امروز:7 اردیبهشت 1403

بویینگ 200 میلیون دلار برای تسویه اتهامات مربوط به اظهارات “گمراه کننده” سقوط هواپیما پرداخت می کند

بوئینگ با پرداخت 200 میلیون دلار برای تسویه اتهامات از کمیسیون بورس و اوراق بهادار موافقت کرده است. این آژانس دریافت که بوئینگ “اظهارات عمومی گمراه کننده مادی” را در رابطه با سقوط هواپیمای 737 مکس خود ارائه کرده است. مدیر عامل سابق این شرکت دنیس مویلنبرگ نیز یک میلیون دلار برای تسویه اتهامات پرداخت خواهد کرد. SEC ادعا کرد که بوئینگ و مویلنبرگ مقررات ضد کلاهبرداری قوانین اوراق بهادار فدرال را نقض کرده اند. آنها یافته های آژانس را نه اعتراف کردند و نه رد کردند.

SEC ادعا کرد که پس از اولین سانحه در اکتبر 2018، که منجر به مرگ 189 نفر شد، بوئینگ و Muilenburg می دانستند که سیستم افزایش ویژگی های مانور ضد استال (MCAS) یک نگرانی امنیتی مداوم ایجاد می کند. با این حال، این شرکت به مردم گفت که 737 مکس “به اندازه هر هواپیمایی که تا به حال در آسمان پرواز کرده است ایمن است.”

SEC در بیانیه ای اعلام کرد، پس از دومین تصادف در مارس 2019، که در آن 157 نفر جان خود را از دست دادند، این شرکت و Muilenburg ادعا کردند “هیچ لغزش یا شکافی در روند صدور گواهینامه در رابطه با MCAS وجود ندارد، علیرغم آگاهی از اطلاعات مخالف.” پس از این سانحه، تمام هواپیماهای 737 مکس برای بیش از 18 ماه زمینگیر شدند.

گری گنسلر، رئیس SEC گفت: “هیچ کلمه ای برای توصیف تلفات غم انگیز جانی که در این دو سانحه هوایی به وجود آمد، وجود ندارد.” “در مواقع بحران و تراژدی، به ویژه مهم است که شرکت‌های دولتی و مدیران اجرایی اطلاعات کامل، منصفانه و واقعی را به بازارها ارائه دهند. شرکت بوئینگ و مدیر عامل سابق آن، دنیس مویلنبورگ، در این اساسی‌ترین تعهد شکست خوردند. آنها سرمایه‌گذاران را گمراه کردند. با وجود اطلاع از نگرانی های جدی ایمنی، تضمین هایی در مورد ایمنی 737 Max ارائه می دهد.

بوئینگ به سی ان ان گفت: این توافقنامه “به طور کامل تحقیقات SEC را که قبلاً فاش شده بود در مورد مسائل مربوط به سوانح 737 مکس حل می کند.” “تسویه حساب امروز بخشی از تلاش های گسترده تر شرکت برای حل و فصل مسئولانه مسائل حقوقی معوق مرتبط با حوادث 737 مکس به شیوه ای است که بهترین منافع سهامداران، کارمندان و سایر ذینفعان ما را تامین کند.”

بوئینگ قبلا با وزارت دادگستری به توافقی 2.5 میلیارد دلاری دست یافته بود تا از اتهامات جنایی جلوگیری کند. سال گذشته، هیئت منصفه بزرگ، خلبان ارشد فنی سابق بوئینگ، مارک ای. فورکنر، را به اتهام کلاهبرداری متهم کرد. فورکنر، تنها کارمند بوئینگ که در رابطه با سقوط هواپیما با کیفرخواست کیفری روبرو شده است، متهم به فریب گروه ارزیابی هواپیما FAA در حین ارزیابی و صدور گواهینامه 737 Max شده است. پس از یک محاکمه چهار روزه در اوایل سال جاری، هیئت منصفه فورکنر را بی گناه تشخیص داد.

اشتراک گذاری