امروز:6 اردیبهشت 1403

دولت بایدن از گسترش دریافت‌کنندگان بودجه «قانون چیپ ها» در چین جلوگیری می‌کند

تراشه‌سازانی که امیدوارند از برنامه یارانه 39 میلیارد دلاری دولت بایدن برای تولید نیمه‌رسانا بهره ببرند، باید توافق‌هایی را امضا کنند که قول دهند ظرفیت تولید در چین را افزایش ندهند. این الزام از جمله شرایط مالی انگشت شماری بود که وزارت بازرگانی ایالات متحده این هفته پس از اعلام آغاز پذیرش درخواست‌های دریافت پول از قانون CHIPS در اواخر ژوئن اعلام کرد. کنگره در جولای گذشته در اقدامی نادر از همکاری دو حزبی، اقدام 280 میلیارد دلاری را تصویب کرد و 52 میلیارد دلار اعتبار مالیاتی و بودجه برای شرکت های نیمه هادی ایالات متحده برای توسعه تولید داخلی کنار گذاشت.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، به گزارش فایننشال تایمز به خبرنگاران گفت: دریافت‌کنندگان ملزم به امضای توافق‌نامه‌ای هستند که توانایی آن‌ها را برای توسعه ظرفیت تولید نیمه‌رسانا در کشورهای خارجی مورد نگرانی برای یک دوره 10 ساله پس از گرفتن پول محدود می‌کند. رایموندو از چین به نام نام نبرد. با این حال، این ابرقدرت در میان کشورهایی است که دولت ایالات متحده آن را “کشور خارجی نگران کننده” می داند.

علاوه بر این، رایموندو گفت که دریافت‌کنندگان قانون چیپس نمی‌توانند «آگاهانه در هیچ تحقیق یا تلاش مشترکی برای صدور مجوز فناوری با یک نهاد خارجی نگران کننده که شامل فناوری‌ها یا محصولات حساس است، شرکت کنند»، الزامی که احتمالاً برای منصرف کردن شرکت‌های داخلی از امضای قراردادهایی مانند آنچه فورد اخیراً اعلام کرد طراحی شده است. با CATL چین.

ریموندو گفت: «من همچنین می‌خواهم واضح بگویم که هیچ دلار تراشه‌ای را نمی‌توان برای خرید سهام خرج کرد. این در مورد سرمایه گذاری در امنیت ملی ما است، نه اینکه این شرکت ها قادر به استفاده از پول ما برای افزایش سود خود باشند. وزارت بازرگانی همچنین از شرکت‌هایی که بیش از 150 میلیون دلار درخواست می‌کنند، می‌خواهد تا نحوه برنامه‌ریزی آنها برای ارائه مراقبت از کودکان مقرون‌به‌صرفه به کارگران را مشخص کنند، شرایطی که رایموندو گفت، منعکس‌کننده بازار کار فعلی است. در برخی موارد، آژانس ممکن است از همان گیرندگان بخواهد که در صورت ایجاد سود اضافی، بخشی از پولی را که از قانون CHIPS دریافت می‌کنند به دولت بازگردانند.

اشتراک گذاری