امروز:1 اردیبهشت 1403

آخرین نسخه بتا iPadOS 16 قابلیت Stage Manager را به مدل‌های قدیمی‌تر iPad Pro اورده است

احتمالاً بزرگترین تغییری که اپل با iPadOS 16 در اوایل سال جاری اعلام کرد Stage Manager است، یک سیستم چندوظیفه ای کاملاً جدید که پنجره های همپوشانی و قابل تغییر اندازه را به iPad اضافه می کند. این ویژگی روی یک نمایشگر خارجی نیز کار می‌کند، اولین باری است که آی‌پدها می‌توانند کاری بجز انعکاس صفحه نمایش خود روی مانیتور انجام دهند. متأسفانه، این ویژگی به آی‌پدهای دارای تراشه M1 محدود بود – که شامل آی‌پد پرو 11 و 12.9 اینچی است که در می 2021 منتشر شد و همچنین آی‌پد ایر مجهز به M1 که اپل در اوایل سال جاری عرضه کرد. همه آیپدهای قدیمی دیگر کنار گذاشته شدند.

با آخرین نسخه بتای توسعه دهنده iPadOS 16 که به تازگی منتشر شده است، این تغییر می کند. اکنون، اپل در حال کارکرد Stage Manager با تعدادی از دستگاه‌های قدیمی‌تر است: این برنامه روی آی‌پد پرو ۱۱ اینچی (نسل اول به بعد) و آی‌پد پرو ۱۲.۹ اینچی (نسل سوم به بعد) کار می‌کند. به طور خاص، در مدل های 2018 و 2020 که از تراشه های A12X و A12Z به جای M1 استفاده می کنند، در دسترس خواهد بود. با این حال، یک ویژگی قابل توجه از دست رفته برای مدل‌های قدیمی‌تر آی‌پد پرو وجود دارد – Stage Manager تنها بر روی صفحه نمایش داخلی iPad کار می‌کند. شما نمی توانید صفحه نمایش خود را به یک مانیتور خارجی گسترش دهید.

من بالاخره جلو رفتم و Stage Manager را در iPad Pro خود *غیرفعال کردم. در حال حاضر.

به همان اندازه که من عاشق استفاده همزمان از 3-4 برنامه هستم، هنوز پیاده سازی آن انجام نشده است. هر چند دقیقه یکبار خراب می شود. استفاده از چند پنجره برای همان برنامه سخت است. UI همه جا اشکال دارد.

امیدوارم اپل این کار را به تاخیر بیاندازد.

— فدریکو ویتیچی (@viticci) 18 اوت 2022

اپل همچنین می‌گوید که توسعه‌دهنده نسخه بتای 5 iPadOS 16 در حال حذف پشتیبانی از نمایشگر خارجی از Stage Manager در آی‌پدهای M1 است، چیزی که از زمان انتشار اولین نسخه بتا iPadOS 16 در چند ماه پیش وجود داشته است. در یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری که اواخر امسال عرضه می‌شود، مجدداً معرفی خواهد شد. با توجه به اینکه برخی از جامعه آی‌پد درباره مشکلات Stage Manager، به‌ویژه هنگام استفاده از آن با نمایشگر خارجی، بسیار پر سر و صدا بوده‌اند، منطقی است که اپل برای ادامه کار روی آن زمان بیشتری صرف کند.

بدیهی است که قبل از اینکه بتوانیم بگوییم چقدر خوب کار می‌کند، باید Stage Manager را روی یک آی‌پد پرو قدیمی‌تر امتحان کنیم، اما تراشه‌های A12X و A12Z هنوز بسیار قدرتمند هستند، بنابراین امیدواریم این تجربه تفاوتی با یک آی‌پد M1 نداشته باشد. این که پشتیبانی از مانیتور خارجی در آن گنجانده نشده است، جای تاسف است، اما این هنوز هم برای افرادی که گران‌ترین آی‌پدهای اپل را در چند سال گذشته خریداری کرده‌اند، باید خوشایند باشد.

اپل بیانیه زیر را در مورد این به روز رسانی به Engadget ارائه کرد:

Stage Manager را به‌عنوان روشی کاملاً جدید برای انجام چند کار با پنجره‌های همپوشانی و قابل تغییر اندازه در نمایشگر iPad و یک نمایشگر خارجی جداگانه، با قابلیت اجرای همزمان هشت برنامه زنده روی صفحه معرفی کردیم. ارائه این پشتیبانی از چند نمایشگر تنها با قدرت کامل آیپدهای مبتنی بر M1 امکان پذیر است. مشتریان با آیپد پرو نسل سوم و چهارم علاقه شدیدی به تجربه Stage Manager در آیپدهای خود نشان داده اند. در پاسخ، تیم‌های ما سخت کار کرده‌اند تا راهی برای ارائه نسخه تک‌صفحه‌ای برای این سیستم‌ها، با پشتیبانی از حداکثر چهار برنامه زنده روی صفحه نمایش iPad در یک زمان، بیابند.

پشتیبانی از صفحه نمایش خارجی Stage Manager در آیپدهای M1 در یک به روز رسانی نرم افزاری در اواخر سال جاری در دسترس خواهد بود.

اشتراک گذاری