امروز:10 اردیبهشت 1403

NVIDIA به لطف قوانین صادرات ایالات متحده، کارت گرافیک RTX 4090 خود را برای خریداران چینی عصبی کرد.

همانطور که توسط The Verge گزارش شده، NVIDIA قرار است نسخه کم مصرف کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را به طور خاص برای بازار چین عرضه کند تا با قوانین صادرات ایالات متحده مطابقت داشته باشد. RTX 4090D در حال حاضر یک صفحه محصول در وب سایت چینی این شرکت دارد و هسته های CUDA کمتری نسبت به پسر عموی خود با نام مشابه دارد. همچنین دارای توان مصرفی کمتر 425 وات به جای 450 وات است.

به گزارش رویترز، اکثر مشخصات دیگر بین دو نسخه یکسان باقی می‌مانند، اما به گفته رویترز، هسته‌های CUDA کمتر و کاهش مصرف انرژی باعث کاهش پنج درصدی سرعت در هنگام بازی و استفاده از برنامه‌های خلاقانه می‌شود. حتی با وجود کاهش عملکرد، NVIDIA همچنان می‌گوید 4090D یک «جهش کوانتومی در عملکرد، کارایی و گرافیک مبتنی بر هوش مصنوعی» است.

همه اینها به دلیل محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده بر روی تراشه‌های رایانه‌ای پیشرفته است که به چین و روسیه ارسال می‌شوند تا هر دو کشور را از توسعه فناوری که می‌تواند در برنامه‌هایی مانند ساخت تسلیحات و نظارت استفاده شود، محدود کند. این قوانین در سال 2022 اعلام شد، اما به طور رسمی در سال جاری به اجرا در آمدند و سازندگانی مانند NVIDIA را مجبور به تلاش برای یافتن راه حلی کرد که نیازهای مصرف کنندگان چینی و تنظیم کننده های ایالات متحده را برآورده کند.

ما می دانستیم که این شرکت قرار است تراشه های جدیدی را به طور خاص برای بازار عظیم چین بسازد، زیرا محدودیت ها مانع از فروش RTX 4090 اصلی و مجموعه ای از پردازنده های گرافیکی مرتبط با هوش مصنوعی می شود. انویدیا می‌گوید که پردازنده گرافیکی به‌روز شده «برای مطابقت کامل با کنترل‌های صادراتی دولت ایالات متحده طراحی شده است» و افزود که در طول توسعه تراشه «به طور گسترده با دولت ایالات متحده تعامل داشته است».

RTX 4090D در ماه ژانویه در سراسر چین با قیمت 12999 پوند یا حدود 1836 دلار در دسترس خواهد بود. این باید به کاهش تقاضا برای کارت‌های گرافیک قدرتمند در کشور کمک کند، زیرا طبق گزارش‌ها، محدودیت‌های ذکر شده منجر به تغییر کاربری کارخانه‌ها برای تمرکز بر شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی به جای RTX 4090 ممنوعه شده است.

اشتراک گذاری