امروز:31 فروردین 1403

راستی‌آزمایی آبی توییتر دقیقاً به روشی که همه پیش‌بینی می‌کردند یک فاجعه کامل بود

طرح ایلان ماسک برای دموکراتیک کردن تاییدیه توییتر کمتر از دو روز به طول انجامید. توییتر به‌طور موقت ثبت‌نام‌های جدیدی را برای Twitter Blue پس از غلبه بر پلتفرم توسط ترول‌های تایید شده انجام داده است. طبق گفته Zoe Schiffer از Platformer، این شرکت به کارکنان گفته است که اشتراک‌های کارکنان برای «کمک به رفع مشکلات جعل هویت» متوقف شده است. به نظر می رسد تأیید صحت پولی همانقدر که تقریباً همه پیش بینی می کردند، آشفته بود.

در ابتدا به نظر می رسید که توییتر برنامه ای برای رسیدگی به موضوع جعل هویت دارد. درست قبل از عرضه توییتر آبی جدید، نشان «رسمی» جداگانه‌ای را معرفی کرد که به «حساب‌های دولتی، شرکت‌های تجاری، شرکای تجاری، رسانه‌های بزرگ، ناشران و برخی از شخصیت‌های عمومی» اضافه می‌شود. اما ماسک به سرعت نظر خود را تغییر داد و این ایده را تنها چند ساعت پس از اعلام آن از بین برد. راستی‌آزمایی پولی از چهارشنبه، بدون برچسب راه‌اندازی شد.

جای تعجب نیست که تقریباً بلافاصله شروع به اشتباه کرد. یک حساب کاربری جعلی نینتندو تصویری از ماریو منتشر کرده است که همه را از بین می برد. تونی بلر جعلی جورج بوش جعلی را بازنشر کرد. پاپ جان پل تأیید شده، تئوری‌های توطئه را در حساب تأیید شده مارتین لوتر، که در پاسخ به جعل هویت پاپ فرانسیس تأیید شده بود، توییت کرد. یک حساب کاربری که به عنوان کلاهبرداری های رمزنگاری رسمی توییتر تایید شده @ پنهان شده است. لبرون یک متقلب گفت که درخواست معامله کرده است.

توییتر با توقف اشتراک‌های آبی برای حساب‌های جدید پاسخ داد، اما این حرکت تأثیر کمی بر سیل ترولینگ تأیید شده داشت. حساب‌های جعلی برای تعامل با دیگر جعل‌کنندگان به وجود آمدند.

یکی از ویروسی‌ترین نمونه‌ها، حساب تایید شده Eli Lilly بود که توئیت می‌کرد «انسولین اکنون رایگان است»، که ELi Lilly واقعی را مجبور کرد برای توییت «گمراه‌کننده» عذرخواهی کند، زیرا انسولین آن در واقع رایگان نیست. سپس الی لیلی جعلی دیگر بابت عذرخواهی واقعی الی لیلی عذرخواهی کرد. حسابی که به نظر می‌رسید متعلق به یکی از نمایندگان فروش تبلیغات توییتر است، در ماسک توییت کرد تا حساب‌های جعلی Eli Lilly را حذف کند. هر دو اکانت جعلی Eli Lilly به حالت تعلیق درآمدند، اما توییت‌ها همچنان سهام شرکت داروسازی را به آشوب کشاندند.

ماسک پاسخ داد که حساب های تقلید باید به وضوح برچسب گذاری شوند. او در توییتی نوشت: «فریب دادن مردم اشکالی ندارد. برخی تلاش‌های نیمه‌دلانه برای پیروی کردند. یک حساب جعلی تسلا که توسط @Teslareal منتشر می‌شود، روی تصویر هدر در نمایه‌اش «مضحک» نوشته است، اما همچنان ماسک را ترول می‌کند (اکانت اکنون به حالت تعلیق درآمده است).


در همین حال، تعدادی از افراط گرایان و نظریه پردازان توطئه نیز تأییدیه را خریداری کردند، از جمله – از قضا – جیسون کسلر، که راستی‌آزمایی او در توییتر در سال 2017 باعث «مکث» تقریباً چهار ساله راستی‌آزمایی شد. Media Matters گزارش داد که بسیاری از این حساب‌های راست‌گرای تازه تأیید شده قبلاً از آنها برای تقویت اطلاعات نادرست استفاده می‌کردند. به گزارش واشنگتن پست، یکی از نامزدهای تقلید حساب تایید شده آریزونا برای فرمانداری کری لیک در توییتی اعلام کرد که در رقابت خود برنده شده است، اگرچه هنوز نامزد نشده است.

تا صبح جمعه، اشتراک توییتر آبی دیگر در برنامه یا وب سایت توییتر در دسترس نبود. و مشخص نیست چه زمانی می تواند دوباره راه اندازی شود. و دو روز پس از اینکه ماسک گفت چک آبی “تراز کننده عالی” خواهد بود، توییتر تایید کرد که برچسب خاکستری “رسمی” را به منظور “مبارزه با جعل هویت” باز خواهد گرداند.

اما علی‌رغم تغییر مداوم سیاست‌ها و سیل تقلید کنندگان، ماسک همچنان خوش‌بین بود. او گفت: «چند توییت حماسی خنده دار. “امروز بیشترین تعداد کاربران فعال را کسب کنید.” او اضافه کرد.

اشتراک گذاری