امروز:8 اردیبهشت 1403

گوگل کوکی های شخص ثالث را برای کاربران کروم غیرفعال کرده است

گوگل به تازگی کوکی‌های شخص ثالث را برای یک درصد از کاربران کروم غیرفعال کرده است، سال‌ها پس از آن که برای اولین بار پروژه Privacy Sandbox خود را معرفی کرد. این شرکت اواخر سال گذشته اعلام کرد که با غیرفعال کردن کوکی‌ها برای یک درصد تصادفی از کاربران کروم در سراسر جهان در 4 ژانویه کارها را آغاز می‌کند. کروم بیش از نیمی از سهم بازار مرورگرهای جهانی را در اختیار دارد، و طبق گفته Gizmodo، این بدان معناست که گوگل کشته است. کوکی برای 30 میلیون کاربر.

افرادی که در این عرضه گنجانده شده اند، هنگامی که مرورگر خود را راه اندازی می کنند، اعلانی را مشاهده می کنند که به آنها می گوید یکی از اولین کسانی هستند که محافظت از ردیابی را تجربه می کنند. همچنین توضیح می‌دهد که «حفاظت ردیابی» سایت‌ها را از استفاده از کوکی‌های شخص ثالث برای ردیابی آنها در هنگام مرور محدود می‌کند. از آنجایی که این راه‌اندازی به احتمال زیاد تعدادی از وب‌سایت‌ها را که هنوز با تغییری که بر اکثر افرادی که به اینترنت سر می‌زنند تأثیر می‌گذارد، سازگار نکرده‌اند، خراب می‌کند، Google به کاربران اجازه می‌دهد تا کوکی‌های شخص ثالث را موقتاً دوباره فعال کنند. آنها می توانند این کار را با کلیک بر روی نماد چشمی که اکنون در نوار مرورگر آنها قرار دارد انجام دهند تا ویژگی جدید را خاموش کنند.

ابتکار Google’s Privacy Sandbox، درست همانطور که از نامش پیداست، به گونه‌ای طراحی شده است که جایگزینی برای کوکی‌ها باشد که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تبلیغات کاربران را ارائه دهند و در عین حال از حریم خصوصی آنها نیز محافظت کنند. بر اساس فعالیت‌های مرور اخیر، کاربران را بر اساس علایقشان به گروه‌هایی اختصاص می‌دهد و تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از آن اطلاعات برای تطبیق آنها با تبلیغات مرتبط استفاده کنند. قرار است این سیستم نسبت به کوکی ها تهاجمی کمتری داشته باشد – تمام داده ها و پردازش ها در خود دستگاه انجام می شود و گوگل می گوید که علایق کاربران را به مدت سه هفته ذخیره می کند. این پروژه توجه رگولاتورها را به دلیل نگرانی هایی مبنی بر اینکه شرکت را حتی قدرتمندتر از آنچه که هست، جلب کرده است. اما اگر همه چیز به خوبی پیش برود، Google در چند ماه آینده به استفاده از Tracking Protection ادامه می‌دهد تا اینکه کوکی‌های شخص ثالث را برای همه کاربران Chrome تا اواسط سال ۲۰۲۴ غیرفعال کند.

اشتراک گذاری