امروز:8 اردیبهشت 1403

متا با نظر مقامات هند پست ها را پاک می کند! داستان کلی ماجرا چیست!

هنگامی که یک روزنامه نگار در The Wire، یک نشریه مستقل هندی، داستانی را در 6 اکتبر در مورد ادعای یک صفحه میم مبنی بر اینکه پست اینستاگرام آنها به اشتباه حذف شده است منتشر کرد، به نظر نمی رسید که آن نوع داستانی باشد که توجه زیادی را به خود جلب کند. حساب اینستاگرام، @cringearchivist، یک حساب خصوصی با کمتر از 1000 دنبال کننده بود. این واقعیت که پست آنها، تصویر طنزی که یک مقام دولتی هند را به تصویر می‌کشد، به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین برنامه در مورد فعالیت جنسی حذف شد – علیرغم اینکه چیزی از این نوع نشان نمی‌داد – عجیب بود، اما چیزی نبود که توجه بین‌المللی را به خود جلب کند.

اما در یک چرخش فزاینده عجیب و غریب، اتاق خبر غیرانتفاعی شروع به انتشار داستان هایی با ادعاهای انفجاری تر در مورد آنچه که به حذف پست @cringearchivist منجر شد، کرد. و در اقدامی حتی غیرعادی تر، متا نه تنها این ادعاها را رد کرد، بلکه گفت که گزارش نشریه بر اساس شواهد «ساختگی» و احتمالاً نتیجه نوعی فریبکاری مفصل است.

چی شد؟
پس از استوری اولیه در حذف اینستاگرام، The Wire شروع به بررسی دقیق‌تر آنچه اتفاق افتاد کرد. پس از عدم دریافت پاسخ از متا، خبرنگاران شروع به پرس و جو با منابع داخل شرکت کردند. طبق آنچه یکی از خبرنگاران The Wire به NewsLaundry گفت، منابعی در متا به آنها گفتند که این پست توسط ناظران اینستاگرام حذف نشده است، بلکه به دستور آمیت مالویا، یکی از مقامات حزب حاکم BJP هند که بر بخش فناوری اطلاعات آن نظارت دارد، حذف شده است.

سپس The Wire ادامه داستان اصلی خود را در 10 اکتبر منتشر کرد، با عنوان “انحصاری: اگر آمیت مالویا از BJP پست شما را گزارش کند، اینستاگرام آن را حذف خواهد کرد – بدون سوال.” در این داستان ادعا شده بود که Malviya به لطف برنامه بررسی متقابل بحث‌برانگیز متا، قدرت حذف پست‌های اینستاگرام را داشت، که به عنوان محافظت از افراد مشهور و سیاستمداران در برابر قوانین شرکت شناخته شده است.

این یک ادعای انفجاری بود. در حالی که بررسی متقاطع مورد بررسی دقیق قرار گرفته است، هیچ گزارش قبلی نشان نداده بود که این امتیازات ممکن است به توانایی افراد خارج از شرکت برای تأثیرگذاری بر حذف محتوا گسترش یابد.

اصلا با این داستان از کجا شروع کنیم؟! X-check هیچ ارتباطی با قابلیت گزارش پست ها ندارد. پست های مورد بحث برای بررسی توسط سیستم های خودکار و نه انسان ها منتشر شد. و به نظر می رسد مستندات اساسی ساختگی باشد.

— اندی استون (@andymstone) 11 اکتبر 2022

متا بلافاصله این داستان را تکذیب کرد. اندی استون، سخنگوی متا گفت که بررسی متقاطع «ربطی به توانایی گزارش پست‌ها ندارد» و پست اصلی اینستاگرام به دلیل ابزارهای خودکار اینستاگرام حذف شده است.

با این حال، The Wire به جای عقب نشینی، روز بعد یک داستان جدید منتشر کرد، این یک ایمیل حاوی ایمیلی – که ظاهراً توسط Stone ارسال شده بود – که در آن مسئول ارتباطات کارکنان را به دلیل اجازه دادن به اسناد “نشت” مورد انتقاد قرار داد. اما ایمیل فرضی فقط سوالات بیشتری را در مورد گزارش The Wire ایجاد کرد. واضح‌تر از همه، دستور زبان و نحو در پیام‌ها… عجیب بود. از عباراتی مانند “برای یک ماه گذشته” و “پست که من در مورد آن توییت خواهم کرد” استفاده کرد. روزنامه نگارانی که متا را پوشش می دهند و اغلب با استون ارتباط برقرار می کنند، خاطرنشان کردند که نه تنها شبیه او نیست، بلکه به نظر نمی رسد که توسط یک انگلیسی زبان مادری نوشته شده باشد.

من همچنین به این حماسه دیر رسیده ام

افکار فوری من در مورد این متن ساختگی @andymstone:

-یک سخنگوی باتجربه/کارشناس Crisis Comm هرگز چنین ایمیلی نمی نویسد.

-به نظر می رسد یک تلاش درهم/شکست مترجم گوگل باشد.

— Nirit Weiss-Blatt, PhD (@DrTechlash) 14 اکتبر 2022

استون همچنین ارسال ایمیل را تکذیب کرد و دوباره گفت که به نظر می رسد The Wire به اسناد جعلی متکی است. متا نیز تکذیبیه خود را در 12 اکتبر منتشر کرد. به گفته این شرکت، اسکرین شات ها ساخته شده اند. پست‌های @cringearchivist مورد بحث توسط سیستم‌های خودکار شرکت حذف شده‌اند، نه یک انسان، چه حتی یک مقام دولتی هند. این شرکت نوشت: “ما امیدواریم که The Wire قربانی این فریب باشد، نه عامل آن.”

یک بار دیگر، The Wire پاسخ داد که عقب نشینی نمی کند. در 15 اکتبر، داستان دیگری را منتشر کرد، با عنوان “متا گفت که ایمیل‌های داخلی آسیب‌رسان “جعلی” است، نشانی اینترنتی “استفاده نمی‌شود”، در اینجا شواهدی وجود دارد که آنها اشتباه می‌کنند.” این پست طولانی شامل چندین توضیح فنی در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل و تأیید ایمیل های ادعا شده از استون بود. همچنین به ایمیل‌های محققان امنیتی مستقل که گفته می‌شود از تجزیه و تحلیل آنها پشتیبانی کرده‌اند، استناد کرده است. و مهمتر از همه، شامل یک صفحه ضبط شده از نرم افزار Meta’s Workplace بود که ظاهراً مدرکی دال بر درخواست های حذف را نشان می داد.

اما، دوباره، شواهد فرضی The Wire تنها سوالات جدیدی را در مورد منابع آن ایجاد کرد. در 16 اکتبر، متا دوباره وزنه زد. این بار، این شرکت گفت که یک inv داخلی

تخمین نشان داد که ویدیوی ادعایی Workplace از یک حساب Workplace ایجاد شده است که با نسخه آزمایشی رایگان نرم افزار در 13 اکتبر ایجاد شده است.

در حال حاضر، می‌توانیم تأیید کنیم که ویدیوی به اشتراک‌گذاشته‌شده توسط The Wire که ادعا می‌کند یک سیستم داخلی اینستاگرام را نشان می‌دهد (و Wire ادعا می‌کند که شواهدی مبنی بر صحت ادعاهای نادرست آن‌ها است) در واقع یک حساب کاربری Meta Workplace ایجاد شده خارجی را به تصویر می‌کشد. این شرکت می‌نویسد که عمداً با نام و نشان برند اینستاگرام تنظیم شده است تا مردم را فریب دهند. «این یک حساب داخلی نیست. بر اساس زمان ایجاد این حساب در 13 اکتبر، به نظر می رسد که به طور خاص به منظور ایجاد شواهدی برای حمایت از گزارش های نادرست Wire راه اندازی شده است.

و یک بار دیگر، The Wire گفت که بر گزارش خود ایستاده است. در بیانیه ای در 17 اکتبر، این نشریه اساساً گفت که دیگر با متا در مورد این موضوع تعامل نخواهد داشت. این نشریه این شرکت را به تلاش برای “ترغیب” آنها به افشای منابع خود متهم کرد. در این بیانیه آمده است: «ما برای انجام این بازی دیگر آماده نیستیم.

با ادعای مکرر در مورد شواهد #TheWire، #Meta امیدوار است که ما خود را موظف بدانیم که اطلاعات بیشتری را جستجو کرده و منتشر کنیم که به راحتی بتوان آن را به منابع ما ردیابی کرد. ما برای انجام این بازی دیگر آماده نیستیم. ~@thewire_in

— مهتاب महताब مہتاب (@MahtabNama) 17 اکتبر 2022

در همین حال، شواهد ادعایی ارائه شده توسط The Wire همچنان در حال از هم پاشیدن بود. و یکی از محققان امنیتی که The Wire می‌گوید از راستی‌آزمایی آن‌ها پشتیبانی کرده است، گفت که او هرگز پیام‌هایی را که در گزارش‌های خود به آن اشاره کرده است، ارسال نکرده است.

در 18 اکتبر، این نشریه مسیر خود را تغییر داد و گفت که گزارش های خود را بررسی خواهد کرد و در حین بررسی، داستان ها را از دید عموم خارج خواهد کرد. The Wire در بیانیه ای نوشت: “این شامل بررسی تمام اسناد، منابع و منابع مورد استفاده برای داستان های ما در متا می شود.” “بر اساس رضایت منابع خود، ما همچنین در حال بررسی گزینه به اشتراک گذاری فایل های اصلی با کارشناسان معتبر و معتبر دامنه به عنوان بخشی از این فرآیند هستیم.”

حالا چی؟
در این مرحله، هنوز سوالات بیشتری نسبت به پاسخ ها در مورد اینکه چگونه و چرا گزارش The Wire تا این حد اشتباه بوده است وجود دارد. واضح است که «شواهدی» که بر آن تکیه می‌کند، مشکلات جدی دارد، اگرچه مشخص نیست که آیا عمداً دروغ گفته است یا به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر گمراه شده است. این نشریه بارها گفته است که به دو منبع جداگانه تکیه کرده است، که نشان می دهد کل موضوع پیچیده تر از یک منبع بد است.

احتمالاً در روزها و هفته‌های آینده اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد زیرا The Wire و دیگران اکنون با دقت بیشتری به چگونگی خارج شدن داستان از کنترل می‌پردازند. اما دلیلی وجود دارد که خطرات در این حادثه خاص بسیار زیاد است. بر اساس گزارش گزارشگران بدون مرز، هند از نظر آزادی مطبوعات در رتبه 150 از 180 قرار دارد. و The Wire، یک نشریه غیرانتفاعی، یکی از رو به کاهش تعداد اتاق های خبر مستقل در کشور است.

همچنین شایان ذکر است که برخی از عناصر این حماسه به مسائل واقعی و جدی در مورد سیاست‌های متا و نحوه تأثیر آن بر میلیاردها کاربر آن اشاره می‌کنند. برای مثال، کل وضعیت با چیزی شروع شد که بسیاری از مردم تجربه کرده‌اند: تصمیم تعدیل محتوا به دلیل اشتباه در سیستم‌های خودکار شرکت نادرست است. در میان همه این‌ها، اینستاگرام پست استوری اصلی را از @cringearchivist که تحقیقات The Wire را آغاز کرده بود، بازگرداند.

همچنین این واقعیت وجود دارد که متا در مورد قوانین بررسی متقابل خود برای افراد مشهور، سیاستمداران و سایر افراد VIP کمتر اعلام کرده است. بسیاری از جزئیاتی که اکنون در مورد این برنامه می دانیم تنها به لطف یک افشاگر شرکت و سایر گزارش های تحقیقاتی در مورد این شرکت آشکار شد. هیئت نظارت خود این شرکت که نزدیک به یک سال است در حال کار بر روی یک نظر مشورتی در مورد این برنامه بوده است، حتی شرکت را به گمراه کردن آن در مورد برنامه متهم کرد.

و در حالی که همچنان هیچ مدرکی وجود ندارد که بررسی متقاطع به یک شرکت خارجی اجازه دهد تا حذف محتوا را آغاز کند، روزنامه‌نگاران و فعالان مدت‌ها سؤالاتی را در مورد اینکه آیا متا در سایر تصمیم‌گیری‌های سیاستی به BJP هند آزادی عمل زیادی می‌دهد یا خیر، مطرح کرده‌اند.

همه اینها را کنار هم بگذارید و مشخص می شود که چرا نشریه ای مانند The Wire ممکن است در وهله اول اینقدر روی داستانی مانند این سرمایه گذاری کند. The Wire در جدیدترین بیانیه خود نوشت: پوشش اخیر ما از متا با حادثه ای آغاز شد که نشان دهنده عدم شفافیت در غول رسانه های اجتماعی و پلتفرم های مختلف آن بود. متأسفانه، گزارش های خود تا کنون فقط اوضاع را مبهم تر کرده است.

اشتراک گذاری