امروز:1 اردیبهشت 1403

ایالات متحده در نظر دارد محدودیت های تجاری بیشتری را بر شرکت های چینی هوش مصنوعی و ابر رایانه اعمال کند

به گزارش نیویورک تایمز، کاخ سفید قرار است قوانینی را معرفی کند که دسترسی به فناوری محاسباتی پیشرفته در چین را که می تواند توسط ارتش این کشور استفاده شود، محدودتر می کند. بنا بر گزارش ها، اقدامات جدید که ممکن است این هفته اعلام شود، کاهش توانایی پکن برای تولید سلاح های پیشرفته و سیستم های نظارتی است.

قوانین جدید مبتنی بر محدودیت‌هایی است که شرکت‌ها را از فروش فناوری‌های توسعه‌یافته ایالات متحده به سازنده گوشی‌های هوشمند هوآوی که برای اولین بار توسط دولت ترامپ در سال 2019 معرفی شد، مسدود می‌کند. خودی ها به NYT گفتند. شرکت‌ها در سراسر جهان از فروش هرگونه فناوری ساخت آمریکا به سازمان‌های هدف منع می‌شوند.

ماه گذشته، رویترز گزارش داد که کاخ سفید می تواند فروش ابزارهای پیشرفته ساخت ایالات متحده را به صنعت نیمه هادی چین محدود کند. همچنین ممکن است صادرات ریزتراشه های آمریکایی را به مراکز ابررایانه پیشرفته چینی و مراکز داده محدود کند. این اقدامات می تواند نه تنها به دولت، بلکه موسسات دانشگاهی و شرکت های اینترنتی مانند علی بابا و تنسنت ضربه بزند.

در حالی که ایالات متحده بیشترین عملکرد را در لیست 500 ابر رایانه برتر دارد، چین در تعداد سیستم ها پیشتاز است. محدودیت های جدید ایالات متحده، در صورت تصویب، بزرگترین تلاش برای مبارزه با توانایی چین در ساخت ابررایانه ها و مراکز داده خواهد بود.

در حالی که بیشتر استفاده‌های ابررایانه‌ها خوش خیم هستند، برخی از آنها اهداف بدی مانند توسعه سلاح یا نظارت دارند. در یک نمونه، یک ابر رایانه ساخته شده با تراشه های اینتل و NVIDIA برای نظارت بر اقلیت اویغور در کشور مورد استفاده قرار گرفت. ماه گذشته، NVIDIA در پرونده SEC فاش کرد که دولت ایالات متحده فروش تراشه های کامپیوتری مورد استفاده برای ابررایانه ها و هوش مصنوعی را به روسیه و چین محدود کرده است.

اشتراک گذاری