امروز:9 اردیبهشت 1403

باتری گوشی را چه زمانی باید شارژ کنیم؟

همه ما وقتی گوشی جدید می خریم تصورمان این است که ابتدا باطری آن را کامل شارژ کرده و سپس از آن استفاده کنیم و یا تا وقتی که شارژ آن کاملا تخلیه نشود آن را به شارژ وصل نمی کنیم تا مبادا از عمر باطری کم شود. ولی این تصوری غلط است!!

با آریامونز همراه باشید تا دلیل این اشتباه را متوجه شوید.

images (1)

شرکت های سازنده گوشی معتقدند که باطری های گوشی دارای چرخه یا سیکل هستند. ( سیکل یعنی هر چیزی که از یک مرحله شروع شود و در انتها به همان نقطه اول باز گردد. مثل چرخه آب که از تابش خورشید به دریا شروع شده و با تبخیر آب و تشکیل ابر ادامه پیدا می کنه و نهایتا به شکل باران دوباره به دریا برمی گردد.)

چرخه شارژ باتری چیست؟

تصور اغلب افراد این است که چرخه شارژ باتری یعنی تعداد دفعاتی که باتری را شارژ می کنند. اما اینطور نیست ! طبق تعریف اپل چرخه شارژ جمع مقادیر تخلیه شده از باتری در دفعات مختلف هست که باید بشه ۱۰۰ درصد . به زبان ساده تر یعنی مثلا شما باتری گوشی خود را سه شنبه فول شارژ می کنید بعد ۷۵ درصد از آن استفاده می کنید و باز دوباره شارژ می کنید و فردای آن روز یعنی چهارشنبه ۲۵ درصد از آن استفاده می کنید. به این شکل شما یک سیکل یا چرخه شارژ را تشکیل داده اید. یعنی جمع ۷۵ درصد تخلیه روز سه شنبه + ۲۵ درصد تخلیه روز چهارشنبه میشه ۱۰۰ درصد استفاده از باتری. عکس زیر نمایی از چرخه شارژ باتری است.

charge-cycle

میزان چرخه شارژ باتری های اپل حدود ۱۰۰۰ است . اپل باتری هاش را طوری طراحی کرده است که بعد از ۱۰۰۰ بار چرخه شارژ ، ظرفیت باتری میرسه به ۸۰ درصد ، یعنی عمر باتری  به یکباره  تمام نمی شود. دوباره یک چرخه شارژ هم برای ۸۰ درصد شروع می شود. مثلا بعد از ۱۰۰۰ بار چرخه شارژ، ظرفیت می رسد به ۶۰ درصد (یعنی هرچه تلاش کنید باتری بیشتر از ۶۰ درصد شارژ نمی شود. بنا به تعریفی که اپل از چرخه شارژ کرده است تعداد دفعات شارژ و دشارژ تعیین کننده نیست بلکه میزان تخلیه در یکبار استفاده مهم است. یک سیکل شارژ می تواند ۱ هفته طول بکشد در حالی که در آن یک هفته ۴۳۷ بار باتری را شارژ و دشارژ کرده باشید.

همچنین نکات مهمی در مورد چرخه شارژ وجود دارد که شامل:

1- هرچه مقدار تخلیه باتری در یک حرکت بیشتر باشد، تعداد چرخه شارژ باتری کمتر میشه، هر زمان اجازه بدهید که باتری کامل تا ۱۰۰ درصد تخلیه شود، عمر باتری کم میشه. ولی اگه در هر تخلیه، ۲۵ درصد از شارژ کم شود تعداد چرخه شارژ به طور محسوسی زیاد مبشه.

2- چرخه شارژ هر باتری با باتری دیگر فرق دارد. چرخه شارژ باتری روی خود باتری یا در قسمت مشخصات شرکت سازنده درج می شود.

3- متوسط چرخه شارژ باتری ها معمولا عددی بین 300 تا 700 است. و چرخه شارژ هیچ گاه بیشتر از 1000 نیست.

4- عوامل محیطی مثل گرما و رطوبت و فشار نیز روی چرخه شارژ تأثیر می گذارد.