امروز:1 اردیبهشت 1403

تلسکوپ جیمز وب ستون های خلقت را با جزئیات بی سابقه ای ثبت می کند

تور گشت و گذار تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی نگاهی تازه به یکی از قابل تشخیص ترین اجرام بین ستاره ای ارائه کرده است. محققان دقیق‌ترین تصویر خود را از ستون‌های آفرینش، یک مهدکودک ستاره‌ساز در سحابی عقاب که تقریباً ۶۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد، گرفته‌اند. تصویر مادون قرمز نزدیک، جزئیات بیشتری را نسبت به عکس فوری هابل در سال 2014 نشان می دهد، با انبوهی از ستارگان (به ویژه نوزادان) – حتی یک کهکشان در دید نیست.

ستارگان جدید نقاط قرمز روشن در صحنه هستند و تخمین زده می شود که «فقط» چند صد هزار سال قدمت داشته باشند. درخشش قرمز ستون ها، بدون ذکر خطوط مواج در برخی از لبه ها، نتیجه جت ها و ضربه های کمانی است که به هیدروژن انرژی می دهد و آن را به بیرون می راند. شما کهکشان ها را نمی بینید زیرا گاز و غبار محیط میان ستاره ای کهکشان راه شیری اجرام دورتر را در چنین ناحیه متراکمی مسدود می کند.

هابل برای اولین بار در سال 1995 از ستون های آفرینش تصویربرداری کرد (نگاه کنید به زیر)، اما فناوری در آن زمان تنها کسری از ستارگان منطقه را نشان داد. انجام مجدد در سال 2014 جزئیات بسیار بیشتری را ارائه کرد، اما عکس فوری نور مرئی همچنان ستون ها را نسبتاً مات می کرد و برخی از ستاره های در حال شکل گیری را پنهان می کرد. مشاهدات جیمز وب، در اصل، نمایش کامل تری از فعالیت مهد کودک است.

این ضبط پیشرفته فقط برای نمایش نیست. دانشمندان امیدوارند مدل‌های تشکیل ستاره خود را به لطف داده‌های دقیق‌تر وب برای ستاره‌ها، گاز و غبار اصلاح کنند. این می تواند درک بشر را از زندگی ستاره های اولیه و به نوبه خود، جهان به طور کلی بهبود بخشد.

اشتراک گذاری