امروز:16 اردیبهشت 1403

جان گودناف، خالق باتری‌های لیتیوم یونی در 100 سالگی درگذشت

یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان فناوری درگذشت. دانشگاه تگزاس در آستین تایید کرده است که دکتر جان گودناف، که به طور گسترده به عنوان خالق باتری لیتیوم یونی شناخته می شود، در سن 100 سالگی درگذشت. اگرچه ممکن است نام او را نشنیده باشید، او عملاً مسئول ساخت تلفن های همراه است. لپ تاپ و وسایل نقلیه الکتریکی کاربردی است.

محققان قبلا باتری های لیتیومی را بررسی کرده بودند. به عنوان مثال، دکتر M. Stanley Whittingham طرحی از ترکیب لیتیوم با دی سولفید تیتانیوم تولید کرد. با این حال، نیویورک تایمز خاطرنشان می کند که گودناف بود که در سال 1980 در دانشگاه آکسفورد به موفقیت بزرگی دست یافت. او یک کاتدی با لایه‌های لیتیوم و اکسید کبالت ساخت که ولتاژ قوی‌تری تولید می‌کرد و در عین حال ایمنی را تا حد زیادی بهبود می‌داد. ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به باتری های قبلی، مانند اسید سرب (مورد استفاده در خودروها) و نیکل-کادمیم (موجود در بسیاری از وسایل الکترونیکی قابل حمل) بود.

تا زمانی که دکتر آکیرا یوشینو لیتیوم خام را به نفع یون های لیتیوم ایمن تر حذف کرد، این فناوری شکوفا نشد. این دانشمند طرحی عملی برای شرکت Asahi Kasei ایجاد کرد و سونی اولین باتری لیتیوم یونی قابل شارژ مناسب مصرف کننده را در سال 1991 ارائه کرد. می دانید که بعداً چه اتفاقی افتاد – عملکرد بهبود یافته دستگاه های تلفن همراه را فعال کرد که یا قابل حمل تر بودند یا به سادگی قابل حمل نبودند. یک گزینه قبل تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها می‌توانستند شیک‌تر، سریع‌تر و ماندگارتر شوند، در حالی که خودروهای برقی در نهایت قابل دوام بودند.

با این حال، Goodenough مسئول خیلی بیشتر بود. در طول مدت حضورش در MIT در دهه‌های 1950 و 1960، او به پیشگام فناوری کمک کرد که در نهایت به حافظه دسترسی تصادفی (RAM) تبدیل شد که در بسیاری از محصولات محاسباتی مشاهده می‌کنید. او به طور معمول اختراعات را با همکارانش به اشتراک می گذاشت. او همچنین در دهه 90 زندگی خود یک محقق فعال بود و تا چند سال پیش در حال توسعه فناوری باتری نسل بعدی بود که نوید عملکرد موفقیت آمیز را برای انرژی های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی می داد.

گودناف در حالی که در محافل عمومی نسبتاً ناشناخته بود، به خاطر کارش به رسمیت شناخته شد. او جایزه نوبل شیمی در سال 2019 و مدال ملی علم ایالات متحده در سال 2011 را از جمله جوایز دیگر دریافت کرد.

صنایع به آرامی از باتری های لیتیوم یونی در حال حرکت هستند. خودروسازان در حال برنامه‌ریزی خودروهای برقی با باتری‌های حالت جامد هستند که چگالی بالاتر، شارژ سریع‌تر و هزینه‌های کمتر را ارائه می‌کنند. با این حال، می توان با اطمینان گفت که چشم انداز فناوری مدرن بدون تلاش های گودناف آن چیزی که هست نخواهد بود و میراث او احتمالا برای سال های آینده احساس خواهد شد.

اشتراک گذاری