبتش مشغول به کار بود. همچنین به به کار های مشاوره ی مختلف نیز مشغول بود. از جمله مشاوره های کردستانی می توان به مشاوره ی کردستانی در شرکت GenapSys اشاره کرد. در این شرکت تعدادی مدیر و کارشناس ایرانی مشغول به کار هستند. همچنین کردستانی در این زمان به یکی از مدیران این شرکت کلاکر کلوت بود مشاوره اختصاصی می داد و عادت داشت که با فراری خود به دفتر او رود.

در این زمان همچنین به صورت مرتب به لری پیج ملاقات داشت.

همانطور که ریکد به بررسی امید کردستانی پرداخته است، امید کردستانی یک مدیر توانا بوده و با توانایی خود در پیشرفت هر چه بیشتر گوگل کمک کرده است. یکی از مزایای کردستانی گوگلی بودن از ابتدا شروع کار گوگل است و همین مسبب اعتماد لری پیج او شده است. البته کارایی و درآمد های او نیز تثبیت کننده ی این اعتماد بوده است.