امروز:13 اردیبهشت 1403

فیس بوک چک های 397 دلاری را برای ساکنان ایلینویز به عنوان بخشی از شکایت دسته جمعی ارسال کرد

بیش از یک میلیون نفر از ساکنان ایلینوی این هفته 397 دلار پرداخت از فیس بوک دریافت خواهند کرد که این امر به لطف یک نبرد حقوقی بر سر سیستم برچسب گذاری عکس این پلتفرم که از تشخیص چهره استفاده می کند، دریافت خواهند کرد. تقریباً هفت سال از اولین شکایت دسته جمعی در سال 2015 می گذرد که فیس بوک را به نقض قانون حریم خصوصی دولتی که شرکت ها را از جمع آوری داده های بیومتریک بدون اطلاع کاربران منع می کند، متهم کرد. این پلتفرم از آن زمان به دلیل استفاده از فناوری تشخیص چهره با انتقادات گسترده و جهانی روبرو شده است و سال گذشته متا این عمل را به طور کامل در فیس بوک و اینستاگرام متوقف کرد. اما همانطور که Vox اشاره می کند، این شرکت هیچ قولی برای جلوگیری از تشخیص چهره در محصولات آینده نداده است.

با وجود اینکه اولین بار در ایلینوی ثبت شد، دعوای دسته جمعی در نهایت در زمین فیس بوک – در دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای کالیفرنیای شمالی – خاتمه یافت. با این وجود، دادگاه مکرراً درخواست‌های زیاد پلتفرم برای رد دعوی را رد کرد و در نهایت دعوای گروهی ایلینوی را تأیید کرد. فیس بوک تلاش کرد برای صدور گواهینامه پرونده در دادگاه تجدیدنظر ناحیه نهم تجدید نظر کند، اما رد شد. پس از اینکه فیس‌بوک در ابتدا با پرداخت 550 میلیون دلار موافقت کرد – که در آن زمان بزرگترین پرداخت از یک دعوای کلاسی حریم خصوصی آنلاین بود – یک قاضی فدرال به مقابله پرداخت و گفت که این مبلغ بسیار ناچیز است. در نهایت، این شرکت در سال گذشته با پرداخت 650 میلیون دلار موافقت کرد.

مسئله مورد بحث سیستم قدیمی برچسب گذاری عکس فیس بوک بود که برای شناسایی کاربران در عکس ها و ویدیوها به تشخیص چهره متکی بود. وکلای مدافع ساکنان ایلینویز استدلال کردند که ویژگی “برچسب های پیشنهادی” این پلتفرم قانون حفظ حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک ایالت را نقض می کند. هر کاربر فیس بوک در ایلینویز که عکسی از خود پست کرده باشد یا در یک بازه زمانی معین در این پلتفرم تگ شده باشد، واجد شرایط ثبت ادعا بود. در مجموع نزدیک به 1.6 میلیون نفر از ساکنان ایلینوی در این شهرک گنجانده شده اند.

تعدادی از Redditors گزارش دادند که چک های تسویه حساب خود را از طریق واریز مستقیم یا از طریق پست در این هفته دریافت کرده اند، اگرچه هنوز همه پرداخت خود را دریافت نکرده اند. من کارهای خودم و همسرم را همزمان انجام دادم و یکی را دیروز گرفتم و دیگری را امروز. یکی از کاربران در Reddit اشاره کرد که این از طریق Zelle بود.

برخی از کسانی که تصمیم گرفتند چک را از طریق پست دریافت کنند، از ظاهر غیر توصیفی آن کمی ناامید شدند. “راستش من تقریباً مال خود را دور انداختم. در یک پاکت قهوه ای ساخته شده از کاغذ بازیافتی ارسال شد. درست مثل یک کیسه کاغذی. یکی از کاربران در Reddit گفت: مطمئناً فکر می کردم که این نامه های ناخواسته است.

اشتراک گذاری