امروز:14 اردیبهشت 1403

زیرو کلاینت چیست؟و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

با پیشرفت چشمگیر بخش های فناوری اطلاعات در شرکت ها، دیگر استفاده از کامپییوترهای معمولی در محیط های ITمدرن یا از راه دور امروزی معنا ندارد. تین کلاینت، مینی کامپیوتر و زیرو کلاینت از جمله دستگاه های پیشرفته ای هستند که با صرفه جویی در هزینه،  انرژی و همچنین امنیت فوق العاده ای که برای مدیران بخش آی تی فراهم می کنند، توانسته اند جایگزین مناسبی برای رایانه های غول پیکر و پر سروصدای قدیمی شوند. در این مقاله می خواهیم بطور اختصاصی به این مسئله بپردازیم که زیرو کلاینت چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی خواهد داشت.

زیرو کلاینت چیست؟

استفاده از کامپیوتر های معمولی در یک کسب ‌وکار، مدرسه یا اداره دولتی و یا در هر جایی که چندین کاربر جمع شده‌اند، می‌تواند تأثیر بسیار نامطلوبی بر روند کار تیم IT  داشته باشد. آنها پر سر و صدا هستند، انرژی زیادی می گیرند و فضا را اشغال می کنند. زیرو کلاینت  یک دستگاه سبک، کوچک و بدون فن است که برای راه حل های زیرساخت دسکتاپ مجازی(VDI)  طراحی شده است. در زیرو کلاینت ها همه اطلاعات در سرور مرکزی ذخیره می‌شود. زیرو کلاینت دستگاهی کم‌هزینه است که علاوه بر مقرون به صرفه بودن از لحاظ مصرف برق، شامل نرم‌افزارهای کاربردی برای مدیریت و استقرار متمرکز و آسان نیز است.

ویژگی زیرو کلاینت ها
کاربران به منظور عمل مجازی سازی می توانند با استفاده از هر دستگاهی مانند تین کلاینت و زیرو کلاینت، تا زمانی که دستگاه بتواند به سرور میزبان متصل بماند، به سیستم عامل ها و برنامه های مجازی شده دسترسی داشته باشند. زیروکلاینت  به مدیران اجازه می دهد تا با نگهداری و کنترل همه دستگاه ها از یک سرور در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنند. به این معنی که ارتقا، استقرار برنامه‌ها و کنترل ویروس را می‌توان به‌طور مرکزی مدیریت کرد، نه اینکه هر یک به‌صورت جداگانه تنظیم شود. زیرو کلاینت ها از بارگذاری برنامه‌ها بر روی دستگاه‌های خود توسط کاربران جلوگیری می‌کند، که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به ویروس‌ها را کاهش می‌دهد.

به عنوان یک کاربر Zero Client، سطوح مختلفی از دسترسی به یک سیستم عامل داخلی مانند لینوکس یا ویندوز را خواهید داشت. شما هارد دیسک نخواهید داشت، اما مقداری فضای ذخیره سازی محلی برای سفارشی سازی برنامه های زیرو کلاینت در اختیار خواهید داشت که قادر است چندین پروتکل مانند PCOIP,VMware، Microsoft RDSH، Citrix یا Parallels را پشتیبانی کند. خوشبختانه زیروکلاینت با یک ابزار مدیریت متمرکز بدون هزینه و گزینه قابلیت Cloud همراه است که به سرعت نصب، راه‌اندازی و اجرا می‌شود و می‌تواند یک یا چند پیکربندی مرکزی را به راحتی مدیریت کند. پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیرو کلاینت ها می‌تواند هر چیزی را از پایه تا سطح پیشرفته (از جمله پشتیبانی از Full HD Audio, Video Flash )را به کاربر ارائه دهد. 

کاربرد زیرو کلاینت

در تئوری، اکثر برنامه ها را می توان بر روی یک زیرو کلاینت اجرا کرد. در عمل، استفاده حداکثری از یک برنامه خاص در تنظیمات زیرو کلاینت ممکن است به عملکردی نیاز داشته باشد که از طریق دستگاه در دسترس نباشد. در محیط های با امنیت بالا یا عمومی و هر مکانی که در آن امنیت اهمیت دارد، معمولاً از راه‌اندازی زیرو کلاینت بهره می‌برند. زیرو کلاینت ها در محیط های عمومی مانند کتابخانه ها، دفاتر دولتی، خطوط هوایی و کافی نت ها به دلیل نیاز به سیستم های زیاد و اتصال آنها به یک دیتا بیس، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از زیرو کلاینت ها

با توجه به اینکه زیرو کلاینت‌ها تقریبا به هر صنعتی مربوط می‌شوند، در ادامه به تعدادی از عواملی که شرکت ها را تشویق می‌کند تا آنها را در ارتقای فناوری سیستم های خود بگنجانند، اشاره خواهیم کرد.

  1.  صرفه جویی در هزینه و انرژی

صرفه جویی در هزینه موضوع خوبی برای شروع است، زیرا معمولا این چیزی است که تصمیم گیرندگان قبل از تعویض یک سیستم قدیمی و خرید یک سیستم جدید نیاز دارند که بشنوند. بسته به نوع واحد و نوع انتخابی شما، هزینه و قیمت زیرو کلاینت برای هر کاربر کمتر از خرید رایانه های شخصی رومیزی یا لپ تاپ های سنتی خواهد شد. 

زیروکلاینت ها با ویژگی منحصر به فرد خود، که بیشتر از 85 وات از منبع تغذیه استفاده نمی کنند، این مشکل را تا حد خوبی برطرف می کنند، که در سطح پایین تری نسبت به یک رایانه معمولی انرژی مصرف کنند. برخی از آنها حتی کمتر از این هم برق استفاده می کنند. معمولا در زیرو کلاینت ها که نسبت به رایانه های رومیزی که فاقد فن هستند و قطعات متحرک ندارند، میزان مصرف برق، بین 45 وات تا 65 وات است. 

  1.  افزایش بهره وری

کارمندانی که از زیرو کلاینت‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند کارهای خود را با خرابی کمتری انجام دهند و بهره‌وری و سود را افزایش دهند. تنظیمات مراقبت های بهداشتی نمونه بارز این مورد است. با وجود زیروکلاینت در هر یک از اتاق های مراکز درمانی، دیگر پزشکان و پرستاران نیازی به حمل لپ‌تاپ یا تبلت از اتاقی به اتاق دیگر ندارند. هر کسی می تواند در مکان مورد نظر خود به سیستم دسترسی داشته باشد. 

  1.  انعطاف پذیری باور نکردنی

تصور کنید برای دریافت فایل‌های مورد نیاز برای تکمیل پروژه، مجبور نیستید به رایانه شخصی یا لپ‌تاپ خود برگردید. ورود به سیستم شما می‌تواند باعث شود به اطلاعات خود در هر زیرو کلاینت متصل به شبکه شرکت دسترسی داشته باشید و همچنین به صورت دورکار به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. داده‌های هیچ کاربر به‌تنهایی به ایستگاه رایانه‌ای خاص مرتبط نیست، و اگر برای یک دستگاه خاص اتفاقی بیفتد، کاربر می‌تواند تا زمانی که زیرو کلاینت او جایگزین می‌شود، به سیستم دیگری وارد شود. 

  1.  افزایش امنیت

زیرو کلاینت های امروزی امن تر از همیشه هستند. نرم افزار میزبان سرور تنها یکی از حوزه هایی است که تست های دقیقی در حوزه امنیت شبکه در برابر نفوذ داخلی و خارجی دریافت کرده است. کل ساختار زیروکلاینت ایمن است، زیرا هر کاربر به کاری که می تواند در سطح محلی انجام دهد محدود است. آنها نمی توانند نرم افزار جدید را با مجوزهای محلی دانلود کنند و نمی توانند داده ها را تغییر دهند. فقط کسانی که مجوزهای سطح سرور دارند می توانند برنامه های جدیدی را به سیستم شبکه معرفی، حذف یا اضافه کنند. 

معایب زیرو کلاینت

بزرگترین نقطه ضعف یک زیرو کلاینت وابستگی آن به شبکه است. از آنجایی که هر کاری که یک زیرو کلاینت انجام می دهد از طریق اتصال شبکه ارایه می شود، شبکه هم به بزرگترین گلوگاه عملکرد در سیستم تبدیل می شود. ساخت دقیق مدل زیروکلاینت و سرور مورد نظر می تواند برخی از مشکلات مربوط به یک شبکه کند را بهبود بخشد. با این حال، وابستگی زیرو کلاینت به شبکه باقی می ماند.

تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت

 تین کلاینت و زیرو کلاینت هر دو از انواع اتصال VDI پشتیبانی می کنند. اما برای استفاده کاربر از تین کلاینت نیاز به نصب سیستم عامل یا برنامه های کاربردی است. اما، زیروکلاینت از سیستم عامل و برنامه هایی که در سرور مرکزی قرار دارد استفاده می نماید. این دستگاه به دلیل استفاده از منابع سخت افزاری سرور مرکزی قادر به مدیریت برنامه های گرافیکی و پشتیبانی از برنامه های رسانه ای پیشرفته است. شرکت‌هایی که از زیرو کلاینت ها استفاده می نمایند می‌توانند به راحتی از تعداد زیادی کاربر، بدون داشتن سیستم های دسکتاپ گران قیمت یا تین کلاینت پشتیبانی کنند. زیروکلاینت ها نیز با توجه به مدلی که دارند گاها میتوانند تا چند مانیتور را به طور همزمان پشتیبانی نمایند.

بهترین برند های زیرو کلاینت

امروزه برند های مختلفی از دستگاه زیرو کلاینت در بازار عرضه می شود. برخی از زیرو کلاینت های قوی تر می توانند برنامه های حرفه ای همچون 3d max را هم اجرا کنند. بهترین برند های زیرو کلاینت را شاید بتوان با توجه به استقبال کاربران از برخی مدل ها تشخیص داد. با این حال مدل های اینتل، اچ پی ، ایسوس، ایسر و دل جزو پر فروش ترین مدل های زیروکلاینت ها هستند. شرکت HP جزو بهترین تولیدکنندگان زیروکلاینت در دنیا است. از بهترین مدل های آن می توان به زیرو کلاینت HP t310 Teradici2321، زیروکلاینت اچ پی T310 Quad display port، زیروکلاینت HP t310 zero client G2 fiber Nic و نیز زیروکلاینت دل وایز DELL WYSE 5030 اشاره کرد. همچنین شرکت همراه سیستم طلایه دارای به روز ترین آپدیت فریم ور Firmware 2017/2021/2023 است.

خرید زیرو کلاینت

با توجه به افزایش تقاضای این دسته از محصولات، خرید زیرو کلاینت با قیمت مناسب و کیفیت مورد اطمینان، مستلزم انتخاب فروشگاهی معتبر و با سابقه درخشان است.که علاوه بر تضمین کیفیت و قیمت، بتواند خدمات گارانتی را هم ارایه دهد. فروشگاه همراه سیستم طلایه عرضه کننده انواع تین کلاینت، زیرو کلاینت و مینی پی سی با گارانتی اصلی و قیمت رقابتی است. برای مشاهده این محصولات می توانید به سایت hstbw.com مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری