امروز:10 فروردین 1403

TSMC در حال ساخت دومین کارخانه تراشه برای پاسخگویی به تقاضای نیمه هادی ایالات متحده است

کاخ سفید و شرکت تولید نیمه هادی تایوان به گزارش AZCentral، (TSMC) برنامه‌های خود را برای ساخت دومین کارخانه تولید تراشه در آریزونا اعلام کرده است. این امر سرمایه گذاری این شرکت در ایالت را از 12 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار افزایش می دهد و در عین حال وابستگی ایالات متحده به واردات نیمه هادی ها را به شدت کاهش می دهد.

هر دو کارخانه TSMC در مجموع 600000 ویفر در سال تولید خواهند کرد. رونی چاترجی از شورای ملی اقتصاد به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «در مقیاس، این دو [کارخانه] می‌توانند کل تقاضای ایالات متحده برای تراشه‌های آمریکایی را پس از تکمیل، برآورده کنند». “این تعریف انعطاف‌پذیری زنجیره تامین است. ما برای ساخت تراشه‌های مورد نیاز خود به هیچ کس دیگری تکیه نخواهیم کرد.”

کارخانه تازه اعلام شده تا سال 2026 تراشه های 3 نانومتری پیشرفته تولید خواهد کرد. این توسعه یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در ایالات متحده و بزرگترین سرمایه گذاری در آریزونا است. TSMC اخیراً برنامه های خود را در اولین تأسیسات خود نیز ارتقا داده و اعلام کرده است که اکنون ویفرهای 4 نانومتری را به جای 5 نانومتری تولید خواهد کرد. اولین تراشه ها قرار است از سال 2024 در آنجا تولید شوند و طبق گزارش ها، اپل و انویدیا جزو اولین مشتریان هستند.

قانون چیپس و علم 52.7 میلیارد دلار وام و مشوق های دیگر، به علاوه میلیاردها اعتبار مالیاتی دیگر را برای تشویق سرمایه گذاری در تولید نیمه هادی ایالات متحده اختصاص داد. هدف این قانون تقویت تامین مالی خصوصی در تولید تراشه در ایالات متحده است.

رئیس جمهور جو بایدن قرار است اواخر امروز از محل اولین کارخانه TSMC بازدید کند، اما کاخ سفید دیروز اخبار مرتبط دیگری را اعلام کرد. وزارت بازرگانی ایالات متحده و کمیسیون اروپا در حال انعقاد توافقی برای اجرای “مکانیسم هشدار اولیه” مربوط به اختلالات زنجیره نیمه هادی در پی یک برنامه آزمایشی در تابستان گذشته هستند. هدف بهبود پیش بینی عرضه و تقاضای نیمه هادی ها برای دستیابی به تعادل بین این دو است.

در همان زمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در حال اجرای یک مکانیسم “شفافیت” در مورد حمایت عمومی ارائه شده به بخش تراشه هستند. به عبارت دیگر، یک طرف با یارانه های نیمه هادی غیرمنتظره که می تواند هر یک را در یک نقطه ضعف رقابتی قرار دهد، طرف دیگر را کور نخواهد کرد. موضوع مشابهی در سفر اخیر ماکرون رئیس جمهور فرانسه مطرح شد، زیرا رهبران اتحادیه اروپا از ناعادلانه بودن قانون کاهش تورم ایالات متحده در مورد شرکت های غیر آمریکایی شکایت کردند.

اشتراک گذاری