امروز:1 اردیبهشت 1403

با دنیای شگفت انگیز پرینت سه بعدی بیشتر آشنا شویم

گه گاهی اخباری در مورد کاربردهای جدید پرینتر سه بعدی منتشر می‌شود؛ اما هنوز هم بسیاری از مردم با خدمات پرینتر سه بعدی آشنایی ندارند و فکر می‌کنند که فقط برای ساخت ابزارهای خاص از این روش علمی استفاده می‌شود. اگر به ابزارهایی فکر کنید که هیچ فردی تا به حال به فکر ساخت آن نبود و حالا به لطف پرینتر سه بعدی می‌توان آن را طراحی کرد، احتمالا شگفت‎زده می‌شود. 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید خدمات پرینت سه بعدی می‌تواند صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی، مسکن و … را نیز متحول کند. با ما همراه باشید تا بیشتر با دنیای شگفت انگیز پرینترهای سه بعدی آشنا شویم.

پرینت سه بعدی چیست؟ 

تاریخچه چاپ سه بعدی به دهه 1980 باز می‌گردد. در آن سال، چاک هال یک فنجان کوچک را طراحی و چاپ کرد. تا به امروز نیز این روش علمی، توانسته کاربردهای بسیار زیادی را در علم پزشکی به خود اختصاص دهد. اشیاء پرینت سه بعدی از یک فایل دیجیتال به یک جسم واقعی تبدیل می‌شوند. اساس کار پرینترهای سه بعدی، تزریق کردن ماده به صورت لایه به لایه است تا در نهایت بتوان یک شیء با ظاهر مد نظر را بدست آورد. 

معمولا از مواد ترموپلاستیک برای پرینتر سه بعدی استفاده می‌شود تا پس از خارج شدن از نازل پرینتر، سرد شوند و به یک جسم جامد تبدیل گردند. با این حال تنوع در مواد قابل استفاده برای پرینترهای سه بعدی آنقدر زیاد است که نمی‌توان از آن‌ها چشم‎پوشی کرد. با ما در این مقاله همراه باشید تا با کاربردهای جذاب پرینت سه بعدی آشنا شوید. 

در دنیای چاپ سه بعدی چه می‌گذرد؟ 

شاید از ابتدای ورود صنعت چاپ سه بعدی به جهان هیچ کس تصور نمی‌کرد که مقاله‌های علمی متنوعی در این حوزه منتشر شوند و این صنعت کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد؛ اما در حال حاضر در صنایع مختلف می‌توان از این تکنیک برای ساخت اجسام مختلف استفاده کرد. کاربردهای شگفت انگیز پرینت سه بعدی که در ادامه آن‌ها را به شما توضیح می‌دهیم، قطعا شما را متعجب خواهند کرد.

با دنیای شگفت انگیز پرینت سه بعدی بیشتر آشنا شویم

1.     ساخت پروتز و اعضای بدن انسان

با مواد زیست تخریب پذیر و زیست سازگار و تکنیک چاپ سه بعدی می‌توان پروتز و اعضای بدنی را ساخت که بسیار منحصر به فرد و خاص هستند. در حال حاضر می‌توان از خدمات پرینت سه بعدی برای ساخت پروتز، ایمپلنت دندان و … استفاده کرد. در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان از این تکنیک برای تکثیر اعضای بدن نیز استفاده کنیم. تحقیقات زیادی وجود دارند که از این تکنیک برای ساخت داربست یک اندام جهت رشد بافت استفاده می‌کنند. 

2.     ایمپلنت‌های زیست پزشکی

سال‌ها است که چاپ سه بعدی یک رویکرد جدید پیدا کرده است و حالا با نام چاپ چهاربعدی نیز شناخته می‌شود! چاپ چهاربعدی در واقع صنعتی جدید است که در اثر تغییر شکل مواد مختلف به وجود می‌آید. با ساخت اجسام مختلف با مواد حافظه‎دار که قابلیت تغییر شکل در اثر قرار گرفتن در معرض نور، حرارت، محیط اسیدیته و بازی را دارند، می‌توان تحول عظیمی را در صنعت زیست پزشکی ایجاد کرد. احتمالا برای شما هم شگفت انگیز است اگر بگوییم که اجسام ساخته شده با تکنیک چاپ چهاربعدی می‌توانند شکل خودشان را در هنگام قرار گرفتن در اندام تغییر دهند و یک راه حل عالی برای درمان بیماری‌های مختلف باشند! 

3.     ساخت خانه برای سیارات دیگر 

بسیاری از کاربردهای پرینت سه بعدی در زمین قابل لمس است؛ اما چیزی که واقعا هیجان‎انگیز است، این است که پرینت سه بعدی می‌تواند برای سفر، اکتشاف و در نهایت زندگی در فضا تاثیر بگذارد. در آینده‎ای نه چندان دور پرینت سه بعدی برای ایجاد خانه‌هایی که در سیارات دیگر قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

4.     ساخت پوشاک 

تصور کنید که بتوانیم با خدمات پرینت سه بعدی، پوشاکی را تولید کنیم که برحسب اندازه‌های ما هستند. شگفت‎انگیز نیست؟ چاپ سه بعدی می‌تواند برای ساخت کفش‌ها و لباس‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که دقیقا بر حسب تقاضای شما هستند. چند سالی است که چاپ سه بعدی برای ساخت کفی‌های کفش طبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفی‌های طبی که بر اساس داده‌ها و ساختار خود پای فرد ساخته می‌شوند، می‌توانند برای کاهش کمر درد و پا درد یک گزینه فوق‎العاده باشند. 

5.     دارورسانی

ساخت یک سیستم دارورسانی حاوی دارو برای مصرف خوراکی و موضعی، از جمله خدمات پرینت سه بعدی است که قطعا شما را شگفت‎انگیز می‌کند. کافیست که در مقالات علمی معتبر در این باره جستجو کنید تا کاربردهای چاپ سه بعدی در سیستم‌های دارورسانی را متوجه شوید. یکی از جذاب‎ترین کاربردهای چاپ سه بعدی، رهایش دارو به صورت موضعی در یک منطقه دلخواه است. این یعنی اینکه دیگر دارو در سیستم گوارشی آزاد نمی‌شود دقیقا در همان بخشی آزاد خواهد شد که نیاز است.

خدمات پرینت سه بعدی
خدمات پرینت سه بعدی

6.     سفارش تجهیزات ایمنی 

ساخت تجهیزات ایمنی با چاپ سه بعدی به زودی تحولی عظیم را در خدمات پرینت سه بعدی ایجاد می‌کند. تصور کنید که کلاه ایمنی موتورسیکلت را خریده‌اید که مخصوص سر شما طراحی شده است تا از ضربه به سر شما جلوگیری کند. یا اینکه صندلی‌های ماشین سفارشی که برای کودکان و بزرگسالان طراحی می‌شوند و مناسب با فرم بدن هر فرد هستند. هر محصولی ارگونومیکی که بتواند برای حفظ ایمنی افراد استفاده شود، قابل ساخت با چاپ سه بعدی نیز هست. عینک، صفحه کلید لپ تاپ، موس لپ تاپ، تلفن و … همگی جزء لوازمی هستند که می‌توانند به صورت سفارشی ساخته شوند. 

7.     ساخت محصولات آموزشی

فناوری چاپ سه بعدی می‌تواند برای برانگیختن خلاقیت دانش آموزان و بهبود یادگیری آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری می‌تواند تمامی اشیاء و اجسامی که لمس آن‌ها می‌تواند به یادگیری دانش آموزان کمک شایانی کند را بسازد و یادگیری دانش آموزان را تقویت کند. در واقع، با ساخت محصولات آموزشی که در کتاب وجود دارند، ولی قابل لمس نیستند؛ می‌توان به دانش آموزان برای یادگیری بهتر کمک کرد! 

8.     ساخت قطعات لوازم خانه

از جمله خدمات پرینت سه بعدی که الان هم قابل اجراست، می‌توان به ساخت قطعات لوازم خانه اشاره کرد. دیگر نیازی به ساخت لوازم خانه با هزینه زیاد و صرف زمان طولانی نیست. پرینت سه بعدی می‌تواند تمامی قطعات را در بازه زمانی کوتاهی بسازد و باعث کاهش هزینه‌ها شود. البته در آینده شمار قطعات قابل تولید توسط پرینترهای سه بعدی افزایش پیدا می‌کنند و دیگر محدودیتی برای ساخت قطعات لوازم خانه وجود نخواهد داشت. 

9.     ساخت خانه‌ها و ساختمان‌های دیگر

شاید برای شما عجیب به نظر برسد؛ ولی در کمتر از 24 ساعت، خانه‌ای به مساحت 400 فوت مربع در حومه مسکو با کمک پرینت سه بعدی ساخته شد. این روش ساخت خانه با پرینت سه بعدی زمانی حائز اهمیت می‌شود که نیاز به ساخت خانه‌های سریع برای دادن پناهگاه به افراد در معرض سیل، زلزله و … قرار گرفته باشد. فارغ از این موضوع امکان استفاده از روش‌های معماری جدید که با روش‌های قدیمی معماری قابل دسترس نبود، وجود ندارد. 

کاربردهای پرینت سه بعدی در ساختمان سازی آنقدر مشهود است که تا به امروز افراد زیادی از آن استفاده کرده‌اند.

ساخت خوراکی های مختلف با چاپ سه بعدی
ساخت خوراکی های مختلف با چاپ سه بعدی

10.  پرینت سه بعدی خوراکی

کمی به روش‌های سنتی تزئین کیک فکر کنید. به نظر شما فشار دادن مایع خامه‎ای از طریق یک جسم نوک تیز روی کیک، شبیه چه فرآیندی است؟ بله درست حدس زدید. این کار دقیقا مثل این است که از فناوری پرینت سه بعدی استفاده کنید. می‌توان از مواد غذایی خوراکی برای تزئین کیک با فناوری چاپ سه بعدی استفاده کرد. کافیست که لایه‌های کیک به طور دقیق طراحی شوند و طرح روی کیک نیز مشخص شود. سپس با قرار دادن کیک زیر پرینت سه بعدی در کوتاه‎ترین زمان ممکن بهترین تزئین روی کیک انجام خواهد شد. شکلات یک ماده خوراکی ایده‎آل برای تزئین کیک با چاپ سه بعدی است؛ چرا که می‌تواند در دمای اتاق سفت شود و خیلی راحت روی کیک باقی بماند. 

11.  سلاح گرم

در سال 2013 برای اولین بار یک سلاح گرم با کمک چاپ سه بعدی ساخته شد. دستگاه‌های چاپ سه بعدی مختلفی وجود دارند که می‌توانند از فلز برای چاپ استفاده کنند. به همین خاطر اولین سلاح گرم با پلاستیک چاپ شد. اگرچه این یکی از کاربردهای شگفت‎انگیز پرینت سه بعدی است، اما می‌تواند نگرانی‌های زیادی را در حوزه تولید سلاح‌های گرم متنوع به وجود آورد.

12.  آلات موسیقی

از چاپ سه بعدی می‌توان برای ساخت آلات موسیقی دهانی مختلف با مواد باکیفیت استفاده کرد. امکان تغییر در شکل و زوایای هر کدام از آلات موسیقی ساخته شده با این فناوری، می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. شاید برای شما جالب باشد که بگوییم اولین کنسرت زنده جهان با یک گروه پرینت سه بعدی (درام، کیبورد و دو گیتار) در دانشگاه لوند در سوئد برگزار شد.

سخن پایانی

تنوع در خدمات پرینت سه بعدی چند سالی است که ذهن افراد محقق را درگیر کرده است. به نظر می‌رسد که در آینده هر روز به تنوع این خدمات اضافه می‌شود و می‌توان از این فناوری برای ساخت محصولاتی استفاده کرد که بدون پرینت قابل ساخت نیستند.

اشتراک گذاری