امروز:8 اردیبهشت 1403

تعداد بیشتری از نویسندگان غیرداستانی از OpenAI و مایکروسافت شکایت می کنند

در ماه نوامبر، گروهی از نویسندگان غیرداستانی شکایتی را تنظیم کردند که OpenAI و مایکروسافت را به استفاده از مالکیت معنوی دیگران بدون مجوز برای آموزش فناوری هوش مصنوعی مولد متهم کردند. اکنون، نویسندگان غیرداستانی بیشتری از شرکت‌ها به دلیل استفاده از کارشان برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ GPT (LLM) OpenAI شکایت می‌کنند. نیکلاس A. Basbanes و نیکلاس گیج، روزنامه نگاران، متهمان را به “سرقت گسترده و عمدی آثار دارای حق چاپ” توسط نویسندگانی مانند آنها در یک طرح دعوای دسته جمعی متهم می کنند.

آنها در شکایت خود گفتند که نویسندگان حرفه‌ای «سرمایه محدودی برای تأمین مالی تحقیقات خود دارند» و «معمولاً پروژه‌های خود را خودشان تأمین مالی می‌کنند». در همین حال، متهمان «دسترسی آماده به میلیاردها سرمایه» دارند و «به سادگی» «آثار دارای حق نسخه‌برداری شاکیان را به سرقت برده‌اند تا یک صنعت تجاری یک میلیارد دلاری دیگر بسازند». در این شکایت آمده است که استفاده از آثار دارای حق چاپ یک “استراتژی عمدی” توسط شرکت ها است و پرداخت نکردن نویسندگان به متهمان “حاشیه سود بیشتری” می دهد. شاکیان افزودند که شرکت‌ها می‌توانستند گزینه‌های تامین مالی جایگزین، مانند تقسیم سود را بررسی کنند، اما به جای آن “تصمیم به سرقت” گرفته‌اند.

باسبنز و گیج به دنبال “نمایندگی طبقه ای از نویسندگانی هستند که آثار دارای حق چاپ به طور سیستماتیک توسط متهمان به سرقت رفته است”. آنها به دنبال 150000 دلار به ازای هر کار نقض شده به عنوان خسارت، و همچنین دستور دائمی “برای جلوگیری از تکرار این آسیب ها” هستند. باسبنس یک “مقام مشهور در تاریخ کتاب و فرهنگ کتاب” است. به گفته CNBC، گیج قبلا برای تایمز و وال استریت ژورنال کار کرده بود.

OpenAI با فهرست فزاینده ای از شکایت های مطرح شده توسط خلاقان که آن را متهم به استفاده از آثار آنها بدون مجوز برای آموزش LLM های خود می کنند، از جمله یکی از نویسندگان داستان های داستانی جورج R.R. مارتین، جان گریشام و جودی پیکولت مبارزه می کند. در اواخر دسامبر 2023، نیویورک تایمز از شرکت و بزرگترین حامی آن، مایکروسافت، به دلیل استفاده از مقالات روزنامه برای آموزش هوش مصنوعی شکایت کرد. یکی از نمایندگان OpenAI در آن زمان به ما گفت که هر دو طرف درگیر “مکالمات سازنده” هستند و این شکایت غیرمنتظره بود.

اشتراک گذاری