امروز:9 فروردین 1403

فناوری باتری جدید CATL می‌تواند هواپیماهای الکتریکی را به واقعیت نزدیک‌تر کند

با توجه به اینکه جهان به تدریج به سمت خودروهای برقی در حال حرکت است، رسیدن خودروهای برقی حداقل برای سفرهای کوتاه مدت زمان زیادی است. ما را به این نقطه عطف نزدیکتر می کند، سازنده باتری چینی CATL (شرکت محدود فناوری آمپرکس معاصر) است که روز چهارشنبه باتری را در نمایشگاه خودرو شانگهای عرضه کرد که ادعا می کند می تواند هواپیماهای مسافربری برقی را تامین کند. باتری حالت نیمه جامد با الکترولیت متراکم تا 500 Wh/k چگالی دارد، به این معنی که می تواند به ازای هر کیلوگرم وزن خود 500 وات ساعت انرژی ذخیره کند.

این شرکت می‌گوید که می‌تواند «در مدت زمان کوتاهی به تولید انبوه باتری متراکم دست یابد» و انتظار دارد که تولید انبوه یک نوع متمرکز بر خودرو را در اواخر سال جاری آغاز کند. در بیانیه CATL آمده است: «راه اندازی این فناوری پیشرفته محدودیت هایی را که مدت هاست توسعه بخش باتری را محدود کرده است، می شکند و سناریوی جدیدی از برق رسانی با محوریت سطح بالای ایمنی و وزن سبک را باز می کند. با این حال، ناسا در طول دهه گذشته در حال آزمایش هواپیماهای الکتریکی بوده است و دیگران در حال کار بر روی هواپیماهای هیبریدی هستند، مانند هواپیمای هیدروژن-الکتریکی ZeroAvia که در ژانویه امسال یک پرواز 10 دقیقه ای را به پایان رساند. رولز رویس حتی در آزمایشی که اخیرا انجام داد، یک هواپیمای تمام الکتریکی را با سرعت 387 مایل در ساعت پرواز کرد.

CATL می گوید با شرکای ناشناس برای توسعه خودروهای الکتریکی پرنده کار می کند. سازنده باتری اظهار داشت: در حال حاضر CATL با شرکای خود در زمینه توسعه هواپیماهای مسافربری برقی و تمرین استانداردهای سطح هوانوردی و آزمایش مطابق با الزامات ایمنی و کیفیت درجه هوانوردی همکاری می کند.

علاوه بر این، CATL می گوید که در حال کار برای بهبود ردپای کربن باتری های خود است و قصد دارد تا سال 2025 به بی طرفی کربن برای کارخانه های تولیدی خود و در سراسر زنجیره ارزش باتری تا سال 2035 دست یابد. این شرکت قصد دارد بر معدن، مواد خام فله، مواد باتری، سلول های سلولی تمرکز کند. تولید و سیستم های باتری برای رسیدن به هدف. این شرکت اظهار داشت: “با گسترش برق از زمین به آسمان، هواپیماها تمیزتر و هوشمندتر خواهند شد.” راه‌اندازی باتری‌های متراکم آغازگر دوره‌ای از برق‌رسانی جهانی حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی خواهد بود، فرصت‌های بیشتری را برای توسعه صنعت باز می‌کند و دستیابی به اهداف جهانی بی‌طرفی کربن را در زمان‌های زودتر ارتقا می‌دهد.

با این حال، ارزش آن را دارد که انتظارات خود را در مورد پروازهای الکتریکی کاهش دهیم. برخی حرکت ها در این جهت می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از صنعت هوانوردی کمک کند، که حدود سه درصد از انتشار جهانی را تشکیل می دهد. اما برای تبدیل شدن آنها به یک جایگزین مناسب برای هواپیماهای امروزی با سوخت جت، به پیشرفت‌های مهم‌تری نسبت به باتری جدید CATL نیاز دارد. بنابراین، اگرچه ممکن است طی دهه آینده شاهد پرواز برخی از هواپیماهای الکتریکی تجاری باشیم، انتظار نداشته باشید که باتری‌ها به این زودی‌ها انرژی بیشتری فراتر از هواپیماهای کوچک و مسافت کوتاه داشته باشند.

اشتراک گذاری