امروز:6 اردیبهشت 1403

جو بایدن می گوید باید به “روابط” ایلان ماسک با سایر کشورها “نگاه کرد”

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که روابط ایلان ماسک با کشورهای خارج از ایالات متحده «شایسته بررسی است». بایدن در صحبت با خبرنگاران توضیح بیشتری در مورد اینکه آیا نوعی تحقیق در حال انجام است یا خیر، ارائه نکرد، اما پیشنهاد کرد که مدیرعامل تسلا و توییتر مستحق بررسی بیشتر هستند.

بایدن گفت: «من فکر می‌کنم همکاری و/یا روابط فنی ایلان ماسک با سایر کشورها شایسته بررسی است. “اینکه آیا او کار نامناسبی انجام می دهد یا نه – من این را پیشنهاد نمی کنم. من پیشنهاد می‌کنم ارزش نگاه کردن را دارد، و این تنها چیزی است که می‌گویم.»


دقیقاً مشخص نیست که بایدن به کدام یک از روابط ماسک اشاره می کرد، اما او اولین مقامی نیست که روابط ماسک با سایر کشورها را به عنوان یک نگرانی بالقوه مطرح می کند. سناتور کریس مورفی گفته است که کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) باید «پیامدهای امنیت ملی» معامله ماسک برای خرید این شرکت را بررسی کند. مورفی و دیگران به سرمایه گذاری های عمده عربستان سعودی و قطر اشاره کرده اند.

منتقدان دیگر خاطرنشان کرده‌اند که معاملات تجاری تسلا در چین می‌تواند تصمیمات محتوایی که بر کشور تأثیر می‌گذارد را برای ماسک دشوار کند، یا اینکه مقامات دولتی می‌توانند او را تحت فشار قرار دهند تا داده‌ها را تحویل دهد. واشنگتن پست در ژوئن گزارش داد که «برخی از تحلیلگران اطلاعاتی ایالات متحده و مقامات کاخ سفید از جمله کسانی هستند که نگران احتمال چرخش بازو توسط چین در صورت دستیابی ماسک به توییتر هستند».

ماسک همچنین به دلیل توییت‌هایی که پیشنهاد می‌کرد «اراده مردم» باید تصمیم بگیرد که آیا بخش‌هایی از اوکراین که توسط روسیه تصرف شده است باید بخشی از روسیه شود یا خیر، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. او بعداً تهدید کرد که پرداخت هزینه اینترنت Starlink برای دولت اوکراین را متوقف خواهد کرد، اما بعداً از اظهار نظر خودداری کرد.

اشتراک گذاری