امروز:7 اردیبهشت 1403

ایلان ماسک پس از نظرسنجی توییتر، اکانت دونالد ترامپ را باز خواهد کرد

ایلان ماسک چند هفته پس از آن که مدیریت توییتر را به دست گرفت، گفت که به یکی از وعده های اولیه خود برای این پلتفرم عمل خواهد کرد و حساب کاربری دونالد ترامپ را بازگرداند. ماسک گفت که رئیس جمهور سابق که برای سومین بار نامزد کاخ سفید شده است، بار دیگر اجازه خواهد داشت توییت کند.

به نظر می رسد مدیر عامل جدید توییتر از طریق نظرسنجی توییتر این تصمیم را گرفته است. ماسک جمعه شب در یک نظرسنجی در توییتر از مردم خواست در مورد اینکه آیا توییتر باید رئیس جمهور سابق را بازگرداند یا خیر، که اخیراً فاش کرد که در سال 2024 دوباره برای بالاترین مقام کشور نامزد خواهد شد، رأی دهند. توییت بعدی این عبارت لاتین به معنای “صدای مردم، صدای خدا” است. بیست و چهار ساعت بعد، نظرسنجی بسته شد و ماسک اعلام کرد که ترامپ واقعاً به قدرت بازخواهد گشت.

بلافاصله پس از آن، @realDonaldTrump یک بار دیگر آنلاین شد، اگرچه رئیس جمهور سابق هنوز توییتی منتشر نکرده است. ترامپ در اوایل سال جاری ادعا کرد که حتی در صورت بازگرداندن حساب کاربری او به پلتفرم بازنخواهد گشت.

گزینه بازگرداندن رئیس جمهور سابق با 51.8 درصد از 15085458 رای به پیروزی رسید. در حالی که نظرسنجی ادامه داشت، ماسک گفت که در هر ساعت یک میلیون رای می آورد و همچنین گفت که “ارتش های ربات ها و ترول ها” مسئول برخی از فعالیت ها هستند.

در حالی که ماسک مدت‌ها اعلام کرده بود که به ترامپ اجازه بازگشت به پلتفرم را می‌دهد، او قبلاً متعهد شد قبل از لغو هرگونه ممنوعیت دائمی حساب توییتر، یک شورای اعتدال تشکیل دهد. در 18 نوامبر، ماسک چند حساب کاربری، از جمله حساب‌های متعلق به کتی گریفین و جردن پیترسون را بازگرداند. او در آن زمان گفت هیچ تصمیمی درباره ترامپ گرفته نشده است.

توییتر در اوایل سال 2021 پس از اینکه ترامپ قوانین علیه تحریک خشونت را زیر پا گذاشت، از پلتفرم خارج شد. او با ابراز حمایت از اوباشی که در 6 ژانویه سال گذشته به ساختمان کنگره یورش بردند، سیاست یکپارچگی مدنی توییتر را نقض کرد. حساب کاربری او ابتدا به مدت 12 ساعت به حالت تعلیق درآمد. چند روز بعد، در آخرین روزهای ریاست جمهوری او، توییتر حساب شخصی ترامپ را برای همیشه به حالت تعلیق درآورد. ترامپ از آن زمان تاکنون قادر به استفاده از این پلتفرم نیست، علیرغم تلاش هایش برای دور زدن ممنوعیت و شکایت شکست خورده ای که به دنبال بازگرداندن دسترسی او بود. خرید ماسک برای توییتر طول کشید تا ترامپ حساب خود را بازگرداند.

بازگشت ترامپ ممکن است به اندازه هر چیز دیگری یک تصمیم تجاری از جانب ماسک باشد. در اوایل این هفته، گزارش رویترز نشان داد که بسیاری از سنگین‌ترین کاربران توییتر از این پلتفرم دور شده‌اند و به افرادی مانند اینستاگرام و TikTok رفته‌اند. خود ماسک اشاره کرده است که بسیاری از اکانت های توییتر که بیشترین فالوور را دارند اغلب توییت نمی کنند.

خوب یا بد، ترامپ یک چهره برجسته است و توییت‌های او مورد توجه قرار گرفته است. اینکه آیا تبلیغ‌کنندگان از بازگشت ترامپ خوشحال خواهند شد یا نه، باید دید. درست قبل از به دست گرفتن کنترل رسمی توییتر، ماسک با بیان اینکه “توئیتر بدیهی است که نمی تواند به یک منظره جهنمی رایگان برای همه تبدیل شود، جایی که می توان هر چیزی را بدون هیچ عواقبی گفت.”

متا در پی اقدامات خود در روز 6 ژانویه، حساب های فیس بوک و اینستاگرام ترامپ را مسدود کرد. همانطور که اوضاع پیش می‌آید، این تعلیق قرار است در 7 ژانویه 2023 منقضی شود – درست زمانی که چرخه انتخابات 2024 شروع به کار کرد.

ترامپ از زمانی که از سرویس‌های بزرگ خارج شد، توجه خود را به شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تر، از جمله اپلیکیشن خودش، Truth Social معطوف کرد. ترامپ متعهد شده بود که دیگر به توییتر بازنخواهد گشت، اما با 88 میلیون دنبال کننده، او تقریباً 22 برابر مخاطبانی که در Truth Social دارد (پلتفرمی که ماسک آن را با ارزشش اینطور توصیف کرد) به مخاطبان خود دست یافت. “در اصل یک اتاق پژواک جناح راست”).

توییتر از زمانی که ماسک مدیریت این شرکت را بر عهده گرفت، تغییرات عظیمی را پشت سر گذاشته است. او با اخراج هزاران کارمند و پیمانکار و همچنین برخی از مخالفان، تعداد کارکنان را کاهش داده است. چندین مدیر ارشد در میان کسانی هستند که کنار رفته اند. گفته می شود که حدود 1200 نفر دیگر پس از خودداری از پایبندی به دیدگاه ماسک در مورد توئیتر 2.0 “سخت هسته ای” که مستلزم کار کردن “ساعت های طولانی با شدت بالا” است، ترک کرده اند. بازگشت ترامپ دقیقاً به پایداری کشتی کمکی نمی کند.

ماریلا مون و کاریسا بل در این پست مشارکت داشتند.

اشتراک گذاری