امروز:10 اردیبهشت 1403

از توالت‌ها تا آسمان: استارت‌آپ بریتانیا زباله‌ها را به سوخت جت کم کربن تبدیل می‌کند

Firefly Green Fuels، یک شرکت مستقر در بریتانیا، شکل جدیدی از سوخت جت را توسعه داده است که کاملاً بدون فسیل است و از فضولات انسانی ساخته شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این شرکت با کارشناسان دانشگاه کرانفیلد همکاری کرد تا تأیید کند که سوختی که آنها تولید کرده‌اند 90 درصد ردپای کربن کمتری نسبت به آنچه امروز در هوانوردی استفاده می‌شود دارد. آزمایش‌های تنظیم‌کننده‌های مستقل تأیید کرد که آنچه Firefly Green Fuels توسعه داده است تقریباً مشابه سوخت استاندارد جت A1 است.

در سال 2021، این شرکت کمک مالی 2 میلیون پوندی از وزارت حمل و نقل دریافت کرد تا به توسعه سوخت پایدار هوانوردی خود ادامه دهد. اگرچه هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست، این شرکت می گوید که در مسیر رساندن سوخت خود به بازار جهانی است و اولین کارخانه تجاری خود را ظرف 5 سال آینده راه اندازی خواهد کرد. این شرکت قبلاً با شرکت هواپیمایی مقرون به صرفه Wizz Air همکاری کرده است – نام شرکت و منبع مواد قابل احتراق بالقوه آن به سختی می تواند جفت کامل تری باشد – برای تامین سوخت آن از سال 2028.

این شرکت در حال حاضر زباله های خود را از شرکت های آب در بریتانیا تامین می کند و فاضلاب تصفیه شده را از طریق فرآیندی به نام مایع سازی هیدروترمال که زباله های مایع را به لجن یا نفت خام تبدیل می کند، می گیرد. محصولات فرعی جامد نیز می توانند به کودهای گیاهی تبدیل شوند. این شرکت ادعا می کند که شدت کربن کل فرآیند – که میزان کربن مورد نیاز برای تولید انرژی را اندازه می گیرد – 7.97 گرم دی اکسید کربن در هر مگاژول (gCO²e/MJ) است. در مقایسه، ICCT می گوید شدت کربن ثبت شده برای سوخت جت از 85 تا 95 gCO²e/MJ متغیر است.

همانطور که این شرکت اشاره می کند، مواد آلی میلیون ها سال طول می کشد تا به سوخت های فسیلی تبدیل شوند که ماشین ها و هواپیماها را تامین می کنند. راه حل Firefly تولید سوخت را در عرض چند روز ممکن می سازد – و مهمتر از آن، زباله های انسانی یک منبع گسترده در دسترس است. روشن است که آیا سوخت جت پایدار بیشتر یا کمتر از آنچه در حال حاضر موجود است گران خواهد بود. نمی‌توان فوراً برای اظهار نظر با شرکت تماس گرفت. با این حال، در بیانیه‌ای، جیمز هیگیت، مدیرعامل این شرکت اشاره کرد که استفاده از زباله‌های انسانی “خوراکی ارزان و فراوان [که] هرگز تمام نخواهد شد.”

دستیابی به بی طرفی کربن در حریم هوایی ما یک هدف طولانی مدت برای تنظیم کننده ها و رهبران در اروپا و ایالات متحده بوده است. در حالی که خودروهای الکتریکی در صنعت خودرو پیشرفت کرده‌اند، ممکن است مدتی طول بکشد تا جت‌های تجاری با باتری را ببینیم. بنابراین در این بین، راه حل هایی برای ایجاد سوخت جت سازگارتر با محیط زیست مورد استقبال قرار می گیرد.

اشتراک گذاری