امروز:8 اردیبهشت 1403

قانون جدید فرانسه، پارکینگ ها را ملزم به نصب پنل های خورشیدی می کند

در سال 2020، فرانسه تنها کشور اتحادیه اروپا بود که به تعهدات خود در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر عمل نکرد، زیرا هنوز عمدتاً به انرژی هسته ای متکی است. به گفته سنای عمومی، اکنون، سنای فرانسه لایحه‌ای را تصویب کرده است که باید این لایحه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و پارکینگ‌هایی با حداقل 80 فضا را ملزم به پوشش پنل‌های خورشیدی می‌کند.

پارکینگ های بین 80 تا 400 فضا از ژوئیه 2023 پنج سال فرصت خواهند داشت تا مطابقت داشته باشند. هر قطعه بزرگتر، تنها سه سال از همان تاریخ، زمان کمتری خواهد داشت. در تمامی موارد حداقل نیمی از مساحت پارکینگ باید با پنل های خورشیدی پوشانده شود. دولت می‌گوید این طرح که عمدتاً با هدف پارکینگ‌های خارج از آزادراه‌ها و مسیرهای اصلی انجام می‌شود، می‌تواند تا ۱۱ گیگاوات برق تولید کند که معادل ۱۰ رآکتور هسته‌ای است.

استثناهای قابل توجهی وجود دارد. وقتی پارکینگ‌های روباز دارای محدودیت‌های فنی، ایمنی، معماری، میراث و محیط‌زیست هستند، ممکن است معاف شوند. قسمت‌هایی که حداقل نیمی از مساحتشان زیر سایه درختان قرار گرفته‌اند نیز مانند پارکینگ‌های کامیون‌ها، ممکن است از این نیاز فرار کنند. در نهایت، زمانی که نصب پانل‌ها «نمی‌توان تحت شرایط اقتصادی قابل قبولی برآورده شود» (چیزی که می‌تواند طیف وسیعی از سناریوها را پوشش دهد)، می‌توان آنها را نیز کنار گذاشت.

در بالای پارکینگ های خورشیدی، دولت به دنبال ساخت مزارع خورشیدی بزرگ در زمین های خالی در کنار بزرگراه ها، خطوط راه آهن و مناطق کشاورزی است. اپراتور ملی راه آهن SNCF همچنین قصد دارد تا سال 2030 بیش از یک میلیون متر مربع پنل خورشیدی نصب کند تا خرید انرژی را به میزان یک چهارم کاهش دهد.

مشخص نیست که اپراتورهای پارکینگ ها چگونه هزینه این تاسیسات را پرداخت می کنند یا دولت چقدر کمک مالی خواهد کرد. با این حال، به نظر می‌رسد استفاده خوبی از پارکینگ‌ها باشد، زیرا برای اتومبیل‌ها سایه ایجاد می‌کند و چیزی را که معمولاً یک چشم… دوست‌دار محیط زیست است، تبدیل می‌کند.

پارکینگ‌هایی که با پنل‌های خورشیدی پوشانده شده‌اند هنوز چندان رایج نیستند، یکی از بزرگترین نمونه‌های آن پارکینگ باغ‌وحش بلژیک است که در تصویر بالا نشان داده شده است. 7000 فضای پارک آن 70 درصد توسط 62000 پنل خورشیدی بالای سر پوشیده شده است که 20 مگاوات اوج توان تولید می کند – بسیار بیشتر از آنچه برای باغ وحش لازم است.

در اوایل سال جاری، رئیس جمهور امانوئل مکرون هدف خود را افزایش ده برابری تولید انرژی خورشیدی به بیش از 100 گیگاوات تعیین کرد و 50 مزرعه بادی فراساحلی را برای افزودن 40 گیگاوات دیگر احداث کرد. فرانسه در حال حاضر 25 درصد برق خود را با انرژی های تجدیدپذیر تولید می کند که کمتر از همسایگان اروپایی خود است. همچنین شاهد تاخیر در تعمیرات نیروگاه‌های هسته‌ای بوده است که باعث شده شرکت دولتی برق EDF تولید پیش‌بینی‌شده را کاهش دهد – و مشکلات تامین انرژی ناشی از جنگ در اوکراین را تشدید کند.

اشتراک گذاری