امروز:8 اردیبهشت 1403

اولین پروژه انرژی زمین گرمایی گوگل اجرا شد

گوگل می‌گوید اولین پروژه انرژی زمین گرمایی در نوع خود اکنون برق بدون کربن (CFE) را به شبکه نوادا می‌رساند که مراکز داده‌اش را در این منطقه تامین می‌کند. این شرکت می‌گوید که سیستم زمین‌گرمایی پیشرفته (EGS) در حال تحویل شبانه‌روزی CFE به شبکه است. این یک گام به سوی هدف گوگل برای تقویت کامل مراکز داده و دفاتر خود در CFE تا سال 2030 است.

گوگل در سال 2021 با استارتاپ انرژی پاک Fervo Energy همکاری کرد تا روی EGS کار کند. برخلاف دیگر منابع CFE مانند خورشید و باد، پروژه‌های زمین گرمایی می‌توانند در هر زمانی کار کنند (مثلاً پروژه‌های خورشیدی فقط می‌توانند انرژی را در طول روز جذب کنند).

Fervo Energy در اوایل سال جاری زمانی که سیستمش رکورد جریان و توان خروجی را برای یک EGS به دست آورد، به پیشرفت زمین گرمایی دست یافت. این دستگاه قادر به تولید 3.5 مگاوات برق بود که برای تامین برق حدود 2600 خانه کافی است. گفته می‌شود که این نتیجه آزمایش اولین بار است که یک شرکت انرژی ثابت می‌کند EGS قادر به کار در مقیاس تجاری است.

دانشمندان از دهه 1970 تلاش کردند تا یک EGS کار کند. یک سیستم زمین گرمایی طبیعی به ترکیبی از گرما، نفوذپذیری سنگ و سیال برای تولید الکتریسیته نیاز دارد. در مناطقی که گرمای کافی وجود دارد اما نفوذپذیری کافی وجود ندارد، یک EGS با حفاری عمیق در زمین و تزریق مایع برای ایجاد شکستگی در سنگ، دومی را ایجاد می‌کند.

در سایت نوادا، فروو 8000 فوت در زمین حفاری کرد، سپس چاه را به صورت افقی گسترش داد تا به قسمت بیشتری از مخزن داغ برسد. دومین چاه افقی حفر کرد تا شکستگی های سنگ را قطع کند. این شرکت آب سرد را از چاه اول از طریق شکستگی ها به چاه دوم پمپ می کند. آب گرما را از سنگ اطراف جذب می کند. این برای تولید بخار استفاده می شود و CFE تولید می کند.

وزارت انرژی اذعان کرده است که برخلاف فرکینگ گاز و نفت، EGS خطر کم آلودگی آب را به همراه دارد. مخازن EGS معمولاً در سطح زمین بسیار عمیق تر از مخازن نفت و گاز هستند و به منابع آب آشامیدنی زیرزمینی یا نزدیک به سطح زمین نزدیک نیستند. نیروگاه های زمین گرمایی نیز هیچ آبی را در سطح آزاد نمی کنند.

گزارش سال 2019 توسط DOE نشان داد که – از طریق پیشرفت در فناوری و همچنین در سیاست و تدارکات – EGS می تواند تا سال 2050 تا 120 گیگاوات انرژی پاک تولید کند. این برای پوشش بیش از 16 درصد از نیازهای برق مورد انتظار ایالات متحده کافی است. .

گوگل می گوید که در حال کار برای تسریع پذیرش EGS به عنوان یک راه حل انرژی پاک است. برای این منظور، اخیراً با Project InnerSpace، یک سازمان غیرانتفاعی که بر حذف موانعی که توسعه جهانی انرژی زمین گرمایی را محدود می‌کنند، متمرکز شده است. در همین حال، Fervo در حال ساخت یک سایت EGS در یوتا است که انتظار دارد 400 مگاوات برق 24/7 بدون کربن ارائه دهد – برای تامین انرژی 300000 خانه کافی است. Fervo می گوید که این سایت در سال 2026 تحویل برق به شبکه را آغاز خواهد کرد و دو سال بعد به تولید کامل خواهد رسید.

اشتراک گذاری