امروز:9 اردیبهشت 1403

آمازون می گوید تراشه های نسل بعدی آن چهار برابر سریع تر برای آموزش هوش مصنوعی هستند

خدمات وب آمازون (AWS) به تازگی کنفرانس re:Invent خود را که در لاس وگاس مستقر است با جریانی از اطلاعیه ها آغاز کرده است که اکثر آنها شامل محبوب ترین فناوری سال، هوش مصنوعی است. این اخبار، در مجموع، نگاهی گذرا به اهداف بلندمدت این شرکت برای پلتفرم‌های هوش مصنوعی به ما می‌دهد.

اول از همه، AWS از آخرین نسل تراشه های هوش مصنوعی خود که برای آموزش مدل ها و اجرای مدل های آموزش دیده در نظر گرفته شده است، رونمایی کرد. Trainium2، که مشخصاً برای آموزش مدل است، به گونه ای طراحی شده است که در مقایسه با نسل قبلی خود، تا 4 برابر عملکرد بهتر و 2 برابر بازده انرژی ارائه دهد. آمازون وعده می دهد که این تراشه ها به برنامه نویسان اجازه می دهد تا به دلیل کاهش مصرف انرژی، مدل ها را سریع و با هزینه کمتر آموزش دهند. Anthropic، یک رقیب OpenAI با پشتیبانی آمازون، قبلاً برنامه‌هایی برای ساخت مدل‌هایی با استفاده از تراشه‌های Trainium2 اعلام کرده است.

از طرف دیگر Graviton4 بیشتر برای استفاده عمومی است. این پردازنده ها مبتنی بر معماری Arm هستند، اما انرژی کمتری نسبت به تراشه های اینتل یا AMD مصرف می کنند. آمازون وعده افزایش 30 درصدی عملکرد کلی را هنگام استفاده از یک مدل هوش مصنوعی تعبیه شده در پردازنده Graviton4 داده است. این امر می‌تواند هزینه‌های رایانش ابری را برای سازمان‌هایی که به طور منظم از مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند کاهش دهد و برای کاربران معمولی که فقط به دنبال ساخت عکس‌های جعلی از هری پاتر در حال هیاهو یا هر چیز دیگری هستند، سرعت کمی افزایش می‌دهد.

در مجموع، Graviton4 باید به مشتریان AWS این امکان را بدهد که «مقدار بیشتری از داده‌ها را پردازش کنند، حجم کاری خود را مقیاس‌بندی کنند، زمان رسیدن به نتایج را بهبود بخشند و هزینه کل مالکیت خود را کاهش دهند». امروز در پیش نمایش با انتشار گسترده تر برنامه ریزی شده برای ماه های آینده در دسترس است.

به طور معمول، زمانی که یک شرکت تراشه‌های داخلی جدید خود را معرفی می‌کند، برای ارائه‌دهندگان شخص ثالث فعلی مانند NVIDIA دردسر ایجاد می‌کند. این شرکت به لطف شرکت‌هایی که از پردازنده‌های گرافیکی آن برای آموزش و مرکز داده Grace مبتنی بر بازو استفاده می‌کنند، بازیگر بزرگی در فضای هوش مصنوعی سازمانی است. به جای اجتناب از شراکت به نفع تراشه های اختصاصی، آمازون با ارائه دسترسی ابری به مشتریان سازمانی به آخرین پردازنده های گرافیکی هوش مصنوعی H200 NVIDIA، این رابطه را بیشتر تقویت می کند. همچنین بیش از 16000 سوپرتراشه انویدیا GH200 Grace Hopper را برای تیم تحقیق و توسعه انویدیا اجرا خواهد کرد. این رویکرد مشابه رقیب اصلی هوش مصنوعی خود، مایکروسافت است، که همزمان با معرفی تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود، Maia 100، همکاری پیشرفته‌تری را با NVIDIA اعلام کرد.

آمازون همچنین یک چت ربات هوش مصنوعی جدید با محوریت کسب و کار را به نام Q معرفی کرد، نامی که احتمالاً از نیمه خدای پیشتازان فضا الهام گرفته شده است و نه از توطئه‌فروشان مجاور ترامپ. این به عنوان «نوع جدیدی از دستیار شخصی مولد مبتنی بر هوش مصنوعی» توصیف شده است و به طور خاص برای کمک به ساده‌سازی پروژه‌های کاری و وظایف خدمات مشتری طراحی شده است. می‌توان آن را متناسب با هر کسب‌وکاری طراحی کرد و پاسخ‌های مرتبطی را به سوالات متداول ارائه می‌دهد. آمازون Q همچنین می تواند به تنهایی محتوا تولید کند و بر اساس درخواست مشتری اقداماتی را انجام دهد. حتی تعاملات را بر اساس نقش کاربر در یک شرکت سفارشی می کند.

این در برنامه های ارتباطی مانند Slack و در برنامه های ویرایش متن که معمولاً توسط توسعه دهندگان نرم افزار استفاده می شود وجود خواهد داشت. برای این منظور، Q در واقع می‌تواند کد منبع را تغییر دهد و می‌تواند به بیش از 40 سیستم سازمانی از جمله Microsoft 365، Dropbox، Salesforce و Zendesk و غیره متصل شود. آمازون Q در حال حاضر به صورت پیش نمایش در دسترس است و به زودی نسخه گسترده تری از آن منتشر خواهد شد. بسته به ویژگی های موجود، هر ماه از 20 تا 30 دلار برای هر کاربر هزینه خواهد داشت.

پس ما اینجا چه آموختیم؟ آمازون هم مثل بقیه روی هوش مصنوعی شرط بندی می کند. به طور خاص، این شرکت در حال مبارزه با رقیب قدیمی ابر مایکروسافت است تا بتواند شرکتی پیشرو برای هوش مصنوعی مبتنی بر سازمان باشد. همچنین از هوش مصنوعی برای تداوم تسلط خود در فضای محاسبات ابری استفاده می کند و امیدوار است هر گونه افزایش سهم بازار را برای مایکروسافت و سایر بازیگران مانند گوگل و علی بابا به حداقل برساند.

اشتراک گذاری