امروز:7 اردیبهشت 1403

هوش مصنوعی و زیبایی: چگونه تکنولوژی صنعت زیبایی را تغییر می دهد؟

رشد سریع فناوری تاثیر چشم گیری بر صنعت زیبایی داشته است. بسیاری از نوآوری های سال های اخیر در نحوه فروش و تولید محصولات زیبایی و چگونگی تعامل با مشتریان را دست خوش تغییرات زیادی کرده است. شرکت های تولید کننده محصولات زیبایی میتوانند با ادغام کردن راه حل های فناوری در مدل های کسب کار خود از رقبایشان پیشی بگیرند. امروزه با توجه به افزایش استفاده از گوشی های هوشمند میان مردم، مصرف کنندگان محصولات زیبایی خواهان خدمات آنلاین از طریق تلفن های همراه خود هستند. این افزایش تقاضا میان مشتریان بر راه کارهای شرکت های زیبایی در به کارگیری فناوری در ارائه خدمات و تولید محصولاتشان تاثیر گذاشته است. در این مقاله به برخی از فناروی های ترند شده که صنعت زیبایی را تحت تاثیر قرار داده اند خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می تواند در صنعت زیبایی کاربردهای زیادی داشته باشد. به کمک الگوریتم های هوش مصنوعی می توان رفتار و داده های مشتریان را تحلیل کرد و بر اساس نتایج آن بهترین روش فروش را در هر شرایطی به کار برد. به کمک دیگر برنامه های هوش مصنوعی میتوان با بررسی داده های مربوط به ترکیب پوست هر شخص بهترین رژیم مراقبت از پوست را برای او تعیین کرد. برنامه های هوش مصنوعی مشابهی نیز وجود دارد که میتوانند با توجه به رنگ پوست و عوامل دیگر برای هر شخص بهترین رنگ مواد آرایشی را تشخیص دهد.

بسیاری از افراد از اینکه نمیتوانند مناسب ترین رنگ مواد آرایشی را برای خود تشخیص دهند شاکی هستند و تنها راهی که سراغ دارند آزمون و خطا است. شرکت های تولید کننده محصولات زیبایی سعی دارند به جای فروش محصول به صورت سنتی در خرده فروشی ها از روش های جایگزین همچون هوش مصنوعی کمک بگیرند.

در شرکت Lancôme که زیرمجموعه شرکت فرانسوی و چند ملیتی L’Oreal است دستگاهی برای تشخیص رنگ  وجود دارد که میتواند پس از اسکن کردن صورت شخص به او مناسب ترین رنگ فاندیشن را معرفی می کند. این دستگاه دارای فناوری هوش مصنوعی است و برای تشخیص دادن رنگ مناسب برای پوست هر فرد از بیش از ۲۰ هزار سایه مختلف از فاندیشن را بررسی میکند و در نهایت مشخص میکند با توجه به رنگ پوست شخص کدام رنگ فاندیشن مناسبترین گزینه برای اوست.

این دسته از راه حل های مدرن میتواند امکان شخصی سازی کردن تجربه خرید را برای مشتریان به ارمغان آورد. با این حال ممکن است به کار بردن این روش ها بسیار پرهزینه باشد و مقرون به صرفه نبودن موجب شود که برخی از مشتریان نتوانند از مزایای چنین امکاناتی بهره مند شوند.

تست کردن محصولات به صورت مجازی

فناوری هوش مصنوعی پلتفرم هایی مانند اسنپ چت و اینستاگرام را متحول کرده است. برند های زیبایی درحال حاضر به ابزارهای تعاملی مشابه روی آورده اند تا ابزارهای مجازی آزمایشی را در وب سایت ها و برنامه های خود ارائه دهند.

یک تست مجازی به کمک هوش مصنوعی به انتخاب رنگ شخصی کمک میکند. با استفاده از فناوری تشخیص چهره و ردیابی با کیفیت بالا تست مجازی این امکان فراهم میشود تا سایه های مختلف را با اعمال مجازی روی تصویری از چهره یک فرد امتحان کنید.

یکی دیگر از کاربردهای این برنامه برای مشاهده رنگ های رژ لب است. این برنامه های آزمایشی به مصرف کنندگان این امکان را میدهند که قبل از خرید در فروشگاه یا خرید آنلاین رنگ های مختلف را ببینند. حتی برخی شرکت ها به شما اجازه خرید درون برنامه را میدهند.

مشکل اصلی برنامه های مجازی این است که جایگزینی برای تست واقعی محصولات نیستند. اما آنها میتوانند در فرایند انتخاب به شما کمک کنند و آزمون و خطا را به جای گزینه ها زیاد به چند رنگ محدود کنند.

دستگاه های زیبایی هوشمند

دستگاه های زیبایی هوشمند پیشرفت های قابل توجهی را در دنیای مراقبت از پوست داشته اند. الگوریتم های هوش مصنوعی در این موضع نقش مهمی دارند. برندهای مختلف رویکردهای مختلفی را برای دستگاههای هوشمند در نظر گرفته اند از جمله اسکنرهای ساده دستی، اپلیکیشن های گوشی هوشمند و آینه های هوشمند.

دستگاه های زیبایی هوشمند میتوانند پوست شما را بررسی کنند و سلامت آن را در حالت واقعی تعیین کنند و به شما بگویند که آیا نیاز به مرطوب کننده یا درمان ها و راه حل های خاص مانند سرم آب رسان برای پوستتان دارید یا خیر. این دستگاهها میتوانند نوع مناسب مروطوب کننده را برای پوست حساس، چرب یا خشک توصیه کنند. آنها حتی می توانند میزان چین و چروک دور چشم شما و بهترین کرم های دور چشم را برای رفع این مشکل به شما معرفی کنند.

همانطور که Elle MacLeman بیوشیمیست  داخلی و متخصص پوست میگوید مشکل این برنامه های هوش مصنوعی این است که اغلب دلایل اساسی سلامت پوست را متوجه نمی شود و به جای راه حل های هدفمند بر بازار یابی تمرکز می کند.

با استفاده از این دستگاه ها برندهای زیبایی میتوانند داده های زیبایی مصرف کنندگان را جمع آوری کنند و محصولات خاص مراقبت از پوست را برای آنها تبلیغ کنند. این کار تاثیر بسیار زیادی بر فروش محصولات آنها دارد و درنهایت بر درآمد آنها تاثیر مثبتی خواهد داشت.

تولید

صنعت زیبایی هم مانند صنایع غذایی به دنبال مواد گیاهی و ارگانیک است. مدتهاست رابطه نزدیکی بین صنعت زیبایی و صنایع غذایی وجود داشته است. معمولا موادی که در غذا ها استفاده میشوند مانند مورینگا، پروبیتیک ها، روغن نارگیل و رزدچوبه در محصولات زیبایی هم استفاده می شوند.

فاصله بین صنعت زیبایی و صنایع غذایی با گذشت زمان نزدیکتر میشود. این مسئله باعث همکاری قوی تر بین برندهای زیبایی و مزارع میشود. برندهایی که بر تامین مواد مواد طبیعی و به حداقل رساندن تاثیر آنها بر محیط زیست متمرکز هستند از مواد ارگانیگ استفاده میکنند. این راه کار ایراداتی هم دارد چون برخی از این برندها اغلب با کمبود محصولات روبرو میشوند و آنهایی که کمتر قواعد اخلاقی را رعایت میکنند ممکن است از سبز شویی برای ادامه کار استفاده کنند، بدون اینکه واقعا به استفاده از مواد تشکیل دهنده ارگانیک و پایدار متعهد باشند.

برای حل این مشکل شرکت های آرایشی باید از نزدیک با مزارع همکاری کنند و حتی کسب و کار خود را در مزارع مستقر کنند. همچنین میشود از این مزارع به عنوان آزمایشگاه استفاده کرد. در نتیجه شرکت ها میتوتنند فناوری ها و مواد تشکیل دهنده را آزمایش کنند.

محصولات دیگری هم در حال تولید هستند که در کلینیک های زیبایی مورد استفاده قرار میگیرند. محبوبیت فناوری لیزر به عنوان مثال دستگاه هایی مانند لیزر الکساندرایت 755 نانومتری و دایو 810 نانومتر در حال افزایش است. برندهای جدید از نخ هایی مانند نخ های آپتوس برای لیفت صورت استفاده می کنند.

نخ های آپتوس دارای انواع قابل جذب و غیرقابل جذب هستند که نمونه های قابل جذب آن 2 الی 3 سال و نمونه های غیرقابل جذب آن 5 سال ماندگاری دارند.(منبع: مقاله نخ آپتوس سایت الناز احمدی)

لیفت با نخ از دهه 1990 وارد صنعت زیبایی شد و برای نواحی مختلف صورت مانند رفع افتادگی ابرو با نخ برای از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک های اطراف ابرو مورد استفاده قرار می گرفت.

آرایش سه بعدی

اپلیکیشن های آرایش سه بعدی (e-make up) به کاربران این امکان را میدهند تا انواع مختلف آرایش را دانلود کنند و عکس خود را با استفاده از فیلترها بهتر کنند. بسیاری از هنرمندان این اپلیکشین ها را دارند و فیلتر های مختلفی را برای کاربران در اسنپ چت و ایسنتاگرام ایجاد کرده اند که برخی از آنها در فضای مجازی بسیار منتشر شده اند. این یک راه کار امیدوار کننده برای شرکت های زیبایی است که متوانند فیلترهای آرایشی را بر اساس محصولات خود بسازند. مصرف کنندگان میتوانند این فیلترها را با استفاده از عکس های پروفایلشان بدون نیاز به خرید لوازم آرایش واقعی امتحان کنند.

این یک راه حل عالی برای تبلیغ محصولات است. اگر مصرف کنندگان از ظاهرشان با فیلتر راضی باشند ممکن است کالای واقعی را بخرند. همچنین نوآوری هایی در رابطه با چاپ سه بعدی وجود دارد. به عنوان مثال Proctor و Gamble دارای Opte wand هستند، یعنی یک چاپگر آرایشی که پوست را اسکن میکند و مقدار مناسبی از آرایش را برای پوشاندن لکه های مختلف روی صورت اعمال می کند.

بازاریابی و رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی نقش مهمی در نحوه دسترسی و فروش برندهای زیبایی به مشتریان خود دارند. ایستاگرام یک پلتفرم بزرگ برای شرکت های آرایشی و زیبایی است. ایستاگرام قابلیت های خرید درون برنامه ای خود را افزایش داده است و به شرکت ها این امکان را میدهد که بازاریابی و فورش محصولات خود را کاملا آنلاین انجام دهند. با توجه به اینکه اینستاگرام اساسا یک پلتفرم اشتراک گذاری عکس است و زیبایی یک صنعت بصری است این دو میتوانند برای یکدیگر مناسب باشند.

اینستاگرام به دنبال ورود به تجارت الکترونیک با اجازه پرداخت در این برنامه است. ایسنتاگرام با آسان تر کردن خرید به برندهای زیبایی این فرصت را میدهید تا مشتریان خود را جذب کنند، آنها را درگیر کنند و در یک مکان محصولات خود را به آنها بفروشند. ویژگی های جدید تست های مجازی را آسان تر میکنند و یادآوری های درون برنامه به شرکت ها اجازه میدهند تا اطلاعیه ها را برای مصرف کنندگان ارسال کنند.

اشتراک گذاری