امروز:5 اردیبهشت 1403

رابط مغز و ماشین به یک مرد فلج کمک کرد با استفاده از بازوهای رباتیک خودش را غذا بخورد

افراد مبتلا به فلج بازو ممکن است در آینده به راحتی خود را تغذیه کنند. محققان دانشگاه جان هاپکینز تکنیک جدیدی را توسعه داده‌اند که به یک مرد نیمه فلج اجازه می‌دهد با استفاده از بازوهای رباتیکی که از طریق رابط مغز و ماشین به هم متصل هستند، خودش را تغذیه کند. او فقط باید با مشت هایش حرکات کوچکی را در پیغام های خاصی انجام می داد (مانند “محل برش را انتخاب کنید”) تا بازوهای مجهز به چنگال و چاقو غذا را بریده و به دهانش بیاورند. به گفته محققان، او می تواند ظرف 90 ثانیه دسر بخورد.

روش جدید بر یک سیستم کنترل مشترک متمرکز است که مقدار ورودی ذهنی مورد نیاز برای تکمیل یک کار را به حداقل می رساند. او می‌توانست آزادی حرکت چهار درجه‌ای خود را (دو درجه برای هر دست) تا 12 درجه آزادی برای کنترل بازوهای ربات ترسیم کند. پاسخ های هوشمند مبتنی بر فوری اندام ها نیز حجم کار را کاهش داد.

این فناوری هنوز جوان است. دانشمندان می خواهند به جای تکیه انحصاری بر تصاویر بصری، بازخورد حسی مانند لمس اضافه کنند. آنها همچنین امیدوارند ضمن کاهش نیاز به تایید بصری، دقت و کارایی را بهبود بخشند. با این حال، در درازمدت، این تیم بازوهای رباتیکی را می بیند که حرکات پیچیده را بازیابی می کند و استقلال بیشتری را برای افراد دارای معلولیت فراهم می کند.

اشتراک گذاری