امروز:10 فروردین 1403

ماموریت ماه آرتمیس 1 ناسا به زمین بازگشت

ماموریت آرتمیس 1 ناسا پس از یک سفر موفقیت آمیز به دور ماه به زمین بازگشت. روز شنبه، تقریباً در ساعت 12:40 عصر به وقت شرقی، کشتی بدون سرنشین اوریون در سواحل باجا، کالیفرنیا فرود آمد و یک سفر تقریبا 26 روزه را تکمیل کرد که در آن فضاپیما رکورد پرواز آپولو را شکست و عکس های خیره کننده ای از ماهواره طبیعی زمین ارسال کرد.

اوریون در مسیر خود به سمت اقیانوس آرام، چیزی را اجرا کرد که به عنوان ورود پرش شناخته می شود. پس از ورود به اتمسفر بالای زمین، کشتی خدمه برای مدت کوتاهی از آسانسور خود برای «پرش» قبل از ورود مجدد برای فرود نهایی استفاده کرد. با انجام این کار، اولین فضاپیمایی بود که برای حمل انسان برای انجام چنین مانوری طراحی شد.

مدیر بیل نلسون در جریان پخش زنده ناسا گفت: «این یک روز خارق‌العاده است. … این روزی است که نشان‌دهنده فناوری جدید است، نسل جدید فضانوردان، چشم‌اندازی برای آینده که DNA به‌ویژه آمریکایی‌ها را به تصویر می‌کشد – اگرچه ما این کار را به عنوان یک سرمایه گذاری بین المللی انجام دهید – و DNA این است که ما ماجراجویی هستیم، ما کاوشگر هستیم، ما همیشه یک مرز داریم، و آن مرز این است که اکنون به کاوش در آسمان ها ادامه دهیم.”

اکنون که اوریون به سلامت به زمین بازگشته است، ناسا شروع به ارزیابی تمام داده‌هایی می‌کند که فضاپیما در سفر 1.4 میلیون مایلی خود در فضا جمع‌آوری کرده و آماده‌سازی برای Artemis II را آغاز خواهد کرد. در این ماموریت که در حال حاضر برای سال 2024 برنامه ریزی شده است، فضانوردان انسانی با فضاپیمای اوریون پرواز خواهند کرد. سپس، در اوایل سال 2025 یا 2026، ناسا امیدوار است که اولین فرود روی ماه خود را از زمان پایان برنامه آپولو در سال 1972 انجام دهد. بازیابی فضاپیمای اوریون ممکن است تا 5 ساعت طول بکشد، البته بازرسی اولیه از یک هلیکوپتر نشان داد کپسول آسیب ندیده است.

رسیدن به اینجا آسان نبود. نسل بعدی سیستم پرتاب فضایی ناسا قبل از اینکه آرتمیس 1 را با موفقیت به فضا در 16 نوامبر منتقل کند، سردردهای زیادی را برای آژانس ایجاد کرد. ناسا بیشتر تابستان را صرف عیب یابی نشت سوخت و مشکلات موتور کرد. در پاییز، طوفان ایان و بعداً طوفان استوایی نیکول، پرتاب آرتمیس 1 را بیشتر به تأخیر انداخت، اما پس از همه این‌ها که گفته شد و انجام شد، SLS یکی از به یاد ماندنی‌ترین پرتاب‌های موشک در دهه‌های اخیر را ایجاد کرد. در یک پرواز شبانه، موشک مرکز فضایی کندی را روشن کرد.

به طور گسترده تر، نتیجه گیری آرتمیس 1 یکی از موفق ترین سال های ناسا در حافظه اخیر است. از جمله دستاوردهای دیگر، در سال 2022 تلسکوپ فضایی جیمز وب شروع به کار کرد و شروع به تولید تصاویر خیره کننده از کیهان کرد و فضاپیمای DART با موفقیت مدار یک سیارک را تغییر داد. اکنون آژانس توجه خود را به ماه و فراتر از آن معطوف کرده است.

اشتراک گذاری