امروز:7 اردیبهشت 1403

Starlink در حال اضافه کردن محدودیت 1 ترابایتی برای استفاده در ساعات اوج مصرف است

استارلینک قیمت های خود را در بهار امسال افزایش داد و اکنون در حال افزایش هزینه ها برای متقاضی ترین کاربران خود است. همانطور که The Verge گزارش می دهد، ارائه دهنده اینترنت ماهواره ای که توسط SpaceX اداره می شود، سقف ماهانه 1 ترابایت «دسترسی اولویتی» را برای استفاده از داده بین ساعت 7 صبح تا 11 بعد از ظهر از دسامبر در نظر گرفته است. از این حد عبور کنید و بقیه ماه را به «دسترسی اولیه» سپری خواهید کرد که مانند برخی از اپراتورهای تلفن، داده‌های شما را در زمانی که شبکه مشغول است از اولویت می‌اندازد. ممکن است تفاوت زیادی در موقعیت‌های معمولی متوجه نشوید، اما اگر به عملکرد پایدار وابسته باشید، این شما را هیجان‌زده نخواهد کرد.

اگر بر عملکرد کامل در تمام ساعات شبانه روز اصرار داشته باشید، خدمات ممکن است گران شود. برای هر گیگابایت داده اولویت دار 25 سنت پرداخت خواهید کرد. همانطور که کاربر Reddit Nibbloid اشاره کرد، ریاضیات کاملاً جمع نمی شوند. برای دریافت 1 ترابایت داده اضافی، 250 دلار دیگر برای شما هزینه خواهد داشت – اضافه کردن اشتراک دوم ارزان تر خواهد بود، حداقل اگر هزینه ترمینال اضافی برایتان مهم نیست. کاربران RV، Portability و “Best Effort” نیز هیچ دسترسی اولویتی ندارند.

سایر کاربران با محدودیت های سخت تری روبرو هستند. سرویس کسب و کار ثابت دارای محدودیت‌های ساعت اوج از 500 گیگابایت تا 3 ترابایت است و داده‌های با سرعت کامل اضافی به ازای هر گیگابایت 1 دلار هزینه دارد. کاربران Mobility هیچ دسترسی اولویتی برای استفاده تفریحی ندارند، در حالی که کاربران تجاری و Premium/Maritime به ترتیب دارای 1 ترابایت و 5 ترابایت کلاهک هستند. این کاربران رده بالا برای هر گیگابایت داده اولویتی که نیاز دارند، 2 دلار می پردازند.

اگر با محدودیت‌های اطلاعاتی Comcast و سایر ارائه‌دهندگان اینترنت زمینی برخورد کرده باشید، توجیه‌ها آشنا به نظر می‌رسند. استارلینک معتقد است که برای ارائه خدمات سریع به “بیشترین تعداد مردم” باید بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کند. این ظاهراً برای کنترل استفاده از یک “منبع محدود” است.

تصمیم برای محدود کردن کاربران در حالی است که اسپیس ایکس خواستار کمک دولت برای تامین مالی سرویس Starlink در اوکراین با هزینه تقریباً 400 میلیون دلاری در سال شده است. در حالی که ماسک گفته است که اسپیس ایکس بدون توجه به کمک‌ها به پرداخت هزینه‌ها ادامه می‌دهد، واضح است که با افزایش تقاضا، این شرکت نگران هزینه‌ها است.

اشتراک گذاری