امروز:6 اردیبهشت 1403

هوش مصنوعی NeRF انویدیا فوراً عکس های دو بعدی را به اشیاء سه بعدی تبدیل می کند

فناوری جدید انویدیا به نام Neural Radiance Field یا NeRF شامل آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ایجاد اشیاء سه بعدی از عکس‌های دو بعدی است. NeRF این قابلیت را دارد که جاهای خالی را، به اصطلاح، با درون یابی آنچه که عکس های دوبعدی ثبت نکرده اند، پر کند. این یک ترفند ساده است که می تواند منجر به پیشرفت در زمینه های مختلف، مانند بازی های ویدیویی و رانندگی خودکار شود. اکنون، انویدیا یک تکنیک جدید NeRF را توسعه داده است – سریع‌ترین تکنیک تا به امروز، طبق ادعای شرکت – که برای آموزش و تولید یک صحنه سه‌بعدی تنها به چند ثانیه نیاز دارد.

آموزش این مدل که Instant NeRF نام دارد، با استفاده از ده ها عکس ثابت و زوایای دوربین که از آن گرفته شده اند، فقط چند ثانیه طول می کشد. پس از آن، می‌تواند یک صحنه سه بعدی را در عرض تنها «ده‌ها میلی‌ثانیه» ایجاد کند. مانند سایر تکنیک‌های NeRF، نیاز به تصاویری دارد که از چندین موقعیت گرفته شده‌اند. و برای عکس هایی با سوژه های متعدد، عکس هایی که بدون حرکت زیاد گرفته شده اند ترجیح داده می شوند، در غیر این صورت نتیجه تار خواهد بود.

NVIDIA توضیح می‌دهد که مدل‌های اولیه NeRF نیز زمان زیادی برای تولید نتایج ندارند. تنها چند دقیقه طول می کشد تا یک صحنه سه بعدی را ارائه دهند، حتی اگر سوژه در برخی از تصاویر توسط چیزهایی مانند ستون ها و مبلمان مسدود شده باشد. با این حال، آموزش آنها ساعت ها طول کشید. آموزش نسخه انویدیا تنها چند ثانیه طول می کشد، زیرا بر تکنیکی است که شرکت توسعه داده است به نام رمزگذاری شبکه هش چند وضوحی که برای اجرای کارآمد بر روی GPU های آن بهینه شده است. حتی می‌تواند روی یک GPU واحد اجرا شود، اگرچه در کارت‌هایی با هسته‌های تانسور که عملکرد هوش مصنوعی را افزایش می‌دهند، سریع‌ترین است.

این شرکت معتقد است که Instant NeRF می‌تواند برای آموزش ربات‌ها و کمک به سیستم‌های رانندگی خودمختار برای درک اندازه و شکل اشیاء واقعی استفاده شود. انویدیا همچنین آینده‌ای را برای این تکنیک در زمینه سرگرمی و معماری می‌بیند، جایی که می‌توان از آن راهی برای تولید مدل‌های سه بعدی از محیط‌های واقعی استفاده کرد که سازندگان می‌توانند در طول فرآیند برنامه‌ریزی آن‌ها را اصلاح کنند.

اشتراک گذاری