امروز:6 اردیبهشت 1403

سیستم هشدار USGS که می‌داند چه موقع آتشفشان‌های آمریکا فوران می کنند

بیش از 120 فوران آتشفشانی در ایالات متحده در 42 سال پس از فوران کوه سنت هلن بر فراز واشنگتن در سال 1980 رخ داده است که 57 نفر را کشته و بیش از یک میلیارد دلار خسارت مالی وارد کرده است. در حالی که هیچ کدام تقریباً به این اندازه مخرب نبوده اند، حضور صرف آنها می تواند بر فعالیت های انسانی و حتی اقتصاد صدها مایل دورتر تأثیر بگذارد. در مجموع سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) 161 آتشفشان فعال زمین شناسی را در 14 ایالت و قلمرو شناسایی کرده است که یک سوم آنها تهدیدهای “بالا” یا “بسیار بالا” برای جوامع اطراف آنها هستند و 58 آتشفشان دیگر در سراسر کشور به عنوان تحت نظارت طبقه بندی شده اند. این آژانس پنج ایستگاه نظارت بر آتشفشان ها را در امتداد ساحل غربی اجرا می کند تا به عنوان بخشی از برنامه مخاطرات آتشفشانی Survey، همه آنها به جز کم خطرترین آنها را زیر نظر داشته باشد. به طور متوسط، حدود 60 آتشفشان سالانه فوران می کنند، همانطور که Mauna Loa در هاوایی در حال حاضر انجام می دهد.

مائونا لوا که در 38 سال گذشته خاموش بود، اواخر شب یکشنبه برای هشتمین بار از سال 1843 بیدار شد. می‌خواند: «جریان‌های گدازه‌ای هیچ جامعه‌ای در پایین‌شیب را تهدید نمی‌کند و همه نشانه‌ها حاکی از آن است که فوران در منطقه ریفت شمال شرقی باقی خواهد ماند». به روز رسانی هشدار قرمز روز دوشنبه از رصدخانه آتشفشانی هاوایی USGS (HVO). گازهای آتشفشانی و احتمالاً خاکستر ریز و موهای پله ممکن است به سمت باد منتقل شوند. ساکنان در معرض خطر جریان های گدازه Mauna Loa باید آمادگی را بررسی کنند و برای راهنمایی بیشتر به اطلاعات دفاع مدنی شهرستان هاوایی مراجعه کنند. فوران این هفته در مقایسه با رویداد آتشفشان Kīlauea در سال 2018 که 700 خانه را ویران کرد و خاکستر را به عمق 3000 متری جو پرتاب کرد، به طور قطعی ملایم است، جایی که الگوهای ترافیک هوایی را مختل کرد.

در حالی که گدازه ها اکثریت توجه عموم را به خود جلب می کنند، آتشفشان ها روش های بی شماری برای خراب کردن هفته شما با آتش و (به معنای واقعی کلمه) گوگرد دارند. خاکستر آتشفشانی می تواند مایل ها به داخل استراتوسفر سفر کند، قبل از بارندگی که باعث تشدید بیماری های مزمن ریوی مانند آسم و آمفیزم می شود. دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن در مناطق کم ارتفاع جمع می شوند تا تغییرات بی احتیاطی و لرزه ای ناشی از انفجار اولیه را خفه کنند که می تواند باعث رانش زمین، سونامی، سیل و قطع برق در مقیاس بزرگ شود.

دیوید اپلگیت می‌گوید: «برخلاف بسیاری از بلایای طبیعی دیگر، فوران‌های آتشفشانی را می‌توان از قبل از وقوع آن‌ها پیش‌بینی کرد، در صورتی که ابزار دقیقی در زمین وجود داشته باشد که امکان تشخیص زودهنگام ناآرامی‌ها را فراهم کند و زمان لازم برای کاهش بدترین اثرات آن را فراهم کند.» معاون مدیر USGS برای مخاطرات طبیعی، به یک کمیته فرعی مجلس در سال 2017 گفت.

همانطور که مجله Eos اشاره می کند، هیچ کس در نتیجه فوران Kīlauea در سال 2018 نمرده است، تا حد زیادی به دلیل تلاش های مانیتور در HVO. اما، یک ارزیابی تهدید در سال 2018 نشان داد که از 18 آتشفشانی که به عنوان تهدید “بسیار بالا” فهرست شده اند، تنها سه آتشفشان – Mauna Loa، سنت هلنز و Caldera دره طولانی – در زمان وقوع آن فوران به عنوان “به خوبی نظارت شده” رتبه بندی شدند.

در همان روزی که کیلاویا در بالای خود منفجر شد، سنای ایالات متحده به اتفاق آرا S.346 را تصویب کرد و سیستم ملی هشدار و نظارت اولیه آتشفشان (NVEWS) را تأسیس کرد. مارس بعد، مجلس نمایندگان نسخه خود را تصویب کرد، PL 116-9/S.47، که قانون حفاظت، مدیریت و تفریح ​​جان دی. دینگل جونیور نامیده شد. برخلاف طرح جدید هشدار زلزله ShakeAlert کالیفرنیا، NVEWS برای ترکیب و استانداردسازی سخت افزارهای نظارتی آتشفشان (اغلب قدیمی) که توسط سازمان های دولتی و سازمان های دانشگاهی اداره می شود، در یک سیستم یکپارچه کار می کند، «تا مطمئن شود که خطرناک ترین آتشفشان ها می توانند قبل از شروع فعالیت به درستی نظارت شود.»

یک تصویر کلیپ‌پارتی از یک آتشفشان سبک‌شده احاطه‌شده توسط دوربین‌ها، لرزه‌نگاری، GOPS، شیب‌سنج و سنسورهای تصویربرداری حرارتی
USGS
تام موری، مدیر مرکز علمی آتشفشان USGS، در یک نسخه از USGS در سال 2018 گفت: «بهبود شبکه‌های نظارت بر آتشفشان‌ها به USGS اجازه می‌دهد تا ناآرامی‌های آتشفشانی را در اولین مرحله ممکن شناسایی کند. این امر زمان بیشتری را برای صدور پیش‌بینی‌ها و هشدارهای مربوط به فعالیت‌های آتشفشانی خطرناک فراهم می‌کند و به جوامع در معرض خطر زمان بیشتری برای آماده شدن می‌دهد.»

قانون NVEWS، که توسط سناتور لیزا مورکوفسکی (R – AK) حمایت شد، سالانه 55 میلیون دلار بین سال‌های 2019 تا 2023 برای ارائه پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و به موقع‌تر فوران از طریق افزایش مشارکت با دولت‌های محلی و به اشتراک‌گذاری فعال داده‌ها با جامعه علمی آتشفشان‌ها اختصاص می‌دهد. همچنین به دنبال افزایش کارکنان و سیستم‌ها – از لرزه‌سنج‌های باند پهن، آرایه‌های مادون‌صوت، و گیرنده‌های GPS پیوسته در زمان واقعی، تا وب‌کم‌های جریانی، overwatch ماهواره‌ای و حسگرهای گاز آتشفشانی – برای نظارت 24 ساعته آتشفشان و ایجاد یک سیستم کمک هزینه برای ادامه تحقیقات آتشفشان‌شناسی است. .
USGS تهدیدات آتشفشانی را بر اساس خطری که برای سلامت عمومی و دارایی ایجاد می کند رتبه بندی می کند – اساساً خود آتشفشان چقدر مخرب است در رابطه با تعداد افراد و چیزهایی که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

وقتی فوران می کند USGS مقادیر عددی را به 24 عامل مختلف خطر و قرار گرفتن در معرض برای هر آتشفشان اختصاص می دهد، سپس برای محاسبه امتیاز کلی تهدید که به پنج سطح تقسیم می شود (مانند DEFCONs!) ترکیب می شود. «بالا» و «خیلی زیاد» دقیق‌ترین پوشش نظارتی را دریافت می‌کنند، زیرا آتشفشان‌های تهدید متوسط هنوز هم نظارت در زمان واقعی را دریافت می‌کنند، اما تامی لی جونز برای شفاعت در کنارش ایستاده نیستند، و در صورت لزوم، «پایین» (و خیلی کم) بررسی می‌شوند. از ماه مه 2022، زمانی که USGS دومین گزارش سالانه NVEWS خود را به کنگره ارائه کرد، USGS کمتر از نیمی از پول اختصاص داده شده برای سال مالی 2021 را صرف فعالیت هایی مانند نصب یک سیستم تشخیص لاهار نسل خالص در کوه رینیر کرده بود. ارتقاء تله متری برای بیش از دوجین پست رصدی در سرتاسر آلاسکا، اورگان، واشنگتن، کالیفرنیا و هاوایی.

اشتراک گذاری