امروز:9 اردیبهشت 1403

تسلا از سوئد به دلیل جلوگیری از تحویل پلاک خودرو در طول اعتصاب کارگری شکایت کرد

تسلا روز دوشنبه از آژانس حمل و نقل و خدمات پستی سوئد به دلیل اعتصاب اتحادیه که مانع تحویل پلاک این شرکت در این کشور شده بود، شکایت کرد. کارگران اعتصاب کرده‌اند تا از خودروساز غیر اتحادیه‌ای بخواهند که یک قرارداد جمعی را امضا کند، رویه‌ای استاندارد که اتحادیه مکانیک‌ها IF Metall آن را «ستون ستون فقرات مدل سوئدی» توصیف می‌کند. با این حال، آژانس حمل‌ونقل سوئد می‌گوید که قبلاً یک تصمیم موقت از یک دادگاه منطقه دریافت کرده است که به آن دستور می‌دهد ظرف هفت روز با درخواست تسلا برای جمع‌آوری پلاک خودرو موافقت کند وگرنه با جریمه‌های سنگین روبرو خواهد شد. این آژانس می گوید هنوز خیلی زود است که بگوییم این دقیقاً چه معنایی برای بن بست دارد.

آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داد که تسلا که بیش از 9000 خودروی الکتریکی را در سال 2022 به مشتریان سوئدی تحویل داد، اقدامات آژانس حمل و نقل سوئد (Transportstyrelsen) را “حمله ای منحصر به فرد” به شرکت آمریکایی توصیف کرد. طبق گزارش‌ها، شکایت تسلا از دادگاه منطقه می‌خواهد تا آژانس حمل‌ونقل سوئد را یک میلیون کرون (95803 دلار آمریکا) جریمه کند و در عین حال به تسلا اجازه «بازیابی پلاک‌ها» را بدهد. ثبت نام متوقف شده است زیرا کارگران سرویس پست دولتی PostNord پس از پیوستن کارگران آن به اعتصاب، تحویل پلاک به تسلا را متوقف کردند.

در این دادخواست ادعا شده است که آژانس حمل و نقل سوئد درخواست خودروساز را برای تحویل گرفتن پلاک خودروها یا ارسال آنها از طریق کانال دیگری رد کرده است. رویترز گزارش می دهد که تسلا دو شکایت کرده است: یکی علیه آژانس حمل و نقل سوئد و دیگری علیه PostNord.

در بیانیه ای به Engadget، سخنگوی آژانس حمل و نقل سوئد آن سوفی ماست شکایت را تایید کرد و تصمیم موقت دادگاه را فاش کرد. آژانس حمل و نقل سوئد اکنون یک تصمیم موقت از دادگاه منطقه نورشوپینگ دریافت کرده است تا ظرف 7 روز رضایت خود را به تسلا بدهد تا پلاک های خودرو را مستقیماً از سازنده تابلوهای ما جمع آوری کند. از این تصمیم به نظر می رسد که سازنده تابلوهای ما اعلام کرده است که آماده است علائم را مستقیماً در اختیار تسلا قرار دهد، مشروط بر اینکه آژانس حمل و نقل سوئد با این امر موافقت کند. ما در آژانس حمل و نقل سوئد اکنون باید این اعلامیه را تجزیه و تحلیل کنیم و ارزیابی کنیم که این چه پیامدهایی برای ما دارد و چه اقداماتی ممکن است برای اجرای این تصمیم لازم باشد. در حال حاضر خیلی زود است که بگوییم این دقیقاً چه معنایی دارد.»

تسلا، که دقیقاً یک شرکت دوستدار اتحادیه نیست، سیاستی علیه امضای قراردادهای چانه زنی دسته جمعی دارد و مدعی است که کارکنانش از قبل شرایطی برابر یا بهتر از آنچه اتحادیه پیشنهاد کرده است، دارند. این استدلال که به اندازه کافی از کارکنان خود مراقبت می کند تا نیاز به اتحادیه را از بین ببرد، همان چیزی است که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در سال 2017 به اتهام شرایط کاری بد و دستمزد پایین در کارخانه فریمونت، کالیفرنیا، مطرح کرد.

IF Metall، برجسته‌ترین اتحادیه تولیدی سوئد، اعتصاب خود را در 27 اکتبر آغاز کرد. اگرچه تسلا کارخانه تولیدی در این کشور ندارد، اما چندین مرکز خدمات دارد که پس از اعتصاب، کار روی خودروهای تسلا را متوقف کردند. اتحادیه‌های دیگر در این کشور نوردیک، از جمله کارگران بارانداز، نظافتچی‌ها و برق‌کاران، در اقدامی اتحاد به اعتصاب پیوسته‌اند. یک قطعه ساز روز جمعه در اقدامی همدردی به اتحادیه ها پیوست.

در پرونده دادگاه تسلا، طبق گزارشات، این شرکت این تصمیم را به عنوان “حمله ای منحصر به فرد به یک شرکت فعال در سوئد” توصیف کرد و مدعی شد که امتناع از تحویل پلاک خودرو بر “تعداد زیادی از مشتریانی که خودروی جدیدی از تسلا سفارش داده اند” تأثیر می گذارد.

در بیانیه ای به AP، یکی از نمایندگان IF Metall گفت: “ما این کار را به خاطر اعضای خود انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها از شرایط کاری ایمن برخوردار هستند.” سخنگوی آژانس حمل و نقل سوئد به رویترز گفته است: “ما در آژانس حمل و نقل سوئد با این دیدگاه موافق نیستیم و بنابراین تسلا تصمیم گرفته است که این موضوع را در دادگاه آزمایش کند که این حق آنهاست.”

اشتراک گذاری