امروز:31 فروردین 1403

کارمند سابق اپل به سرقت اسرار خودروی خودران اعتراف کرد

در سال 2018، شیائولانگ ژانگ، کارمند سابق اپل در فرودگاه بین‌المللی سن خوزه، جایی که قصد داشت در آخرین لحظه به چین پرواز کند، دستگیر شد. ژانگ متهم شد که یک سند 25 صفحه‌ای که شامل شماتیک‌های مهندسی یک برد مدار برای وسیله نقلیه خودران این شرکت است، به همراه دستورالعمل‌های فنی که نمونه اولیه اپل را توصیف می‌کند، به لپ‌تاپ همسرش منتقل کرده است. او همچنین به سرقت بردهای مدار و سرور لینوکس از آزمایشگاه های توسعه شرکت متهم شد. به گزارش CNBC، اکنون ژانگ به جرم سرقت اسرار تجاری در دادگاه فدرال سن خوزه اعتراف کرده است.

این سازمان خبری یک سند دادگاه (PDF) را به دست آورده است که خلاصه ای از روند دادرسی را که در آن ژانگ ادعای خود را تغییر داده است، به دست آورده است – او در ابتدا در زمانی که در سال 2018 کیفرخواست صادر شد، خود را بی گناه دانست. در آن، دادگاه خاطرنشان کرده است که توافق نامه او تحت مهر و موم است و او زمان صدور حکم در 14 نوامبر تعیین شده است. ژانگ با ده سال زندان مواجه است و می تواند تا 250000 دلار جریمه بپردازد.

ژانگ قبل از دستگیری به عنوان مهندس سخت افزار در بخش خودروهای خودمختار اپل کار می کرد و بخشی از تیم طراحی و آزمایش بردهای مدار برای حسگرها بود. همانطور که CNBC اشاره می کند، طرح های مدار معمولاً برخی از ارزشمندترین اسرار تجاری در الکترونیک در نظر گرفته می شوند. ظاهرا اپل اولین بار زمانی که ژانگ پس از مرخصی پدری و سفر به چین استعفای خود را اعلام کرد، به دزدی از شرکت مشکوک شد. او به شرکت گفت که استعفا می دهد تا بتواند به چین برگردد و از مادرش مراقبت کند.

ژانگ همچنین به اپل گفت که قصد دارد با XPeng Motors، یک تولیدکننده خودروهای الکتریکی که در حال توسعه فناوری رانندگی مستقل خود است، همکاری کند. دسترسی او به منابع اپل پس از استعفا قطع شد و بلافاصله پس از آن تحقیقات انجام شد. از طریق آن تحقیقات بود که اپل متوجه شد که او فایل‌های بسیار محرمانه گیگابایت را از طریق AirDrop منتقل می‌کرد و او را دید که از طریق فیلم‌های دوربین مدار بسته سخت‌افزاری را از آزمایشگاه‌های شرکت دریافت می‌کرد.

در همین حال، غول فناوری مانند همیشه در مورد پیشرفت توسعه خودروهای خودران خود مخفی مانده است. سال گذشته، مارک گورمن از بلومبرگ گزارش داد که اپل تصمیم دارد بر توسعه قابلیت‌های خودران کامل تمرکز کند و این شرکت قصد دارد خودروی الکتریکی خودران خود را در سال 2025 عرضه کند.

اشتراک گذاری