امروز:9 اردیبهشت 1403

تغییر نام توییتر به X می تواند مشکلات حقوقی و مالی آن را بدتر کند

تغییر نام توییتر به X به خوبی در حال انجام است. نام و نشان پرنده نمادین از دفتر مرکزی شرکت در سانفرانسیسکو حذف شده است و یک “X” جایگزین پرنده آبی در بالای twitter.com شده است. ایلان ماسک گفته است که این تغییر چیزی فراتر از نام است. او می‌خواهد سرویسی را که قبلاً توییتر نامیده می‌شد به یک «برنامه همه چیز» تبدیل کند که خدمات بانکی و مالی را نیز در بر می‌گیرد.

اما تغییر نام تجاری می‌تواند چالش‌های حقوقی و مالی قابل توجهی را برای شرکت ایجاد کند، زیرا پس از خروج تبلیغ‌کنندگان، درآمد تبلیغاتی شرکت را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد. برای شروع، صدها شرکت از جمله مایکروسافت و متا وجود دارند که دارای علائم تجاری برای انواع “X” هستند. این می تواند راه را برای دادخواهی و دیگر دردسرهای حقوقی برای ماسک باز کند.

Shubha Ghosh، استاد حقوق در دانشگاه سیراکیوز، می‌گوید که زمانی که شرکت‌های بزرگ نام و نشان خود را تغییر می‌دهند و تغییر می‌دهند، دعوای قضایی «بسیار رایج» است. او می‌گوید: «من به نوعی تعجب کردم که X را انتخاب کرد زیرا آنقدرها متمایز نیست. مشکل ساز است به این معنا که این چیزی نیست که بتوانید به طور ناگهانی بدون اینکه کسی متوجه شود و احتمالاً شکایت کند انجام دهید.

جاش گربن، وکیل علائم تجاری، به رویترز گفت که تقریباً 900 شرکت دیگر را با علائم تجاری در “X” شمارش کرده است. و در حالی که همه آنها نمی توانند به طور معتبر ادعا کنند که شرکتی که قبلاً به عنوان توییتر شناخته می شد در برند آنها دخالت می کند، X را به یک هدف آسان تبدیل می کند.

گربن در توییتی نوشت: «احتمال ۱۰۰ درصدی وجود دارد که توییتر/X از سوی شاکیان فرصت طلب و مشروع به خاطر نام جدید شکایت شود. این شرکت به راحتی می‌تواند ده‌ها میلیون دلار (اگر نه 100+ میلیون دلار) را در هزینه‌های قانونی و هزینه‌های تسویه تلاش برای به دست آوردن ثبت علامت تجاری برای «X» و رسیدگی به دعوی قضایی که احتمالاً ناشی از تغییر نام تجاری است، خرج کند.»

به همین دلایل، دفاع از نام تجاری X جدید توییتر نیز ممکن است دشوار باشد، به خصوص در سطح بین المللی. گربن نوشت: «احتمال اینکه @elonmusk بتواند با موفقیت یک علامت تجاری برای «X» برای تمام خدماتی که قصد ارائه آنها را دارد، در هر کشوری که می‌خواهد ارائه کند، ثبت کند، بسیار کم است.

حتی اگر توییتر بتواند از چالش‌های قانونی جلوگیری کند، کنار گذاشتن برندی که در سطح جهانی مانند توییتر شناخته می‌شود، خطرات تجاری جدی دارد. بلومبرگ گزارش داد که برخی از تحلیلگران تخمین زده اند که تغییر نام می تواند میلیاردها دلار ارزش را از برندی که قبلاً توسط ماسک آسیب دیده است، از بین ببرد.

آری لایتمن، استاد بازاریابی رسانه‌های دیجیتال در دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید مشکلات توییتر بسیار فراتر از سردردهای قانونی احتمالی ناشی از تغییر نام تجاری آن است. او با اشاره به ظهور Threads و دیگر رقبای توییتر می‌گوید: «خیلی اتفاق می‌افتد که ارزش، کاربرد، منحصربه‌فرد بودن توییتر (اکنون X)، در این فضا را کاهش می‌دهد. توییت‌ها مترادف با ایده وبلاگ نویسی یا میکروبلاگینگ هستند، اجتماعی کردن مجدد یک مفهوم با جمعیت جهانی بسیار دشوار است.

اشتراک گذاری