امروز:11 اردیبهشت 1403

طبق گزارش ها، وزارت دادگستری ایالات متحده آماده شکایت از گوگل به دلیل تسلط بر تبلیغات دیجیتال است

گوگل ممکن است به زودی با دومین شکایت ضد انحصاری خود که توسط وزارت دادگستری ایالات متحده تنظیم شده است، روبرو شود. بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت دادگستری آمریکا پس از یک سال بررسی اینکه آیا از موقعیت غالب خود برای کنترل غیرقانونی بازار تبلیغات دیجیتال استفاده می‌کند یا خیر، آماده شکایت از غول فناوری در ماه سپتامبر است. گزارش شده است که وکلای وزارت دادگستری دور دیگری از مصاحبه ها را برای به دست آوردن اطلاعات بیشتری انجام داده اند که می تواند به تقویت پرونده آنها کمک کند. انتظار می‌رود این مصاحبه‌های جدید بر اساس مصاحبه‌های قبلی باشد که خیلی زودتر در تحقیقات انجام شده است.

وزارت دادگستری اولین بار در سال 2020 یک شکایت ضد انحصار علیه این شرکت تنظیم کرد و آن را به داشتن انحصار ناعادلانه بر جستجو و تبلیغات مرتبط با جستجو متهم کرد. برای آن مورد خاص، آژانس استدلال کرد که وادار کردن تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی به تنظیم گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض، از جلب نظر رقبا جلوگیری می‌کند و تضمین می‌کند که شرکت مقدار زیادی پول از تبلیغات مرتبط با جستجو به دست خواهد آورد.

در همان سال، تگزاس یک شکایت چند ایالتی علیه گوگل تنظیم کرد و دادستان کل ایالت این شرکت را به استفاده از “قدرت انحصاری خود برای کنترل” قیمت تبلیغات متهم کرد. شیوه های تبلیغاتی این شرکت نه تنها در ایالات متحده بلکه در سایر نقاط جهان تحت نظارت است: کمیسیون اروپا نیز تحقیقاتی را برای بررسی اینکه آیا گوگل دسترسی سرویس های رقیب به داده های کاربران را برای اهداف تبلیغاتی در سال گذشته محدود کرده است، آغاز کرد. رویترز در ژوئن گزارش داد که به عنوان امتیازی برای نگرانی های اتحادیه اروپا، گوگل ممکن است به پلتفرم های تبلیغاتی رقیب اجازه دهد تبلیغات را در یوتیوب اجرا کنند.

در حالی که وزارت دادگستری هنوز به طور رسمی پرونده خود را تشکیل نداده است، سخنگوی گوگل پیتر شوتنفلز در بیانیه ای به بلومبرگ از تجارت تبلیغاتی این شرکت دفاع کرد و گفت: “فناوری های تبلیغاتی ما به وب سایت ها و برنامه ها کمک می کند تا محتوای خود را تامین کنند و کسب و کارهای کوچک را قادر می سازد به مشتریان در سراسر جهان دسترسی پیدا کنند. رقابت عظیم در تبلیغات آنلاین، تبلیغات آنلاین را مرتبط‌تر کرده، هزینه‌های فناوری تبلیغات را کاهش داده، و گزینه‌ها را برای ناشران و تبلیغ‌کنندگان گسترش داده است.»

اشتراک گذاری