امروز:8 اردیبهشت 1403

فرق گیمبال و استابلایزر

گیمبال یکی از وسایل مورد استفاده در عکس‌برداری و فیلم‌سازی است. این دستگاه، ارتعاش را می‌گیرد و فیلم و عکس بدون لرزش را به ما نشان می‌دهد. این درحالی است که استابلایزر، یک وسیله محافظت از وسایل برقی است که مانع از این می‌شود که ولتاژ اضافی، کم یا دارای نوسان وارد دستگاه شود و به آن آسیب برساند. همان‌طور که می‌بینید این دو دستگاه در ظاهر شباهتی با هم ندارند که بخواهیم فرق گیمبال و استابلایزر را بررسی کنیم. با این حال، از آنجا که استابلایزر به معنای «ثابت کننده» یا «تثبیت‌کننده» چیزی است، گاهی با گیمبال که لرزش‌ها را می‌گیرد اشتباه می‌شود.

ما در این مقاله این دو دستگاه را معرفی می‌کنیم و تفاوت آنها را روشن می‌کنیم تا اگر تصمیم به خرید استابلایزر دارید، بتوانید درست تصمیم بیرید. برای شروع لازم است بدانید گیمابال و استابلایزر هر کدام چه هستند؟

استابلایزر چیست؟

استابلایزر ولتاژ یا تثبیت‌کننده ولتاژ، یک وسیله رایج برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی حساس است. از آنجا که دستگاه‌های برقی معمولاً با یک ولتاژ خاص کار می‌کنند، اگر منبع تغذیه ولتاژی بالاتر و یا پایین‌تر از حد معمول به آنها ارائه دهد، احتمالاً آسیب می‌بینند و یا می‌سوزند. اگر هیچ کدام از این اتفاق‌ها هم نیفتد، از عمر آنها کم می‌شود. نوسان ولتاژ در تمام کشورها کم و بیش رایج است. پس لازم است برای وسایل الکتریکی که به تغییر ولتاژ حساس هستند، فکری کنید.

برای حفاظت از این دستگاه‌ها، استبلایزر ولتاژ تولید شده است. این وسیله -که بر خلاف گیمبال کامپیوتری نیست- دارای ترانسفوراتور داخلی برای تغییر دادن ولتاژ است. این دستگاه را بین منبع تغذیه و دستگاه الکتریکی حساس قرار می‌دهند. ولتاژ قبل از این‌که به دستگاه وارد شود، توسط استابلایزز چک می‌شود. اگر ولتاژ کم، زیاد و یا دارای نوسان باشد، استابلایزر با استفاده از ترانسفورماتورهای داخلی خود آن را تعدیل می‌کند و در نهایت ولتاژ ثابتی را در اختیار دستگاه الکتریکی قرار می‌دهد.

استابلایرزهای ولتاژ، انواع مختلفی دارند. انواع «رله‌ای» ارزان قیمت‌تر هستند و برای دستگاه‌های نه چندان حساس خانگی به کار می‌روند. این درحالی است که انواع «سروو موتوری» از انواع جدید استابلایزر ولتاژ محسوب می‌گردند. عملکرد آنها دقیق است و برای دستگاه‌های حساس و گران‌قیمت کاربرد دارند. برای مثال تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دندانپزشکی، نسبت به تغییر ولتاژ حساس هستند و لازم است برای محافظت از آنها از استابلایزر استفاده شود.

علاوه بر این، این وسیله محافظ از لوازم برقی شما در برابر رعد و برق محافظت می‌کند. از آنجا که رعد و برق به طور مستقیم و غیر مستقیم، ولتاژ بالایی را به وسایل برقی وارد می‌کند، با نصب یک استابلایزر بر سر راه آن می‌توانید از آسیب به این وسایل جلوگیری کنید.

گیمبال چیست؟

در طول تاریخ، استودیوهای فیلمسازی معمولاً از ابزارهای گران‌قیمت و دست و پا گیر، مانند «استیدیکم» و «دالی تراک» برای بدون لرزه نگه داشتن فیلمبرداری از نماهای متحرک، استفاده می‌کردند. استفاده از این ابزارها، به اپراتورهای ماهر نیاز دارد، زیرا در آنها از رایانه استفاده نمی‌شود.

اما اخیراً ابزار جدیدی به نام گیمبال در بازار وارد شده است. گیمبال نماهای متحرک را ثابت می‌کند و قیمت آن هم مقرون به صرفه است. بنابراین این ابزار می‌تواند هزینه‌های سنگین وسایلی مانند استیدیکم را حذف کند.

گیمبال وسیله‌ای است که به شما امکان می‌دهد در حین حرکت، از دوربین خود فیلم‌های ثابت و بدون لرزشی بگیرید.

دو نوع متداول گیمبال 3 محوره و 2 محوره وجود دارد. گیمبال 3 محوره، هر سه حرکت بالا/پایین (انحراف)، چپ/راست (گام) و جلو/عقب (غلتان) را خنثی می‌کنند. این باعث می‌شود که این ابزار برای حرفه‌ای‌هایی که می‌خواهند لرزش دوربین را تا آنجا که ممکن است از بین ببرند، مناسب باشد.

در مقابل گیمبال 2 محوره، فقط حرکت عمودی را جبران می‌کند و اگر هیچ حرکت دیگری انجام نمی‌دهید، می‌تواند به اندازه کافی خوب باشد.

گیمبال یک تثبیت‌کننده فشرده دوربین است که با کمک الگوریتم‌های کامپیوتری، فیلم را از لرزش‌های ناخواسته دور نگه می‌دارد. پس از آنجا که یک «تثبیت‌کننده» یا «استابلایزر» محسوب می‌شود، گاهی با «استابلایزر ولتاژ» اشتباه می‌شود. اما فرق گیمبال و استابلایزر بیشتر از تثبیت‌کننده بودن است.

فرق گیمبال و استابلایزر

همان‌طور که دیدید، فرق گیمبال و استابلایزر بیش از یک یا دو مورد است. این دو وسیله، به طور کامل از هم مجزا هستند و کاربردهای مختلفی دارند. با این حال، برای جمع‌بندی بیشتر مطلب، فرق گیمبال و استابلایزر را به شکل تیتروار بیان می‌کنیم:

  • گیمبال در صنعت فیلمبرداری کاربرد دارد، اما استابلایزر ولتاژ، مربوط به صنعت برق است.
  • کار گیمبال ثابت کردن تصاویر است و کار استابلایزر ولتاژ، ثابت کردن ولتاژ
  • گیمبال یک وسیله کامپیوتری است، درحالی‌که استابلایزر ولتاژ، از ترانسفورماتورهای داخلی بهره می‌برد.
  • گیمبال بر روی دوربین‌ها و موبایل نصب می‌شود، اما استابلایزر ولتاژ، بین دستگاه الکتریکی و منبع تغذیه برق قرار داده می‌شود.
  • استابلایز ولتاژ در صنایع گوناگونی کاربرد دارد و مصارف خانگی هم دارد، اما گیمبال فقط در فیلمبرداری در صنعت فیلمسازی و همچنین فیلمبرداری با موبایل کاربرد دارد.

انواع دیگر استابلایزر

نکته نهایی که در فرق گیمبال و استابلایزر باید به آن اشاره کنیم، این است که انواعی از استابلایزر هم وجود دارند که کارکردی مشابه با گیمبال دارد و در صنعت فیلمبرداری از آن استفاده می‌شود.

برای درک بهتر این مطلب، باید در نظر بگیرید که استابلایزر یک واژه کلی است که برای «تثبیت کردن» کمیت‌های مختلف استفاده می‌شود. حالا این کمیت می‌تواند ولتاژ باشد (در این فرض به استابلایز آن، استابلایزر ولتاژ می‌گوید) و یا می‌تواند کمیت‌های دیگر مثل حرکت باشد. استابلایزرهای حرکتیِ مختلفی در صنعت فیلمبرداری وجود دارند، با این حال گیمبال از همه آنها حساس‌تر است و کاربرد بیشتری دارد. به عبارت دیگر، گیمبال هم یک استابلایزر محسوب می‌گردد، اما از انواع حرفه‌ای. پس با این توضیحات می‌توان گفت، ابزارهای گران‌قیمت و دست و پا گیر، مانند «استیدیکم» و «دالی تراک» برای بدون لرزه نگه داشتن فیلمبرداری از نماهای متحرک نیز نوعی استابلایزر حرکت محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

فرق گیمبال و استابلایزر ولتاژ بسیار زیاد است. اولی در صنعت فیلمبرداری استفاده می‌شود و دومی در صنایع مختلف؛ به طور کلی هر جا که وسایل الکتریکی وجود دارد، استابلایزر ولتاژ برای تثبیت ولتاژ یک راه حل است. با این حال، باید در فرق گیمبال و استابلایزر این موضوع را در نظر داشته باشید که استابلایز که واژه کلی است، هر چیزی که کمیتی را ثابت می‌کند یک استابلایزر است. پس گیمبال یک استابلایزر حرکت محسوب می‌شود و استابایزر ولتاژ، یک تثبیت‌کننده ولتاژ.

اشتراک گذاری