امروز:14 اردیبهشت 1403

نجات جان افراد به کمک تماس ماهواره ای گوشی آیفون ۱۴

توانایی تماس ماهواره‌ای آیفون ۱۴ به طور مجدد توانسته جان افراد را نجات دهد. این امکان در گوشی های آیفون این این بار توانست جان یک گروه کوهنورد را نجات دهد. آیفون 14 یک بار دیگر موفق به خلق یک حماسه شده و با استفاده از قابلیت SOS اضطراری، توانست ۱۰ کوهنوردی را که در منطقه سانتا پائولا گم شده بودند، نجات دهد.این در حالی است که به دلیل عدم رجیستر آیفون سری 14، هنوز در فروشگاه‌های معتبر سری 13 به فروش می‌رسد.

داستان از این قرار است که در تاریخ ۱۲ می ۲۰۲۳، تیم جستجو و نجات اوجای (SAR) به همراه تیم امداد شهرستان ونتورا، به منطقه مورد نظر رفتند و با موفقیت یک گروه ده نفره از کوهنوردان مفقود شده در منطقه “آخرین شانس” دره سانتا پائولا را نجات دادند. بعد از غروب خورشید و نزدیک ساعت ۲۰ همان روز، کلانتر منطقه‌ی ونتورا یک پیام متنی را از یک عضو تیم کوهنوردی دریافت کرد که بیانگر ناتوانی آن‌ها در یافتن راه بازگشت از دره سانتا پائولا بود. با استفاده از ویژگی اضطراری Apple SOS، کوهنوردان موفق شدند با کلانتر منطقه تماس بگیرند و اطلاعات مهمی مانند موقعیت مکانی احتمالی و نیاز به مراقبت پزشکی فوری را گزارش دهند.

داستان نجات با گوشی آیفون 

علاوه بر این، نگهبانان منطقه کوهستانی که نگران سلامتی تیم کوهنورد بودند، تماس با نزدیک‌ترین کلانتری منطقه برقرار کردند تا آن‌ها را به عنوان افراد مفقود و نیازمند کمک گزارش کنند. پس از گزارش دهی، تیم جستجو و نجات (SAR) در عرض سی دقیقه دور هم جمع شده و سیزده عضو تیم نجات برای پیدا کردن موقعیت کوهنوردان به این منطقه اعزام کرد. با وجود مواجهه با شرایط چالش برانگیز از جمله دید محدود و پیمایش در مسیرهای پرخطر، تیم تقریباً چهار مایل به داخل دره پیاده‌ روی کرد و با موفقیت کوهنوردان را پیدا کرد.

خوشبختانه، برای هیچ یک از اعضای تیم کوهنوردی بخ کمک پزشکی نیاز نبود، اما بیشتر اعضای تیم کوهنوردی به دلیل خستگی و نبود خوراک کافی توانایی کافی برای بازگشت را نداشتند. با این حال در هنگام هدایت آن‌ها توسط تیم SAR به خارج از دره، مواد غذایی، آب و تجهیزات لازم به آن‌ها داده شد. 

 دلیل نجات این تیم، همراه داشتن یک دستگاه اپل با ویژگی Emergency SOS بود که تماس ماهواره‌ای آیفون 14 توانست جان آنها را نجات دهد. ویژگی که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده شاهد استفاده از آن در انواع گوشی سامسونگ پرچمدار باشیم.

سانتا پائولا کجاست؟

یک دره شش مایلی است که در شهرستان ونتورا قرار دارد و دارای شیبی بسیار تند با ارتفاع بیش از 3700 فوت است. این مسیر، به عنوان یک گذرگاه چالش‌ برانگیز و غیرمسطح شناخته می‌شود و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد.

منطقه Last Chance در این مسیر به عنوان پیوندی بین سانتا پائولا کانیون و یک مسیر پیاده‌روی عمل می‌کند. این منطقه که تقریباً هفت مایل را شامل می‌شود، مجموعه‌ای از چالش‌های منحصربه‌فرد را برای علاقه‌مندان به کوهنوردی ارائه می‌دهد.

در شرایط خاص، زمین صخره‌ای این منطقه می‌تواند لغزنده باشد و این می‌تواند یکی از آخرین فرصت‌ها برای کوهنوردان باشد تا تصمیم به بازگشت یا ادامه مسیر را بگیرند. این شرایط به ویژه برای افرادی که منابع کافی برای ادامه مسیر را ندارند، خطرناک است؛ زیرا ممکن است برای رسیدن به مقصد، پنج ساعت یا بیشتر زمان صرف شود. 

تماس ماهواره ای آیفون چگونه کار می کند؟

ویژگی امنیتی موجود در آیفون ۱۴ به افراد امکان می‌دهد تا در مواقع ضروری، از طریق اتصال ماهواره‌ای با خدمات اضطراری در تماس باشند. برای استفاده از این قابلیت، کاربران باید به قسمت تماس‌های اضطراری یا SOS در آیفون ۱۴ خود مراجعه کنند. این ویژگی با نشان دادن موقعیت فیزیکی ماهواره، از کاربران می‌خواهد تا آیفون ۱۴ را به سمت نقطه‌ای خاص از آسمان که ماهواره در آن قرار دارد، بگیرند.

اتصال اضطراری به ماهواره تنها برای ارسال و دریافت پیام قابل استفاده است و زمان ارسال پیام از طریق ماهواره در شرایط مطلوب حدود ۱۵ ثانیه است. با این حال، در صورتی که محیط اطراف توسط پوشش گیاهی محدود شده باشد، ممکن است زمان بیشتری برای رسیدن پیام به مقصد لازم باشد.

به عنوان مثال، در ماه آوریل، یک گروه از دانش‌آموزان در ایالت یوتا به دردسر افتادند و با استفاده از قابلیت Emergency SOS تماسی با خدمات اضطراری برقرار کردند و در نهایت نجات یافتند.

مورد دیگری که کارایی این ویژگی گوشی آیفون را نشان می‌دهد، در ماه ژانویه اتفاق افتاد. در آن زمان، دو زن در کانادا در جاده‌ای پوشیده از برف گیر افتادند، اما با استفاده از قابلیت تماس ماهواره‌ای نجات یافته و به منطقه‌ای امن منتقل شدند.

علاوه بر این، امکان ارتباط با ماهواره به منظور تماس با خدمات اضطراری محدود نیست. کاربران می‌توانند از این قابلیت در سرویس Find My نیز استفاده کنند تا موقعیت مکانی خود را به دوستان یا اعضای خانواده اطلاع دهند.

شرکت اپل در هنگام معرفی آیفون ۱۴ اعلام کرد که این سرویس به مدت ۲ سال با دستگاه‌های سازگار رایگان استفاده خواهد شد، اما درباره هزینه‌های طولانی مدت تاکنون هیچ اعلامی صورت نگرفته است. اگر چه سعی شده این ویژگی در قیمت گوشی آیفون تاثیری نداشته باشد.

جمع بندی

در هر صورت اگر شما هم به این فناوری علاقمند هستید و دوست دارید که از فناوری ارتباط ماهواره‌ای بهره ببرید، یا باید به رجیستر شدن سری جدید محصولات اپل امیدوار باشید یا منتظر خرید نسل بعدی گوشی‌ هوشمند سامسونگ مجهز به این فناوری از طریق فروشگاه مقداد آی تی باشید.

برچسب ها : گوشی آیفون,مقداد آی تی

اشتراک گذاری