امروز:5 اردیبهشت 1403

Rocket Lab برای اولین بار بوستر(پرتاب کننده) را در هوا با هلیکوپتر گرفت

Rocket Lab گام بزرگی در جهت تبدیل پرتاب مداری الکترون خود به یک موشک قابل استفاده مجدد برداشته است. این شرکت پس از استقرار 34 ماهواره در مدار زمین، اولین مرحله الکترون را در هوا با هلیکوپتر برای اولین بار به ثبت رساند. برای اطمینان از اینکه مرحله اول از ورود مجدد خود به اتمسفر جان سالم به در می‌برد، Rocket Lab آن را در زاویه ایده‌آلی تغییر جهت داد که بهترین شانس را برای مقاومت در برابر گرما و فشار فوق‌العاده به آن می‌دهد. سپس یک چتر نجات برای افزایش کشش قبل از باز شدن چتر اصلی در قسمت آخر فرود به کار گرفته شد.

این شرکت یک هلیکوپتر سیکورسکی S-92 را با استفاده از یک قلاب روی کابل برای گرفتن خط چتر نجات بوستر، برای مرحله بازگشت در ارتفاع 6500 فوتی در هوا فرستاد. در حالی که دریافت بوستر ماهواره توسط هلیکوپتر موفقیت آمیز بود، پیتر بک، مدیرعامل Rocket Lab در توییتر گفت که خلبانان از نحوه آویزان شدن بوستر در زیر هلیکوپتر راضی نبودند و تصمیم گرفتند آن را در اقیانوس بیندازند. در نهایت بازیابی و بر روی یک کشتی برای حمل و نقل به مقر آزمایشگاه راکت برای ارزیابی پرواز مجدد بارگیری شد.

Rocket Lab می‌گوید که این آزمایش به خلبان هلیکوپتر خود «ویژگی‌های بار متفاوتی نسبت به آزمایشات قبلی» داده است و اطلاعات مهمی را برای پیروزی هلیکوپتر در آزمایش های آینده ارائه خواهد کرد. هدف این است که بتوانیم تقویت کننده را در هوا گرفته و مستقیماً به خشکی برگردانیم به جای اینکه آن را در دریا بیندازیم، زیرا آب نمک می تواند به تقویت کننده آسیب برساند. اگر این شرکت با موفقیت ثابت کند که می‌تواند از تقویت‌کننده‌های خود مشابه آنچه SpaceX می‌تواند انجام دهد، استفاده مجدد کند، می‌تواند فرکانس پرتاب را افزایش داده و هزینه‌های ماموریت برای ماهواره‌های کوچک را کاهش دهد.

پیتر بک، مدیر عامل Rocket Lab گفت:

"برگرداندن یک موشک از فضا و گرفتن آن با هلیکوپتر چیزی شبیه به یک باله مافوق صوت است. تعداد زیادی از عوامل باید هماهنگ شوند و بسیاری از سیستم ها باید بی عیب و نقص با هم کار کنند، بنابراین من فوق العاده به تلاش های ستاره ای تیم بازیابی خود افتخار می کنم. و همه مهندسان ما که این ماموریت و اولین شکار ما را موفقیت آمیز کردند. از اینجا ما مرحله را ارزیابی می کنیم و تعیین می کنیم که چه تغییراتی ممکن است در سیستم و رویه ها برای گرفتن هلیکوپتر بعدی و در نهایت پرواز مجدد انجام دهیم."

این شرکت یک پرتاب دیگر را برای ماه می برنامه ریزی کرده است، اما مشخص نیست که آیا دوباره هلیکوپتر را بازیابی خواهد کرد یا خیر.

اشتراک گذاری