امروز:10 فروردین 1403

جدیدترین نمونه اولیه هدست واقعیت مجازی متا می تواند به تست تورینگ مجازی یا غیر قابل تمایز بودن واقعیت و دنیای مجازی کمک کند

متا می‌خواهد روشن کند که هنوز از تجربه‌های واقعیت مجازی پیشرفته دست نمی‌کشد. بنابراین، در اقدامی نادر، این شرکت به طور همزمان روی چندین نمونه اولیه هدست واقعیت مجازی کار می کگند. به گفته مدیرعامل مارک زاکربرگ، هدف این است که در نهایت چیزی بسازیم که بتواند “تست تورینگ بصری” یا نقطه‌ای که واقعیت مجازی عملاً از دنیای واقعی قابل تشخیص نیست، بگذرد. این جام مقدس برای علاقه مندان به واقعیت مجازی است، اما برای منتقدان متا، نشانه نگران کننده دیگری است که این شرکت می خواهد واقعیت را در اختیار بگیرد (حتی اگر زاکربرگ بگوید نمی خواهد به طور کامل مالک متاورس شود).

همانطور که توسط زاکربرگ و مایکل ابراش، دانشمند ارشد آزمایشگاه واقعیت متا توضیح داده شده است، ایجاد هدست واقعیت مجازی کامل شامل تکمیل چهار مفهوم اساسی است. اول، آنها باید به وضوح بالایی برسند تا بتوانید دید 20/20 VR (بدون نیاز به عینک طبی) داشته باشید. علاوه بر این، هدست‌ها به عمق کانونی متغیر و ردیابی چشم نیاز دارند، بنابراین می‌توانید به راحتی بر روی اجسام دور و نزدیک تمرکز کنید. و همچنین اعوجاج نوری ذاتی در لنزهای فعلی را برطرف کنید. (ما این فناوری را در نمونه‌های اولیه Half Dome دیده‌ایم.) در نهایت، متا باید HDR یا محدوده دینامیکی بالا را در هدست‌ها بیاورد تا روشنایی، سایه‌ها و عمق رنگ واقعی‌تر را ارائه دهد. بیشتر از وضوح، HDR دلیل اصلی این است که تلویزیون‌های مدرن و نمایشگرهای رایانه بهتر از LCDهای یک دهه پیش به نظر می‌رسند.

و البته، این شرکت باید همه این مفاهیم را در هدستی بپیچد که سبک و راحت باشد. در سال 2020، آزمایشگاه‌های واقعیت فیس‌بوک یک جفت عینک واقعیت مجازی مفهومی را با استفاده از لنزهای هولوگرافی به نمایش گذاشتند که شبیه عینک‌های آفتابی با اندازه بزرگ بودند. این شرکت با تکیه بر آن مفهوم اصلی، Holocake 2 را امروز (بالا) باریک‌ترین هدست واقعیت مجازی خود را معرفی کرد. به نظر می رسد سنتی تر از جفت اصلی است، اما به ویژه زاکربرگ می گوید که این یک نمونه اولیه کاملاً کاربردی است که می تواند هر بازی VR را در حالی که به رایانه شخصی متصل است بازی کند.

زاکربرگ در یک نشست خبری گفت: «نمایش‌هایی که با ظرفیت کامل بینایی انسان مطابقت دارند، موارد بسیار مهمی را باز می‌کنند. “اولین حس واقعی حضور است، و آن احساس بودن با کسی یا در جایی است که انگار از نظر فیزیکی آنجا هستید. و با توجه به تمرکز ما بر کمک به افراد برای ارتباط، می‌توانید ببینید که چرا این موضوع بسیار بزرگ است. ” او آزمایش آواتارهای فوتورئالیستی را در یک محیط واقعیت ترکیبی توصیف کرد، جایی که همراه وی در واقعیت مجازی به نظر می رسید درست در کنار او ایستاده است. در حالی که این روزها ممکن است “حضور” یک اصطلاح باطنی به نظر برسد، زمانی که هدست ها بتوانند شما را به دوستان، خانواده و همکاران از راه دور متصل کنند، درک آن آسان تر می شود.

به نظر می رسد هدست آینده کامبریا متا گامی کوچک در جهت دستیابی به حضور واقعی واقعیت مجازی باشد، اجمالی مختصر که در فناوری آن دیده ایم، به نظر می رسد که ارتقاء کوچکی نسبت به Oculus Quest 2 باشد. زاکربرگ نشان داد در حالی که اعتراف به هدست عالی دور از دسترس است. نمونه‌های اولیه‌ای که نشان می‌دهند آزمایشگاه‌های واقعیت متا تاکنون چقدر پیشرفت کرده‌اند.

“Butterscotch” (بالا) وجود دارد که می تواند وضوح تصویر نزدیک به شبکیه را نمایش دهد و به شما امکان می دهد خط پایانی یک آزمایش چشم را در VR بخوانید. برای دستیابی به آن، مهندسان Reality Labs باید میدان دید Quest 2 را به نصف کاهش می‌دادند، مصالحه‌ای که قطعاً در یک محصول نهایی کار نمی‌کند. نمونه اولیه Starburst HDR حتی وحشی‌تر به نظر می‌رسد: مجموعه‌ای از سیم‌ها، فن‌ها و سایر وسایل الکترونیکی است که می‌تواند تا 20000 نیت روشنایی تولید کند. این یک جهش بزرگ نسبت به 100 نیت Quest 2 است و حتی چند لیگ برتر از نمایشگرهای Mini-LED فوق‌العاده‌ای است که امروز می‌بینیم. (چشم هایم از این فکر می کنند که نور زیادی به صورتم بتابم.) Starburst آنقدر بزرگ و غیرقابل تحمل است که نمی توان آن را روی سر شما قرار داد، بنابراین محققان باید مانند یک دوربین دوچشمی به آن نگاه کنند.

در حالی که به نظر می رسد Holocake 2 صیقلی ترین نمونه اولیه متا باشد، اما شامل تمام فناوری هایی نیست که شرکت در حال حاضر در حال آزمایش است. این هدف از مفهوم Mirror Lake (بالا) است که لنزهای هولوگرافیک، HDR، لنزهای متغیر مکانیکی و ردیابی چشم را ارائه می دهد. هنوز هیچ مدل کارآمدی وجود ندارد، اما نگاهی اجمالی به هدف متا برای چندین سال آینده است. به نظر می رسد یک جفت عینک اسکی با تکنولوژی بالا باشد و با نمایشگرهای LCD با نور پس زمینه لیزری تغذیه می شود. این شرکت همچنین در حال توسعه راهی برای نشان دادن چشم ها و حالات چهره شما به ناظران خارجی با نمایشگر خارجی در جلو است.

ابرش گفت: «کلید اینجا این است که به لطف هولوگرافی، همه چیز نازک و مسطح است. “فناوری وریفوکال مسطح است، و همچنین تمام فیلم های هولوگرافیک مورد استفاده برای هولوکیک، و همچنین تصحیح نسخه و ردیابی چشم استفاده می شود. و بنابراین ادامه افزودن فناوری های نازک و مسطح آسان است. این بدان معناست که محصول نهایی می تواند عملکردهای بیشتری را در خود جای دهد. یک بسته کوچکتر از هر چیزی که امروز وجود دارد.”

سال‌ها طول می‌کشد تا مفهوم Mirror Lake را واقعی ببینیم، چه رسد به محصول حمل‌ونقلی که تمام این فناوری را ترکیب می‌کند. اما، دقیقاً مانند برنامه‌های گزارش شده متا در مورد عینک‌های AR، این نبردی نیست که شرکت قصد دارد به این زودی برنده شود. برای اینکه واقعاً دنیای مجازی واقعی به نظر برسد، به نوآوری‌های نمایشگر به ارزش یک دهه نیاز داریم، نه به‌روزرسانی‌های لمسی و دیگر صدا. بیایید امیدوار باشیم متا تنها شرکتی نباشد که این همه زمان و انرژی را صرف آماده سازی برای آینده VR می کند.

اشتراک گذاری