امروز:31 فروردین 1403

الیزابت هلمز به اتهام کلاهبرداری به 11 سال زندان محکوم شد

الیزابت هولمز، مدیر عامل و بنیانگذار سابق ترانوس، به دلیل کلاهبرداری از سرمایه گذاران استارتاپ آزمایش خون خود به کمی بیش از 11 سال زندان محکوم شده است. این حکم تقریبا یک سال پس از آن صادر شد که هولمز در چهار فقره کلاهبرداری پس از یک ماه محاکمه مجرم شناخته شد.

هولمز در مجموع به ۱۳۵ ماه زندان و همچنین سه سال آزادی تحت نظارت محکوم شد. تاریخ تسلیم 27 آوریل تعیین شد. او همچنین به پرداخت غرامت محکوم خواهد شد، اگرچه قاضی اد داویلا گفت که این مبلغ در جلسه ای جداگانه تعیین خواهد شد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، دادستان ها بیش از 800 میلیون دلار برای جبران خسارت درخواست کرده بودند که شامل 29 سرمایه گذار است، اما در جلسه صدور حکم، داویلا گفت که بازپرداخت بر اساس ضرر 121 میلیون دلاری به 10 سرمایه گذار انجام می شود.

پیش از صدور حکم، دادستان ها برای 15 سال حبس فشار آورده بودند، در حالی که وکلای هولمز استدلال می کردند که او نباید بیش از 18 ماه حبس خانگی بگیرد. نیویورک تایمز گزارش داد که افسر مشروط او 9 سال را توصیه کرده بود.

در طول محاکمه، وکلای هولمز سعی کردند بنیانگذار ترانوس را به عنوان یک کارآفرین جوان و بی تجربه به تصویر بکشند که قصد فریب سرمایه گذاران یا مردم را نداشته است. هولمز در طول شهادت خود، بسیاری از مشکلات ترانوس را به گردن دیگران در شرکت، از جمله شریک سابقش رامش «سانی» بالوانی انداخت.

او همچنین شهادت داد که بالوانی در طول رابطه عاشقانه آنها سوء استفاده می کرد و او را در مورد آنچه در آزمایشگاه ترانوس رخ می داد گمراه کرده بود. بالوانی که به عنوان مدیر ارشد عملیات روزانه آزمایشگاه شرکت را نیز نظارت می کرد، در دادگاهی جداگانه در اوایل سال جاری در ۱۲ فقره کلاهبرداری مجرم شناخته شد. قرار است حکم او در دسامبر برگزار شود.

حتی در زمان صدور حکم، هولمز ثابت کرد که هنوز هم متحدان تأثیرگذاری برای دفاع از او دارد. چندین سرمایه‌گذار دره سیلیکون، از جمله تیم دریپر، حامی اولیه ترانوس، نامه‌های حمایتی نوشتند و از قاضی خواستند مجازات سبک‌تری صادر کند. کوری بوکر، سناتور نیوجرسی نیز در حمایت از او نوشت و از قاضی درخواست “حکم منصفانه و عادلانه” کرد.

هولمز در جلسه صدور حکم بیانیه کوتاهی ارائه کرد. به گفته دوروتی اتکینز از Law360، او گفت: “من با تمام سلول های بدنم از شکست خود پشیمان هستم.” به گفته خبرنگاران متعدد در دادگاه، هولمز در تمام اظهاراتش گریه می کرد.

اشتراک گذاری