امروز:8 اردیبهشت 1403

دانشمندان نظامی چین خواستار توسعه تکنولوژی از کار انداختن ماهواره های استارلینک هستند

محققان نظامی این کشور در مقاله‌ای که توسط مجله چینی فناوری دفاع مدرن منتشر شده است، اعلام کردند که چین باید قابلیت‌هایی را برای از کار انداختن و یا حتی نابود کردن ماهواره‌های اینترنتی Starlink توسعه دهد. نویسندگان بر احتمال استفاده از Starlink برای مقاصد نظامی تاکید کردند که می تواند به سایر کشورها کمک کند و امنیت ملی چین را تهدید کند. به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، دانشمندان خواستار توسعه قابلیت‌های ضد ماهواره‌ای از جمله روش‌های کشتن سخت و نرم هستند. اولی برای از بین بردن فیزیکی ماهواره ها، مانند استفاده از موشک، استفاده می شود، در حالی که روش کشتن نرم، نرم افزار و سیستم عامل ماهواره را هدف قرار می دهد.

علاوه بر این، محققان توسعه یک سیستم نظارتی با قابلیت ردیابی تک تک ماهواره‌های Starlink را پیشنهاد می‌کنند. این یکی از نگرانی‌های آنها را برطرف می‌کند و آن امکان پرتاب محموله‌های نظامی همراه با دسته‌ای از ماهواره‌ها برای صورت فلکی است. وبلاگ ترجمه دیوید کاویگ نسخه انگلیسی این مقاله را به همراه مقاله دیگری از وب سایت دولتی China Military Online منتشر کرد که در مورد خطرات سرویس اینترنت ماهواره ای هشدار می داد.

در این بیانیه آمده است: «در حالی که استارلینک ادعا می‌کند یک برنامه غیرنظامی است که خدمات اینترنت پرسرعت ارائه می‌کند، پیشینه نظامی قوی دارد. سایت‌های پرتاب آن در پایگاه‌های نظامی ساخته شده‌اند، و SpaceX قبلاً بودجه‌ای را از نیروی هوایی ایالات متحده دریافت کرده بود تا بررسی کند که چگونه ماهواره‌های Starlink می‌توانند به هواپیماهای نظامی تحت رمزگذاری متصل شوند. دانشمندان چینی هشدار دادند که استارلینک می تواند سرعت ارتباط جت های جنگنده و پهپادها را بیش از 100 برابر افزایش دهد.

نویسنده هشدار داد:

پس از تکمیل، ماهواره‌های استارلینک می‌توانند با دستگاه‌های شناسایی، ناوبری و هواشناسی نصب شوند تا توانایی رزمی ارتش ایالات متحده را در زمینه‌هایی مانند سنجش از دور شناسایی، رله‌های ارتباطی، ناوبری و موقعیت‌یابی، حمله و برخورد، و پناه‌گاه فضایی افزایش دهند.»

بین کشتن سخت و نرم، محققان از دومی حمایت می کنند، زیرا از بین بردن فیزیکی ماهواره ها زباله های فضایی تولید می کند که می تواند در فعالیت های چین تداخل ایجاد کند. این کشور قبلاً در مورد برخورد نزدیک ایستگاه فضایی تیانگونگ با ماهواره های استارلینک به سازمان ملل شکایت کرده بود. ظاهراً ایستگاه مجبور شد دو بار در سال 2021 مانورهای فراری انجام دهد تا احتمال برخورد را به حداقل برساند. از بین بردن چند ماهواره نیز صورت فلکی استارلینک را به طور کامل از بین نخواهد برد، زیرا اسپیس ایکس در حال حاضر بیش از 2500 ماهواره را در این مقطع زمانی به فضا پرتاب کرده است.

اشتراک گذاری