امروز:19 اردیبهشت 1403

پس از تهدید نیروهای گروه واگنر به سرنگونی ارتش، روسیه دسترسی به Google News را مسدود کرد

پس از آنکه رئیس جمهور ولادمیر پوتین، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه نظامی واگنر را به “سازماندهی شورش مسلحانه” متهم کرد، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی روسیه دسترسی به اخبار گوگل را قطع کردند. به گفته مانیتور اینترنتی NetBlocks (از طریق نیویورک تایمز)، حداقل پنج شرکت مخابراتی روسیه، از جمله Rostelecom، U-LAN و Telplusl، کاربران وب را در داخل کشور از دسترسی به جمع‌آوری اخبار مسدود می‌کنند. گوگل بلافاصله به درخواست نظر Engadget پاسخ نداد.

در اواخر روز جمعه، مزدوران گروه واگنر از مرز اوکراین به روستوف-آن-دون، واقع در 20 مایلی دریای آزوف، عبور کردند و به نظر می‌رسید که بدون مقاومت زیادی از سوی ارتش عادی، شهر را که مقر فرماندهی ارتش در جنوب روسیه است، تصرف کنند. ارتش. از روز شنبه، بی بی سی نیوز گزارش می دهد که نیروهای واگنر در حال حرکت به سمت شمال به سمت مسکو هستند. پریگوژین قول داده است که وزارت دفاع روسیه را در پاسخ به حمله موشکی که او ادعا می کند ارتش منظم علیه پرسنل واگنر مستقر در اوکراین انجام داده است، سرنگون کند. پریگوژین علاوه بر اینکه بنیانگذار گروه واگنر است، سرمایه‌گذار و خالق آژانس تحقیقات اینترنتی، مزرعه ترول‌ها در پشت کمپین مداخله در انتخابات آمریکا در روسیه در سال 2016 است.

پوتین که شورش پریگوژین را “تهدیدی مهلک” برای کشور روسیه می داند، عواقب سختی را برای هرکسی که به این گروه شبه نظامی می پیوندد وعده داده است. به گزارش واشنگتن پست، او روز شنبه گفت: «هرکسی که عمداً در مسیر خیانت قرار گرفت و شورش مسلحانه ای را تدارک دید، راه باج خواهی و روش های تروریستی را انتخاب کرد – مجازاتی اجتناب ناپذیر خواهد داشت».

به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های فناوری غربی یا از این کشور خارج شدند یا شاهد مسدود شدن خدماتشان توسط رگولاتور مخابراتی Roskomnadzor بودند. فیس بوک و توییتر از جمله پلتفرم هایی هستند که از ماه مارس سال گذشته یا به طور جزئی یا کامل در داخل کشور مسدود شده اند.