امروز:8 اردیبهشت 1403

اندونزی دامنه X ایلان ماسک را به دلیل تاریخچه قمار و پورن خود بلاک می کند

این بلوک یک مشکل شرم آور (اگر موقتی) با تغییر نام توییتر است.

تغییر نام توییتر توسط ایلان ماسک به عنوان X طبق برنامه پیش نمی رود. اندونزی به دلیل قوانین این کشور که قمار و پورن را ممنوع می کند، X.com را به طور موقت مسدود کرده است. با این حال، مقامات فکر نمی کنند که سایت به طور ناگهانی در حال سقوط است. بلکه به این دلیل است که صاحبان قبلی دامنه وب قوانین محتوای کشور را زیر پا گذاشته اند. به عبارت دیگر، X بررسی نکرد که آیا پیشینیان کاری انجام داده اند که منجر به ممنوعیت ملی شود.

این ممنوعیت احتمالاً زیاد دوام نخواهد آورد. مدیر کل اطلاعات عثمان کانسونگ به مطبوعات می گوید که X قبلاً در مورد این موضوع در تماس بوده است و در حال ارسال نامه ای است تا نشان دهد که توییتر مالکیت X.com را در اختیار می گیرد. این بیشتر جنبه رسمی دارد تا یک مانع قانونی.

با این حال، این شاخص دیگری است که نشان می دهد انتقال توییتر به X چقدر برنامه ریزی نشده بود. متا، مایکروسافت و بسیاری از شرکت‌های دیگر در حال حاضر دارای علائم تجاری در X هستند، که دریچه‌ای را به روی دادخواهی باز می‌کند. X ممکن است در ثبت و محافظت از علائم تجاری نیز مشکل داشته باشد. این شرکت حتی در تغییر علائم خود نیز با مشکلاتی روبرو شده است – خدمه ای که تابلوی توییتر را در سانفرانسیسکو پایین می آوردند، مجبور شدند به خاطر مسائل مربوط به مجوز توقف کنند و “er” و لوگوی قدیمی پرنده دست نخورده باقی بماند.

ماسک این انتقال ناگهانی را به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تبدیل توییتر به یک «super app» مانند WeChat چین اعلام کرد. در تئوری، می‌توانید از X برای پرداخت‌ها، پیام‌رسانی و کارهای دیگری که فراتر از رسانه‌های اجتماعی هستند استفاده کنید. این سرویس همچنین اخیراً سعی کرده است تا با ارائه امتیازات (مانند پست های طولانی تر) و محدود کردن ویژگی های موجود، کاربران را به سمت اشتراک آبی 8 دلاری در ماه سوق دهد.

ممنوعیت لحظه ای اندونزی یک مانع بزرگ نیست. با این حال، هنوز به این معنی است که تقریباً 24 میلیون کاربر در حال حاضر حتی نمی توانند X.com را امتحان کنند. ممکن است این خبر خوشایند برای رقبایی باشد که با محدودیت‌های مشابهی روبرو نیستند، از جمله Threads اخیراً راه‌اندازی متا (که قبلاً در اندونزی موجود است).

اشتراک گذاری