امروز:6 اردیبهشت 1403

تحصیل رشته نرم افزار در آلمان و فرصت کاری بعد از فارغ تحصیل شدن

بدون شک آلمان یکی از بهترین مقاصد دانشگاهی برای دانشجویان بین المللی در بین کشورهای مختلف دنیا است. بعضی از دانشگاه های آلمان در زمینه علوم کامپیوتر در میان بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند. علوم کامپیوتر یکی از آینده دار ترین رشته های دانشگاهی آلمان، هم برای شهروندان آلمان و هم برای دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود و نرخ اشتغال فارغ التحصیلان این رشته بسیار بالا است.

خیلی عجیب نیست که تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین المللی با وجود تحصیلات باکیفیت، تنوع فرهنگی و تحصیلی که تقریبا می توان آن را رایگان در نظر گرفت، به دنبال گرفتن  تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان هستند. این کشور با خیابان های زیبا، فعالیت های تفریحی ارزان، گالری ها و موزه هایش جوی دوستانه و زمینه ای برای زندگی راحت را برای شهروندانش فراهم می ‌کند.

به علاوه فهرستی از بهترین دانشگاه های آلمان برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر و موقعیت های شغلی برای بعد از فارغ التحصیلی در ادامه آورده شده است. 

دانشگاه های برتر آلمان در رشته علوم کامپیوتر

فهرست بهترین دانشگاه های آلمان در رشته علوم کامپیوتر:

  1. دانشگاه فنی مونیخ
  2. موسسه فناوری کارلسروهه
  3. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  4. دانشگاه RWTH آخن
  5. دانشگاه فنی برلین
  6. دانشگاه هامبولت در برلین
  7. دانشگاه فنی دارمشتات
  8. دانشگاه هایدلبرگ

برنامه های برتر علوم کامپیوتر در آلمان

  • هوش مصنوعی در آلمان
  • امنیت سایبری در آلمان
  • علوم داده و بیگ دیتا (کلان داده یا Big Data) در آلمان
  • انفورماتیک و علوم اطلاعات در آلمان
  • مهندسی نرم افزار در المان

الزامات ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در آلمان

الزامات آکادمیک و صلاحیت ادامه تحصیل در کشور آلمان عبارتند از:

الزامات آکادمیک

  • گواهی ورود به دانشگاه (یا معادل).
  • تاییدیه تسلط به زبان آلمانی مثل DSH یا TestDaF برای دوره آلمانی
  • تاییدیه تسلط به زبان انگلیسی مثل تافل یا آیلتس برای دوره های انگلیسی
  • مدرک لیسانس (برای دوره کارشناسی ارشد)
  • هرگونه مدرک یا گواهی آکادمیک مرتبط
  • ارزیابی توانایی (در صورت امکان) شرکت در دوره کارشناسی ارشد
  • ممکن است به آزمون های استاندارد دیگری مثل GRE نیاز باشد.

الزامات صلاحیتی

  • دانشجویانی که مدرک دانشگاهیشان در آلمان مورد تایید نباشد (دانشجویان غیراروپایی):
  • یک دوره یک ساله پیش نیاز (که در آلمان تحت عنوان Studienkolleg شناخته می شود)
  • فرم دانشجویان بین المللی غیراروپایی: 
    • اسناد اولیه (vorprüfungsdokumentation) از Uni-Assist.
    • گرفتن ویزای دانشجویی بعد از گرفتن پذیرش دانشگاه
    • تاییدیه تمکن مالی (از طریق یک حساب بانکی بلوکه شده در آلمان)
  • تاییدیه بیمه سلامت

فرایند ثبت درخواست

ثبت درخواست برای ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در آلمان معمولا مستقیما از طریق دانشگاه، پرتال آنلاین ثبت درخواست، با ایجاد یک اکانت کاربری و تکمیل فرم درخواست انجام می شود. معمولا لازم به هیچگونه مدرک فیزیکی نیست و همه آنها را باید صورت آنلاین بارگذاری کرد.

به طور کلی مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست ادامه تحصیل در دانشگاههای المان عبارتند از:

  • فرم درخواست امضا شده
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • رزومه و انگیزه نامه
  • کپی پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر
  • مدارک دانشگاهی دیگر (شرح رشته تخصیلی قبلی، ترجمه کارنامه، تاییدیه گذراندن دوره کارآموزی(در صورت وجود)، مدارک مرتبط دیگر)

دانشجویان بین المللی غیراروپایی باید ابتدا برای تایید مدارکشان و اخذ صلاحیت ورود به دانشگاههای آلمان، به Uni-Assist مراجعه کنند. سپس دانشجویان بین المللی می توانند مدارکشان را از طریق پرتال کاربری آنلاین، مستقیما برای دانشگاه مد نظرشان ارسال کنند. دانشجویان باید این مدارک اعتبارسنجی اولیه که تحت عنوان vorprüfungsdokumentation (VPD) شناخته می شوند را در ثبت درخواستشان بیاورند.

خواندن علوم کامپیوتر در آلمان چقدر طول می کشد؟

از سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت را برای تکمیل دوره لیسانس علوم کامپیوتر در آلمان باید در نظر بگیرید. دانشجویان در طول دوره لیسانس با مجموعه گسترده ای از موضوعات مرتبط با عملیات و سازماندهی کامپیوتری، زبان های برنامه نویسی، شبکه های کامپیوتری، سخت افزار و نرم افزار و … آشنا می شوند. بسیاری از فارغ التحصیلان دوره لسیانس در پایان این دوره و براساس علاقه خود تصمیم به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد می گیرند. مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل دوره کارشناسی ارشد، با توجه به رشته انتخابی می تواند از یک تا دو سال تحصیل تمام وقت باشد. بعد از تکمیل دوره کارشناسی ارشد می توانید به دنبال تحصیل PhD در آلمان باشید و این دوره هم طی سه سال تکمیل می شود.

هزینه ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در آلمان چقدر است؟

دوره لیسانس علوم کامپیوتر در اکثر دانشگاههای دولتی آلمان رایگان است. بنا به قانون جدید سال 2014، اکثر دانشگاههای دولتی آلمان شهریه خود را حذف کرده اند و تنها استثنا در این زمینه  Baden-Württemberg است که شهریه سالیانه آن در حدود 3000 یورو است. تنها هزینه پرداختی به دانشگاه های دولتی خارج از Baden-Württemberg، هزینه های اداری (تا 250 یورو در هر ترم تحصیلی) است. اما باید بدانید که شهریه دانشگاه های خصوصی آلمان می تواند تا 20 هزار یورو در سال هم باشد.

مشاغل علوم کامپیوتر در آلمان

بطور کلی درخواست زیادی برای فارغ التحصیلان رشته علوم کامپیوتر در آلمان وجود دارد. اگرچه موقعیت های شغلی در شهرهای دیگر آلمان هم بسیار زیاد است اما شهرهای اصلی مشاغل علوم کامپیوتر در آلمان عبارتند از برلین، مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت. فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر (که از کشورهای غیراروپایی می آیند) می توانند ویزایشان را تا 18 ماه بعد از فارغ التحصیلی تمدید کرده و دنبال کار بگردند و بعد از بستن قرارداد شغلی می توانند در آلمان کار و زندگی کنند. با توجه به تقاضای زیادی که برای مهندسین کامپیوتر وجود دارد، پیدا کردن شغل مرتبط در این زمینه در آلمان کار سختی نیست.

اگر از نقطه نظر حقوق هم بخواهیم به این رشته نگاه کنیم، باید گفت که فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر، حقوق نسبتا خوبی می گیرند. کسی که در این زمینه کار می کند، به طور میانگین 5000 یورو در ماه دریافت می کند که این مقدار با افزایش تجربه، بالاتر هم می رود. آلمان یک جای عالی برای مهندسین کامپیوتر یا مشاغل مرتبط با علوم کامپیوتر است و شرکتهای بسیار زیادی در موقعیت های شغلی علوم کامپیوتر در حال جذب نیرو هستند. فارغ التخصیلان علوم کامپیوتر با مهارت های زیادی که در بازار کار به آنها نیاز است، از دانشگاه بیرون می آیند. موقعیت تمدید 18 ماهه ویزای پیدا کردن شغل برای دانشجویان بین المللی که می خواهند بعد از فارغ التحصیلی در آلمان بمانند، وجود دارد. آنهایی که دنبال یک زندگی نسبتا راحت در آلمان هستند، باید بدانند که مشاغل علوم کامپیوتر از حقوق بالایی برخوردار خواهند شد.

اشتراک گذاری