امروز:6 اردیبهشت 1403

اینترنت ماهواره ای استارلینک اسپیس ایکس اکنون در 32 کشور قابل سفارش است

شرکت متعلق به ایلان ماسک در توییتی نوشت: سرویس اینترنتی Starlink اکنون در 32 کشور در سراسر جهان در دسترس است. کشورها و مناطقی که روی نقشه آن به‌عنوان «در دسترس» مشخص شده‌اند، از جمله بخش‌هایی از استرالیا، برزیل، شیلی، ایالات متحده، کانادا و بیشتر اروپا، می‌توانند تجهیزات خود را «فوراً» ارسال کنند. این سرویس از زمان خروج از نسخه بتا در سال گذشته به طور پیوسته گسترش یافته است و از سپتامبر 2021 در 12 کشور و فوریه گذشته در 25 کشور در دسترس است.

نقشه Starlink مناطقی را نشان می دهد که به عنوان “در دسترس” (آبی روشن)، “لیست انتظار” (آبی متوسط) و “به زودی” (آبی تیره) مشخص شده اند. این سرویس در عرض‌های جغرافیایی کمتر از 60 درجه شمالی دارای دسترسی تقریباً جهانی است، اما در دسترس بودن بر اساس کشور به کشور اعطا می‌شود.

این کیت ها اخیراً قیمت خود را افزایش دادند و اکنون برای دارندگان رزرو 549 دلار یا برای سفارشات جدید 599 دلار قیمت دارند و شامل بشقاب آنتن ماهواره، پایه، منبع تغذیه و روتر WiFi است. قیمت خدمات نیز از 99 دلار به 110 دلار در ماه افزایش یافت. کاربران همچنین می توانند یک ویژگی قابل حمل را اضافه کنند که به آنها اجازه می دهد در هنگام سفر کیت را با هزینه ماهیانه 25 دلار اضافی دریافت کنند.

این شرکت در ابتدا مناطق دورافتاده‌ای را هدف قرار می‌دهد که نمی‌توانند به‌صورت دیگری متصل شوند. این سرعت بسیار قابل احترام 104.97/12.04 مگابیت بر ثانیه (دانلود/آپلود) در ایالات متحده از سه ماهه چهارم 2021، تقریبا تا سرعت اینترنت ثابت ایالات متحده ارائه می دهد. در تئوری، با اضافه کردن ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی بیشتر، سرعت افزایش می‌یابد. تأخیر کندتر از پهنای باند ثابت است (40 در مقایسه با 14 میلی ثانیه) اما به مراتب بهتر از سایر گزینه های ماهواره ای از جمله HughesNet (729 میلی ثانیه) و Viasat (627 میلی ثانیه) است.

Starlink بدون بحث نبوده است. ستاره شناسان شکایت کرده اند که هزاران ماهواره در صورت فلکی آن با رصدهای تلسکوپ زمین تداخل داشته اند و این شرکت اخیراً 40 ماهواره را در اثر طوفان ژئومغناطیسی از دست داده است. علاوه بر این، مجوز فعالیت Starlink در فرانسه توسط رگولاتور این کشور ARCEP به طور موقت لغو شد و تصمیم نهایی به زودی انتظار می‌رود.

اشتراک گذاری