امروز:19 اردیبهشت 1403

دیسک کمر با لیزر: روشی نوین برای درمان دیسک کمر

جراحی دیسک کمر با لیزر یک روش برای تسکین کمر درد است. این روش با سایر جراحی های کمر مانند جراحی باز سنتی و جراحی ستون فقرات کم تهاجمی متفاوت است. مطالعه این مقاله شما را با جراحی دیسک کمر با لیزر، مزایا و معایب احتمالی آن و روش های جایگزین آشنا میکند.

چه انتظاراتی از این عمل داشته باشیم؟

اعمال فشار روی یک عصب می تواند منجر به درد و ناراحتی شود. مواردی مانند انواع دیسک و خار استخوان در ستون فقرات باعث فشرده شدن عصب می شود. علاوه بر موارد بالا سیاتیک نمونه ای از این مشکلات است که در آن عصب سیاتیک تحت فشار قرار می گیرد و منجر به درد در ناحیه کمر و ساق پا می شود. هنگامی که روش های غیرجراحی درمان سیاتیک موثر واقع نشوند، پزشکان روش جراحی بسته توسط لیزر را پیشنهاد می کنند تا بتوانند با کاهش فشار عصب، به تسکین درد سیاتیک و دیسک کمر بپردازند. این عمل تحت بی حسی موضعی انجام میشود. همچنین ممکن است لازم باشد قبل از عمل آرام بخش مصرف کنید. یکی از روش های مورد مطالعه برای لیزر کمر رفع فشار دیسک با لیزر از راه پوست است. در این روش از لیزر برای برداشتن بافتی استفاده میشود که باعث فشرده شدن عصب و درد شده باشد.

مزایای جراحی لیزر دیسک کمر

هنگامی که فردی دچار عارضه دیسک کمر می شود، پزشکان در ابتدا فیزیوتراپی و ورزش های مناسب را برای درمان فرد پیشنهاد می کنند. اگر درمان دیسک کمر با ورزش موثر واقع نشود، پزشکان و متخصصین ستون فقرات درمان دیسک کمر با لیزر یا جراحی را پینشهاد می کنند. درمان فتق دیسک با لیزر نسبت به درمان های جراحی به روش سنتی کم تهاجمی تر است و علاوه بر این جراحی با لیزر را می توان در یک محیط سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام داد. اطلاعات محدودی در مورد اثر بخشی کلی جراحی لیزر کمر در مقایسه با سایر روش ها وجود دارد.

یک مطالعه در سال 2017 کاهش فشار دیسک با لیزر از راه پوست را با روش جراحی دیگری به نام میکرودیسککتومی مقایسه کرد این مطالعه نشان داد که هر دو روش در طول یک دوره بهبودی دو ساله نتایج مشابهی داشتند. با این حال باید توجه داشت که هنگام بحث در مورد رفع فشار دیسک با لیزر محققان جراحی تکمیلی بعد از برداشتن فشار دیسک با لیزر از راه پوست را به عنوان بخشی از یک نتیجه طبیعی در نظر گرفتند.

جراحی با لیزر در مقایسه با سایر روش ها چگونه است؟

لیزر تنها در شرایط خاصی می تواند برای درمان بیماران استفاده شود. به عنوان مثال کارشناسان استفاده از لیزر را برای افراد مبتلا به دیسک کمر توصیه می کنند. در ادامه به مقایسه جراحی لیزر با روش های دیگر می پردازیم.

جراحی سنتی

در جراحی به روش سنتی یا جراحی باز جراح با ایجاد برش در پوست به عضله دسترسی پیدا می کند. سپس عضلات را از ستون فقرات جدا میکند تا راهی برای درمان ستون فقرات ایجاد شود. با وجود اینکه جراحی باز امکان دسترسی به نواحی مشکل را دارد اما خطر آسیب به بافت نرم را هم به همراه دارد که میتواند منجر به بستری شدن طولانی مدت بیمار در بیمارستان شود.

جراحی کم تهاجمی

جراح برش کوچکتری نسبت به جراحی باز ایجاد می کند. او از ابزار مخصوصی برای رسیدن به محل درد استفاده میکند. با توجه به اینکه عضلات از ستون فقرات جدا نمیشوند پس از جراحی بیمار درد کمتری دارد و زمان بهبودی اغلب کوتاه تر است و به بیماران این امکان را میدهد تا راحت تر به فعالیت های روزمره خود بازگردند.

جراحی لیزر

جراحان از لیزر برای برداشتن بخش هایی از بافت نرم که میتواند اعصاب را تحت فشار قرار دهد مانند بزرگ شدن رباط فتق دیسک استفاده میکنند. با این حال لیزر فقط برای شرایط خاصی مناسب است. لیزر میتواند به جراحان کمک کند تا تومور های نخاع یا استخوان و بافت نرم اطراف عصب را خارج کنند.

برای رسیدن به بهترین نتیجه چه چیزی را باید در نظر گرفت؟

فناوری ها و تکنیک های درمانی پیشرفت های زیادی داشته اند. وضعیت ستون فقرات هر بیمار باید به صورت جداگانه بررسی شود تا  شخصی ترین، موثرین و پیشرفته ترین درمان برای او انجام شود.

 برای جراحی به یک پزشک باتجربه مراجعه کنید که قادر به انجام هر دو روش جراحی باز و لیزر باشد. یک پزشک متخصص آزمایش هایی مانند الکترومیوگرافی را برای تعیین اینکه ایا جراحی بهترین گزینه برای مشکل است یا خیر انجام می دهد.

آیا جراحی ستون فقرات با لیزر برای فتق دیسک موثر است؟

در حالی که ممکن است جراحی با لیزر برای بسیاری از مشکلات ستون فقرات موثر نباشد اما بیماری های دژنراتیو ستون فقرات مانند فتق دیسک مشکلی است که با لیزر به راحتی درمان می شود. اگر از فتق دیسک رنج می برید نیاز نیست جراحی باز انجام دهید چون جراحی با لیزر می تواند درمان را به همان اندازه و با کمترین درد انجام دهد.

آیا جراحی لیزر دردناک است؟

جراحی ستون فقرات با لیزر به جراح این امکان را می دهد تا از فناوری های پیشرفته لیزر برای  جراحی استفاده کند. جراح بخش هایی از بافت نرم را که اعصاب اطراف ستون فقرات را فشرده می کند، برمیدارد (مشکلی که می تواند نتیجه بزرگ شدن رباط یا فتق دیسک باشد). این روش معمولا به صورت کم تهاجمی و با استفاده از روش های فشرده برای برداشتن مقدار کمی از بافت دیسک انجام میشود. مزایای استفاده از روش های کم تهاجمی جراحی لیزر بسیار زیاد است از جمله برش های کوچکتر، کاهش خونریزی، روند بهبودی سریعتر و کاهش قابل توجه درد بعد از جراحی.

عوارض جراحی دیسک کمر با لیزر

یکی از عوارض احتمالی جراحی دیسک کمر با لیزر آسیب به بافت اطراف است. آسیب ناشی از حرارت لیزر میتواند اعصاب، استخوان و غضروف اطراف را درگیر کند. یکی دیگر از عوارض احتمالی عفونت است. در صورت عدم رعایت بهداشت مناسب ممکن است هنگام قرار دادن پروب بیمار دچار عفونت شود. در برخی موارد احتمالا پزشک برای شما آنتی بیوتیک های پیشگیرانه به منظور جلوگیری از عفونت تجویز کند.

اشتراک گذاری