امروز:16 اردیبهشت 1403

قانون جدید کالیفرنیا، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند که «حفاظت» بیشتری برای کودکان اضافه کنند

گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، لایحه جدیدی را امضا کرده است که می تواند نحوه برخورد پلتفرم های رسانه های اجتماعی با کاربران زیر سن قانونی را تغییر دهد. طبق بیانیه مطبوعاتی دفتر Newsom، این لایحه که به عنوان AB 2273 شناخته می‌شود، «پلت‌فرم‌های آنلاین را ملزم می‌کند تا بهترین منافع کاربران کودک را در نظر بگیرند و تنظیمات ایمنی و حریم خصوصی را که از سلامت روانی و جسمی و رفاه کودکان محافظت می‌کند، پیش‌فرض کنند».

این قانون که تا ژوئیه 2024 اجرایی نخواهد شد، قرار است محدودیت‌های بیشتری را بر روی نوع داده‌هایی که پلتفرم‌ها می‌توانند از کودکان جمع‌آوری کنند، اعمال کند. از بیانیه مطبوعاتی Newsom: «AB 2273 شرکت‌هایی را که خدمات آنلاین، محصولات یا ویژگی‌هایی را ارائه می‌کنند که احتمالاً توسط کودکان قابل دسترسی است، از استفاده از اطلاعات شخصی کودک منع می‌کند. جمع آوری، فروش یا حفظ موقعیت جغرافیایی کودک؛ پروفایل یک کودک به طور پیش فرض؛ و هدایت یا تشویق کودکان به ارائه اطلاعات شخصی.”

با این حال، هنوز دقیقاً مشخص نیست که این در سطح عملی چه معنایی برای رسانه‌های اجتماعی، بازی‌ها و دیگر پلتفرم‌های آنلاین خواهد داشت. و این لایحه قبلاً با انتقاد شدید طرفداران حریم خصوصی و همچنین صنعت فناوری روبرو شده است.

یک انتقاد که توسط گروه‌های حقوق دیجیتال حمایت می‌شود این است که الزام شرکت‌ها به شناسایی کاربران کودک می‌تواند به حریم خصوصی همه افراد آسیب برساند، نه فقط کودکان. «جنگ برای آینده» در بیانیه‌ای نوشت: «این لایحه به قدری مبهم و گسترده نوشته شده است که تقریباً به طور قطع منجر به استفاده گسترده از تکنیک‌های تهاجمی تأیید سن می‌شود که کودکان (و همه افراد دیگر) را در حالی که ادعا می‌کنند از حریم خصوصی خود محافظت می‌کنند، تحت نظارت بیشتر قرار می‌دهند.» تقبیح این لایحه «الزام تأیید سن نیز استفاده ناشناس از خدمات آنلاین را تقریباً غیرممکن می‌کند، که آزادی بیان را به‌ویژه برای جوامع حاشیه‌نشین، فعالان حقوق بشر، افشاگران و روزنامه‌نگاران تهدید می‌کند.»

دفتر نیوسام در بیانیه‌ای اعلام کرد که «گروه کاری حفاظت از داده‌های کودکان» گزارشی درباره «بهترین شیوه‌ها» برای اجرای قانون تا ژانویه ۲۰۲۴ خواهد نوشت.

قانون کالیفرنیا در حالی است که فشارها بر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی برای محافظت از حریم خصوصی و رفاه کودکانی که از پلتفرم‌های آنها استفاده می‌کنند، افزایش یافته است. قانونگذاران در سنا همچنین قوانین فدرال را پیشنهاد کرده اند که حفاظت از داده ها را برای کاربران جوانتر افزایش می دهد و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته است که از ممنوعیت تبلیغات آنلاین که کودکان را هدف قرار می دهد حمایت می کند.

اشتراک گذاری