امروز:15 اردیبهشت 1403

گوگل و OpenAI مدل های هوش مصنوعی را با دولت بریتانیا به اشتراک خواهند گذاشت

نظارت بر هوش مصنوعی بریتانیا شامل فرصت هایی برای مطالعه مستقیم فناوری برخی شرکت ها می شود. در یک سخنرانی در هفته فناوری لندن، نخست وزیر ریشی سوناک فاش کرد که گوگل دیپ‌مایند، اپن‌آی و آنتروپیک متعهد شده‌اند به منظور تحقیق و ایمنی، «دسترسی اولیه یا اولویت‌دار» را به مدل‌های هوش مصنوعی ارائه کنند. سوناک می‌گوید که این امر به‌طور ایده‌آل بازرسی‌های این مدل‌ها را بهبود می‌بخشد و به دولت کمک می‌کند تا «فرصت‌ها و خطرات» را تشخیص دهد.

هنوز مشخص نیست که شرکت های فناوری چه داده هایی را با دولت بریتانیا به اشتراک خواهند گذاشت. ما از گوگل، OpenAI و Anthropic نظر خواسته ایم.

این اعلامیه هفته‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات گفتند که یک ارزیابی اولیه از پاسخگویی، ایمنی، شفافیت و سایر نگرانی‌های اخلاقی مدل هوش مصنوعی انجام خواهند داد. انتظار می رود که سازمان رقابت و بازار کشور نقش کلیدی ایفا کند. بریتانیا همچنین متعهد شده است که 100 میلیون پوند اولیه (حدود 125.5 میلیون دلار) را برای ایجاد یک گروه ویژه مدل بنیادی هزینه کند که هوش مصنوعی «مختار» را با هدف رشد اقتصاد بریتانیا و در عین حال به حداقل رساندن مشکلات اخلاقی و فنی توسعه دهد.

رهبران صنعت و کارشناسان خواستار توقف موقت توسعه هوش مصنوعی به دلیل نگرانی هایی هستند که سازندگان بدون توجه کافی به ایمنی به جلو می روند. مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند GPT-4 OpenAI و Claude Anthropic به دلیل پتانسیل‌شان مورد ستایش قرار گرفته‌اند، اما همچنین نگرانی‌هایی را در مورد عدم دقت، اطلاعات نادرست و سوء استفاده‌هایی مانند تقلب ایجاد کرده‌اند. حرکت بریتانیا از نظر تئوری این مسائل را محدود می‌کند و مدل‌های مشکل‌ساز را قبل از اینکه آسیب زیادی وارد کنند، شناسایی می‌کند.

این لزوماً به بریتانیا دسترسی کامل به این مدل‌ها و کدهای زیرین را نمی‌دهد. به همین ترتیب، هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت به همه مسائل مهم رسیدگی کند. دسترسی ممکن است بینش های مربوطه را ارائه دهد. اگر هیچ چیز دیگری نباشد، این تلاش نوید افزایش شفافیت برای هوش مصنوعی را در زمانی می دهد که تأثیر بلندمدت این سیستم ها کاملاً مشخص نیست.

اشتراک گذاری