امروز:31 فروردین 1403

بررسی مرورگر Arc؛ جایگزین کروم است که می توان به ان فکر کرد.

تغییر به مرورگر Arc سخت است. شما باید از قبل این را بدانید. این به این معنا نیست که از نظر فنی دشوار است: Arc ابزارهای ساده ای برای وارد کردن نشانک ها دارد، موتور اصلی آن مانند کروم کار می کند، و فرآیند نصب در واقع کاملاً لذت بخش است. فقط Arc، مرورگر جدید استارتاپی به نام The Browser Company، ایده متفاوتی در مورد نحوه عملکرد مرورگرها دارد که عادت کردن به آن زمان و تلاش واقعی نیاز دارد.

مدیر عامل شرکت ، جاش میلر، در مورد سیستم عامل ها و مرورگرها صحبت می کند. تفاوت ظریف اما مهم است. مرورگرها معمولاً سعی می‌کنند وب را به شما نشان دهند بدون اینکه مانعی برای شما ایجاد کنند. آنها برگه ها و یک نوار URL و شاید راهی برای افزودن پسوندها ارائه می دهند، اما نه خیلی بیشتر. از سوی دیگر، سیستم‌های عامل، عمیقاً درگیر نحوه عملکرد کارها هستند. به نحوه عملکرد Siri و Apple Pay در بین برنامه‌های آیفون خود فکر کنید یا اینکه چگونه Material You Google ظاهر و احساس همه چیز را در تلفن شما تغییر می‌دهد. حتی منوهای اشتراک گذاری یا کشیدن و رها کردن ساده بین برنامه ها – اینها همه چیزهای سیستم عامل هستند.

Arc می خواهد سیستم عامل وب باشد. بنابراین مجموعه‌ای از ابزارها را ساخت که کنترل برنامه‌ها و محتوا را آسان‌تر می‌کنند، برگه‌ها و نشانک‌ها را به چیزی شبیه به یک راه‌انداز برنامه تبدیل می‌کند و چند برنامه در سطح پلتفرم خودش را ساخته است. این برنامه با داشتن ردیفی از برگه‌های یکسان در بالای صفحه، نسبت به مرورگر معمولی شما بسیار خوش‌بین‌تر و بسیار پیچیده‌تر است.

راه دیگری برای فکر کردن در مورد آن این است که Arc با وب رفتار می کند همانطور که TikTok با ویدیو رفتار می کند: نه به عنوان یک چیز ثابت برای مصرف، بلکه به عنوان مجموعه ای از اجزای بی پایان قابل ترکیب برای شما که می توانید آنها را جدا کنید، بازی کنید و از آنها برای ایجاد چیزی استفاده کنید. مال خودت آیا می خواهید چیزی بهتر به نظر برسد یا ایده ای دارید که با آن چه کاری انجام دهید؟ به دنبال آن برو.

Arc با وب همانطور رفتار می کند که TikTok با ویدئو رفتار می کند: نه به عنوان یک چیز ثابت برای مصرف شما، بلکه به عنوان مجموعه ای از اجزای بی پایان قابل ترکیب مجدد
این یک لحظه سرگرم کننده در صنعت مرورگرهای وب است. پس از بیش از یک دهه تسلط کامل بر کروم، کاربران به دنبال ویژگی‌های بیشتر، حریم خصوصی بیشتر و رابط کاربری بهتر هستند. ویوالدی ویژگی های واقعا هوشمندانه ای دارد. SigmaOS همچنین روی مرورگرها به عنوان سیستم عامل شرط بندی می کند. Brave ایده های هوشمندانه ای در مورد حریم خصوصی دارد. حتی اج و فایرفاکس نیز به سرعت بهتر می شوند. اما Arc بزرگترین نوسان از همه آنها است: تلاشی برای بهبود نه تنها مرورگر بلکه اختراع مجدد آن به طور کامل.

من بیش از یک سال است که به طور متناوب از Arc و به عنوان مرورگر پیش فرض خود برای چندین ماه گذشته استفاده می کنم. (در حال حاضر، Arc فقط برای مک در دسترس است، اما این شرکت گفته است که روی نسخه‌های ویندوز و موبایل نیز کار می‌کند، که هر دو سال آینده عرضه می‌شوند.) این هنوز در لیست انتظار بتا است و هنوز هم یک برنامه بتا است، با برخی از اصول اولیه. ویژگی های از دست رفته، ویژگی های دیگر هنوز در جریان هستند، و چند باگ عمیقا آزار دهنده. اما ایده های بزرگ Arc ایده های درستی هستند. نمی‌دانم که آیا شرکت مرورگر آماده است تا با غول‌ها مقابله کند و نسل بعدی جنگ مرورگرها را برنده شود، اما شرط می‌بندم که آینده مرورگرها بسیار شبیه به Arc است.

فضاها تغییر زمینه ها و حتی حساب ها را در داخل Arc آسان می کنند. تصویر: آرک / دیوید پیرس
برداشتی جدید از برگه ها

نوار کناری اولین چیزی است که برای درک واقعی Arc باید درک کنید. این زبانه های عمودی به خاطر صرفه جویی در فضا در مانیتور فوق عریض شما نیست. این یک روش کاملاً متفاوت برای مدیریت مواردی است که در مرورگر خود می بینید.

ساده ترین راه برای درک نوار کناری که در سمت چپ پنجره Arc قرار دارد، ترکیبی از زبانه ها و نشانک ها است. (از این به بعد فقط آنها را تب صدا می کنم.) آن را مانند پنجره چندوظیفه ای آیفون در نظر بگیرید، اگر آن پنجره نه فقط همه برنامه ها، بلکه هر برگه مرورگری را که باز کرده بودید شامل می شد. هر مورد در نوار کناری نشان‌دهنده یک صفحه وب باز است، بله، اما برخی نیز برنامه‌ای هستند که می‌توانید به سرعت به آن بازگردید و درست همانطور که آن را ترک کردید پیدا کنید. این برای من کاملاً منطقی است: در بسیاری از مرورگرها، من به طور تصادفی چندین برگه Gmail را باز می کنم زیرا نمی توانم سایر تب ها را پیدا کنم، اما در Arc، فقط Command-T را می زنم (که نوار فرمان Arc را باز می کند – بیشتر در یک ثانیه). ) و جستجو کنید تا سریع به جیمیل برگردید.

Arc بهشت ​​سازمان دهنده مطلق است. برای دسترسی آسان می‌توانید حداکثر هشت برنامه را به بخش Favorites در بالای نوار کناری اضافه کنید. در زیر موارد دلخواه، می‌توانید برگه‌ها را برای دسترسی آسان پین کنید یا پوشه‌هایی از برگه‌ها و پوشه‌ها را در آن پوشه‌ها ایجاد کنید. می‌توانید نام برگه‌ها را تغییر دهید تا پیدا کردن آنها آسان‌تر شود (یکی از مفیدترین ویژگی‌های Arc). می توانید رنگ و شفافیت نوار کناری را تغییر دهید.

به‌طور پیش‌فرض، Arc همه برگه‌های باز و پین نشده شما را – که Arc آن‌ها را «Today Tabs» می‌نامد – هر ۱۲ ساعت می‌بندد. (این یک استراتژی جسورانه است، Cotton!) هر چیزی را که می خواهید حفظ کنید، برای پین کردن آنها به بالای یک خط در نوار کناری بکشید. ایده این است که نوار کناری خود را تمیز نگه دارید، و Arc هر چیزی را که می‌بندد در یک جستجو می‌ریزد.

صفحه hable تا بتوانید بعداً چیزهایی را پیدا کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که آنها هر 24 ساعت یا هر هفت یا 30 روز یکبار به صورت خودکار بایگانی شوند. من شخصاً وارد تنظیمات شدم و ویژگی Archive را خاموش کردم زیرا آشفتگی برگه من انتخاب من است، بسیار متشکرم.

به طور پیش فرض، Arc همه برگه های شما را به صورت دوره ای می بندد و آنها را بایگانی می کند تا نوار کناری شما تمیز بماند. تهاجمی است! تصویر: آرک / دیوید پیرس
ابزار سازمانی کاربران قدرتمند در اینجا Spaces است که به شما امکان می‌دهد به سرعت بین حالت‌ها در Arc حرکت کنید. هر فضا می‌تواند مجموعه‌ای متفاوت از پین‌ها و تب‌ها، نوار کناری با رنگ‌های متفاوت، حتی مجموعه‌ای متفاوت از حساب‌های کاربری داشته باشد. اگر می‌خواهید چیزهای شخصی و کاری را جدا نگه دارید، مانند ایده تغییر زمینه آشکار، یا نمی‌توانید با ناتوانی Google در مدیریت چندین حساب در یک مرورگر کنار بیایید، فضاها موهبتی هستند. شخصاً زیاد از آنها استفاده نمی‌کنم، زیرا برایم راحت‌تر است که همه چیز را در یک پنجره جمع کنم و بگذارم هرج و مرج حاکم شود. اما فضاها ایده خوبی هستند و Arc آنها را به خوبی اجرا می کند.

مفهوم کلی ساختاری Arc درست به نظر می رسد، اما اجرا در نقاطی ناشیانه است. باز کردن تعدادی تب Gmail هنوز بسیار آسان است و Arc باید کارهای بیشتری انجام دهد تا به شما اطلاع دهد که قبلاً در جای دیگری اجرا می شود. افزودن پین‌های زیاد، نوار کناری شما را خیلی سریع به هم می‌ریزد، که باعث می‌شود برای یافتن برگه‌های باز، پیمایش زیادی داشته باشید. واقعاً جایی برای قرار دادن نشانک‌هایی که فقط گاهی به آن نیاز دارید، وجود ندارد، و اگر از آنها استفاده می‌کنید، جای واقعی برای بوکمارکت‌ها وجود ندارد. بنابراین همه چیز همیشه در نوار کناری شما وجود دارد. اگر زیاد فضاها را عوض کنید، به خاطر سپردن مکان‌ها دشوار است.

راه دور زدن این ویژگی‌ها – و بسیاری از عجیب‌وغریب‌های Arc – این است که با میانبرهای صفحه‌کلید برنامه راحت شوید. فشار دادن Command-T برای باز کردن نوار فرمان به شما امکان می‌دهد یک برگه جدید باز کنید یا در برگه‌های موجود جستجو کنید، برنامه‌های افزودنی مرورگر را فعال کنید، تنظیمات را تغییر دهید و موارد دیگر. Command به اضافه کلیدهای عددی شما را به برگه های پین شده مربوطه می برد و Control plus the numbers بین فضاهای شما جابجا می شود. این که نوار URL در بالای نوار کناری فشرده شده است کمی آزاردهنده است، اما برای زدن Command-Shift-C و کپی کردن URL صفحه ای که در آن هستید واقعاً مفید است. به طور کلی، به نظر می‌رسد که Arc واقعاً می‌خواهد نوار کناری خود را ببندید (Command-S) و فقط راه خود را در وب تایپ کنید.

نوار فرمان Arc واقعا بهترین راه برای دور زدن مرورگر است، اما به نوعی یک ابزار قدرتمند برای کاربر است. تصویر: آرک / دیوید پیرس
از این طریق و بسیاری دیگر، Arc یک ابزار قدرتمند برای کاربران است. (یکی از کارمندان شرکت مرورگر به من گفت که “برای افرادی که صفحه گسترده می سازند تا برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنند” است، که بسیار ساده است.) خوشبختانه من یک کاربر مرورگر قدرتمند هستم و مدتی طول کشید تا مفهوم کامل آن را درک کنم. Arc، اما واقعا برای من کار می کند. به جز یک چیز: پشتیبانی Arc از استفاده از چند پنجره عجیب و بد است و من را دیوانه می کند. مطمئناً می‌توانید پنجره دوم را باز کنید، اما نوار کناری را منعکس می‌کند به طوری که اگر یک برگه را در یک مکان ببندید، همه جا از بین می‌رود. یا می‌توانید یک پنجره «Little Arc» را باز کنید، یک برگه بدون قاب که به سرعت باز و بسته می‌شود بدون اینکه نوار کناری شما به هم ریخته شود، اما می‌تواند هر بار فقط یک صفحه داشته باشد. همچنین Split View وجود دارد که تا چهار صفحه در کنار هم باز می شود (و ظاهراً تقسیم عمودی نیز در راه است)، اما این فقط زمانی واقعاً مفید است که برنامه هایی داشته باشید که همیشه می خواهید با هم استفاده کنید.

راه حل نهایی پنجره من این بود که میانبر “پنجره خالی جدید” را مجدداً به Command-N نشان دهم، که اکنون یک پنجره جدید با یک نوار کناری خالی باز می کند. این کارها! به جز یک اشکال آزاردهنده Arc که هر بار که برنامه به‌روزرسانی می‌شود، سفارشی‌سازی میانبرهای صفحه‌کلید را بازنشانی می‌کند، بنابراین من هر چند هفته یک بار تنظیمات پیش‌فرض احمقانه را دوباره زنده می‌کنم.

Arc هنوز در چند پلتفرم کار نمی کند، اما از iCloud برای همگام سازی در مک های شما استفاده می کند، و این کار را بهتر از هر مرورگر دیگری که من آزمایش کرده ام انجام می دهد. می‌توانم Mac Mini خود را بخوابانم، از پله‌ها پایین بروم، MacBook Air خود را بردارم و بلافاصله به همان برگه‌ها در همان جایی که بودم برگردم. فضاها نیز همگام‌سازی می‌شوند، اما باید دوباره در هر دستگاهی وارد حساب‌های خود شوید. (این یک معامله حتی بزرگتر در تلفن همراه است، جایی که مرورگرها به طور سنتی با همتایان دسکتاپ خود به خوبی ارتباط برقرار نمی کنند، بنابراین امیدواریم که Arc این کار را درست انجام دهد.)

Arc روی همان موتور کرومیوم کار می‌کند که مرورگر Google را تقویت می‌کند، که بیشتر خبر خوبی است
زیربنای تمام این کار رابط کاربری … خوب، کروم است. Arc روی همان موتور کرومیومی کار می‌کند که مرورگر Google را تامین می‌کند، که بیشتر خبر خوبی است: اینترنت در این مرحله آنقدر برای کروم بهینه‌سازی شده است که برخی از صفحات در هر مرورگری که از Chromium استفاده نمی‌کند، خراب می‌شوند. Arc همچنین در حال حاضر از صفحه تاریخچه کروم استفاده می کند، فناوری تکمیل خودکار آن را قرض می گیرد و از برنامه های افزودنی کروم پشتیبانی می کند. همچنین، متأسفانه، برخی از مشکلات عملکرد Chrome را دریافت می کند. من نمی‌دانم که رایانه‌ام اغلب زیر وزن برگه‌های مرورگرم در حال بازی در ساحل است، تا حدی به این دلیل که Arc سازماندهی آنها را بسیار آسان‌تر می‌کند، اما

اما Arc در مدت زمانی که من از آن استفاده می‌کنم به‌طور پیوسته بهتر شده است، و اگرچه به همه توصیه نمی‌کنم فوراً مرورگر خود را رها کنند و برای کشف Arc وقت بگذارند، در بسیاری از رابط‌های مرورگر بهبود می‌یابد. و جایی که برنامه واقعاً جالب می شود، نحوه تعامل آن با خود وب است.

کنترل‌های رسانه داخلی اولین چیزی بود که من واقعاً در مورد Arc دوست داشتم. شما شروع به پخش یک استریم Twitch یا یک آهنگ Spotify می‌کنید، سپس به تب دیگری می‌روید و یک پخش‌کننده کوچک در پایین نوار کناری ظاهر می‌شود و به شما امکان می‌دهد آهنگ‌ها را مکث یا رد کنید. روی پخش کننده کلیک کنید و شما را مستقیماً به برگه برمی گرداند. جدا شدن از Google Meet، کنترل‌های میکروفون و بلندگو را در نوار کناری قرار می‌دهد. خیلی ساده! خیلی مفید! خیلی بهتر از منوی مدفون در کروم که اغلب فراموش می کنم وجود دارد!

من در مورد حالت تصویر در تصویر Arc نیز همین احساس را دارم، که هر آنچه را که در حال تماشای آن هستید در یک پنجره کوچک روی هم قرار داده شده هنگام جابجایی زبانه ها یا رفتن به یک برنامه دیگر نمایش می دهد. (حتی اگر به آن تغییر دهید، پنجره را به فضای macOS دیگری منتقل می کند.) در حال حاضر، این یک ابزار واقعاً اساسی است – پخش کننده ویدیو را می گیرد و آن را روی برگه های دیگر قرار می دهد – اما شرکت مرورگر برنامه های بزرگی برای این ویژگی دارد. . اگر تصویر در تصویر شامل چت نیز می‌شد، چه می‌شد، بنابراین می‌توانید در همپوشانی تماشا و صحبت کنید؟ اگر برای چت های ویدیویی کار می کرد چه؟ چه می‌شود اگر می‌توانست برای چیزی فراتر از ویدیو باشد؟

ویژگی‌هایی مانند اینها جایی است که Arc بیشتر شبیه یک سیستم عامل می‌شود تا یک مرورگر و جایی که دید TikTok-for-the-web آن بیشتر خود را نشان می‌دهد. در آینده نزدیک، شرکت تصور می کند، هر کاری که انجام می دهید به وب متصل خواهد شد. حتی اکثر برنامه‌های بومی اکنون فقط در اطراف برنامه‌های وب قرار دارند. پس چرا همه آن را روی دسکتاپ خود مدیریت می کنید؟ به همین دلیل است که Arc به نوار کناری به عنوان یک راه‌انداز برنامه فکر می‌کند، و به همین دلیل است که مکانی برای ذخیره و مرور تمام اسکرین‌شات‌ها و دانلودهای شما دارد تا بتوانید کارهای بیشتری را بدون ترک برنامه انجام دهید.

Easels یکی از قدرتمندترین ویژگی های Arc و یکی از روش هایی است که سعی می کند وب را مجدداً میکس کند. تصویر: آرک / دیوید پیرس
شرکت مرورگر حتی دو برنامه جدید را در Arc ساخته است: Notes و Easels. Notes واقعا ساده است، فقط راهی برای باز کردن سریع یک صفحه خالی و نوشتن مطالب. هر صفحه URL مخصوص به خود را دارد، بنابراین می توانید آن را ذخیره کنید یا با دیگران به اشتراک بگذارید. سه پایه ها بسیار قدرتمندتر هستند و نگاهی اجمالی به جاه طلبی های واقعی آرک دارند. سه پایه در اصل یک تخته سفید است، فضای خالی که می توانید روی آن بنویسید، بکشید، یا عکس یا فیلم اضافه کنید. حتی می توانید یک اسکرین شات را با یک نسخه زنده از هر صفحه وب جایگزین کنید، و یک اسکرین شات را به یکباره به نمای زمان واقعی بسیاری از وب سایت ها تبدیل کنید. هر سه پایه قابل اشتراک گذاری و مشارکتی نیز هست.

Arc همچنین ویرایش و بهینه سازی هر وب سایتی را که استفاده می کنید آسان می کند. ویژگی Boosts آن مانند برنامه‌های افزودنی مرورگر عمل می‌کند، فقط بسیار ساده‌تر: فقط می‌توانید چند خط CSS بنویسید و به سرعت نحوه ظاهر یا عملکرد یک سایت را تغییر دهید. من یکی دارم که نوار کناری Trending را از توییتر حذف می کند و دیگری که صفحه جیمیل من را پاک می کند. در نهایت، به نظر می رسد که یک فروشگاه Boosts در App Store یا Chrome Web Store وجود خواهد داشت، اما حتی در حال حاضر، فهمیدن اینکه چگونه سایت ها را مطابق میل خود تغییر دهید، بسیار آسان است.

به نوعی، Arc بیشتر شبیه ChromeOS است تا Chrome. سعی می‌کند مرورگر را گسترش دهد تا تبدیل به تنها برنامه‌ای شود که نیاز دارید، زیرا در دنیایی که همه برنامه‌های شما برنامه‌های وب هستند و همه فایل‌های شما URL هستند، چه کسی واقعاً به چیزی بیش از یک مرورگر نیاز دارد؟ در حال حاضر، فقط به این دلیل که مدیریت بد پنجره Arc، حرکت سریع در میان همه چیزهای من را بسیار سخت می کند، این کار را انجام می دهم.

اما فکر می‌کنم Arc درست می‌گوید: ما به یک سیستم‌عامل برای وب نیاز داریم، ابزاری که کار کردن با برنامه‌ها را برای ما آسان‌تر می‌کند، به ما کمک می‌کند همه چیز را سازماندهی کنیم، و ابزارهایی در سطح پلتفرم اضافه می‌کند تا همه چیز را بهتر کنیم. این برنامه زمانی که در موبایل و ویندوز در دسترس باشد بسیار مفیدتر خواهد بود، اما قبلاً جایگاه خود را به عنوان مرورگر پیش فرض من تثبیت کرده است.

منبع : the verge

اشتراک گذاری